‘Tesla verandert dynamiek van waardebepaling’

Auto­pilot stuurt restwaarde

Floor Vink Floor Vink

In 2015 garandeerde Tesla dat de restwaarde van de Model S tussen 36 en 37 maanden een van de hoogste van de in volume geproduceerde luxe-sedans zou zijn. “Deze garantie is nu niet meer nodig”, zegt Jon McNeill, president Global Sales & Services bij Tesla. De restwaardegarantie werd in 2014 ingevoerd voor de Model S; de fabrikant betaalde daarbij na 36 maanden (bij een maximaal kilometrage van 25 duizend per jaar) 46 procent van de oorspronkelijke basis aankoopprijs en 43 procent van de aankoopprijs van alle opties. “Tesla’s houden hun waarde goed vast. Onze afschrijving is veel vlakker dan die van concurrerende modellen”, aldus McNeill. Het grote verschil tussen Tesla en de directe concurrenten is dat Tesla niet werkt met modeljaren en tijdens de levensduur de auto constant verbetert. “Onze capaciteit om een auto te up­daten zorgt ervoor dat we steeds waarde aan een auto kunnen toevoegen. Zo zijn er nu steeds meer verschillende batterijen beschikbaar. Daarnaast zijn onze accu’s ontworpen voor ­recycling.” De markt is zich volgens McNeill aan het aanpassen om een goede restwaarde-inschatting te maken op een Tesla. “Al onze updates voegen waarde toe, daar moet de markt mee leren omgaan.” McNeill denkt niet dat andere grote spelers snel in staat zijn ook grote tussentijdse aanpassingen te doen. “Het zit in het dna van ons bedrijf om continu te verbeteren en deze verbeteringen ook direct door te voeren. Al vanaf onze oprichting is iedereen daar dagelijks mee bezig. Onze focus ligt op customer happiness.”

‘De belangrijkste bron voor wifi is de smartphone, niet de auto.

Toch kan het voor de Tesla-koper veel uitmaken over welke ­hardware zijn auto beschikt. “Dat heeft te maken met het feit dat we software-updates zo snel mogelijk doorvoeren. ­Overigens zijn Tesla-eigenaren erg tevreden. Het niet hebben van bepaalde hardware beïnvloedt de restwaarde niet negatief. Een grote ­meererheid van hen koopt ook weer een nieuwe Tesla bij ons.” In Nederland zijn er nauwelijks gebruikte Tesla’s onder de 50 duizend euro te vinden. McNeill is blij met de hoge restwaarden, maar stelt dat het geen doel op zich is voor Tesla om deze hoog te houden. Een andere component die van invloed is op de restwaarde is het serviceniveau dat een fabrikant kan leveren. McNeill hoopt op niet al te lange termijn een eigenaar niet meer ‘lastig te hoeven vallen’ met ­service. “Ons uiteindelijke doel is dat we alle werkzaamheden kunnen uitvoeren zonder dat de klant het merkt.” Tesla is van alle fabrikanten waarschijnlijk het verst als het gaat om het overnight toevoegen van bepaalde features aan auto’s. Maar andere fabrikanten stellen zich ook de vraag of een connected auto over vier jaar meer oplevert dan dezelfde variant zonder connectiviteitsopties.

‘Iphone veroudert ook’

Tijdens het European Remarketing Forum dat eind vorig jaar in Barcelona werd gehouden, onderkende Christof Engelskirchen, managing director bij Eurotaxglass’s Group, de stelling van McNeill dat auto’s niet langer verouderd raken omdat ze steeds geüpdated worden. “Tesla adverteert daarom met tweedehands auto’s alsof het nieuwe zijn. Maar het moet dan wel duidelijk specificeren wat voor updates en features de auto allemaal heeft.” Daar is Anne Brons, commercieel directeur BMW ­Nederland, het niet helemaal mee eens. “Ook al heeft een Iphone 3 de nieuwste updates, hij werkt niet zo lekker als de Iphone 7. Slechts tot op zekere hoogte kun je een auto als nieuw houden.”

Michael Bernsen, remarketingmanager bij leasemaatschappij Alphabet, stelt dat het wel of niet aan boord hebben van wifi weinig invloed heeft op de restwaarde. “De belangrijkste bron voor internet is de smartphone, zeker nu in de EU gelijke tarieven voor telefonie ge­hanteerd moeten worden. Of een auto gekoppeld kan worden aan de smartphone is een veel ­belang­rijkere optie”, stelt hij. “Vooralsnog zien wij geen substantieel restwaardeverschil tussen een Opel Corsa met of zonder Opel Onstar (de wifi-hotspot van Opel, red).”

Opties herwaarderen

Alle opties worden gewaardeerd en doorberekend in de leaseprijs. “Opties krijgen een aparte restwaarde. Iedere bestaande optie herwaarderen we jaarlijks.
De term connected car is een soort verzamelterm, net als big data. Het is lastig per onderdeel de restwaarde te bepalen; digitale services worden door autofabrikanten vaak aangeboden in pakketten. Of een Spotify-verbinding daadwerkelijk cruciaal wordt, betwijfel ik. Als de telefoon maar aangesloten kan worden”, aldus Bernsen. “Er moet eerst nog blijken wat die connec­tivity daadwerkelijk oplevert in restwaarde. De ont­wikkelingen gaan erg snel, veel connected services en ­devices worden snel gemeengoed en standaard, ­waardoor er ­weinig verschil meer is in prijs.” Sinds jaar en dag zijn vooral de ingebouwde navigatiesystemen, leren be­kleding en cruise control ­volgens Bernsen restwaardeverhogend. “Er is nu een trend naar uit­­gebreidere systemen zoals navigatie met real time ­verkeersinformatie en adaptieve cruise control met file-assistent. Dit wordt, met name in het hogere segment, steeds belangrijker.”

Autotelex: Tesla verslaat concurrentie

Bij Autotelex stellen ze dat Tesla de concurrentie absoluut verslaat waar het gaat om de restwaarde. De waardebepaler schat de restwaarde van een Tesla Model S 85 Base op 46,2 procent bij 5 jaar/125.000 km; dat is veertien procentpunt hoger dan een BMW 530d. “Dat ligt niet alleen aan het softwarematig updaten van bestaande modellen, maar ook aan het feit dat er zo weinig slijtageonderdelen zijn; die beperken zich tot onderstel, remmen en banden. De aandrijflijn van een Tesla, inclusief het accupakket, heeft dan ook acht jaar garantie, ongeacht het aantal kilometers. Diverse tests onderstrepen inmiddels de kwaliteit van Tesla’s met hoge kilometerstanden”, aldus Autotelex-restwaardespecialist Joost Klaren. “Verder is de total cost of ownership erg laag in vergelijking met de concurrentie en zorgt de lage bijtelling ook voor de nodige belangstelling.” Hij is het deels met Tesla eens als het gaat om de moeilijkheid van het vaststellen van de restwaarde. “Het vraagt om een andere benadering, maar we kunnen ook van een Tesla de restwaarde bepalen.” Veel aandacht voor veiligheid

Als het gaat om opties die restwaardeverhogend werken, maakt Autotelex onderscheid in veiligheidsvoorzieningen en multimedia. “Er is overlap, want zodra je wifi in de auto hebt, is er ook vaak sprake van bijvoorbeeld automatische alarmering van hulpdiensten”, vertelt Klaren. “We zien dat vooruitlopend op autonoom rijden de auto’s steeds veiliger worden.”
Maar toch: het effect op de restwaarde is gering, volgens Autotelex. “Behalve als het comfort er ook mee omhoog gaat, zoals bijvoorbeeld bij adaptieve cruise control en rijstrookassistentiesystemen.” De ‘connected car’ komt er natuurlijk ook aan, maar dat is nu nog vooral de verbinding met internet. Voor de restwaarde maakt het nog niet veel uit, zegt Klaren. “Dat zal pas het geval zijn als alle auto’s ‘connected’ zijn.”

Auto­pilot stuurt restwaarde | Automotive Online
‘Tesla verandert dynamiek van waardebepaling’

Auto­pilot stuurt restwaarde

Floor Vink Floor Vink

In 2015 garandeerde Tesla dat de restwaarde van de Model S tussen 36 en 37 maanden een van de hoogste van de in volume geproduceerde luxe-sedans zou zijn. “Deze garantie is nu niet meer nodig”, zegt Jon McNeill, president Global Sales & Services bij Tesla. De restwaardegarantie werd in 2014 ingevoerd voor de Model S; de fabrikant betaalde daarbij na 36 maanden (bij een maximaal kilometrage van 25 duizend per jaar) 46 procent van de oorspronkelijke basis aankoopprijs en 43 procent van de aankoopprijs van alle opties. “Tesla’s houden hun waarde goed vast. Onze afschrijving is veel vlakker dan die van concurrerende modellen”, aldus McNeill. Het grote verschil tussen Tesla en de directe concurrenten is dat Tesla niet werkt met modeljaren en tijdens de levensduur de auto constant verbetert. “Onze capaciteit om een auto te up­daten zorgt ervoor dat we steeds waarde aan een auto kunnen toevoegen. Zo zijn er nu steeds meer verschillende batterijen beschikbaar. Daarnaast zijn onze accu’s ontworpen voor ­recycling.” De markt is zich volgens McNeill aan het aanpassen om een goede restwaarde-inschatting te maken op een Tesla. “Al onze updates voegen waarde toe, daar moet de markt mee leren omgaan.” McNeill denkt niet dat andere grote spelers snel in staat zijn ook grote tussentijdse aanpassingen te doen. “Het zit in het dna van ons bedrijf om continu te verbeteren en deze verbeteringen ook direct door te voeren. Al vanaf onze oprichting is iedereen daar dagelijks mee bezig. Onze focus ligt op customer happiness.”

‘De belangrijkste bron voor wifi is de smartphone, niet de auto.

Toch kan het voor de Tesla-koper veel uitmaken over welke ­hardware zijn auto beschikt. “Dat heeft te maken met het feit dat we software-updates zo snel mogelijk doorvoeren. ­Overigens zijn Tesla-eigenaren erg tevreden. Het niet hebben van bepaalde hardware beïnvloedt de restwaarde niet negatief. Een grote ­meererheid van hen koopt ook weer een nieuwe Tesla bij ons.” In Nederland zijn er nauwelijks gebruikte Tesla’s onder de 50 duizend euro te vinden. McNeill is blij met de hoge restwaarden, maar stelt dat het geen doel op zich is voor Tesla om deze hoog te houden. Een andere component die van invloed is op de restwaarde is het serviceniveau dat een fabrikant kan leveren. McNeill hoopt op niet al te lange termijn een eigenaar niet meer ‘lastig te hoeven vallen’ met ­service. “Ons uiteindelijke doel is dat we alle werkzaamheden kunnen uitvoeren zonder dat de klant het merkt.” Tesla is van alle fabrikanten waarschijnlijk het verst als het gaat om het overnight toevoegen van bepaalde features aan auto’s. Maar andere fabrikanten stellen zich ook de vraag of een connected auto over vier jaar meer oplevert dan dezelfde variant zonder connectiviteitsopties.

‘Iphone veroudert ook’

Tijdens het European Remarketing Forum dat eind vorig jaar in Barcelona werd gehouden, onderkende Christof Engelskirchen, managing director bij Eurotaxglass’s Group, de stelling van McNeill dat auto’s niet langer verouderd raken omdat ze steeds geüpdated worden. “Tesla adverteert daarom met tweedehands auto’s alsof het nieuwe zijn. Maar het moet dan wel duidelijk specificeren wat voor updates en features de auto allemaal heeft.” Daar is Anne Brons, commercieel directeur BMW ­Nederland, het niet helemaal mee eens. “Ook al heeft een Iphone 3 de nieuwste updates, hij werkt niet zo lekker als de Iphone 7. Slechts tot op zekere hoogte kun je een auto als nieuw houden.”

Michael Bernsen, remarketingmanager bij leasemaatschappij Alphabet, stelt dat het wel of niet aan boord hebben van wifi weinig invloed heeft op de restwaarde. “De belangrijkste bron voor internet is de smartphone, zeker nu in de EU gelijke tarieven voor telefonie ge­hanteerd moeten worden. Of een auto gekoppeld kan worden aan de smartphone is een veel ­belang­rijkere optie”, stelt hij. “Vooralsnog zien wij geen substantieel restwaardeverschil tussen een Opel Corsa met of zonder Opel Onstar (de wifi-hotspot van Opel, red).”

Opties herwaarderen

Alle opties worden gewaardeerd en doorberekend in de leaseprijs. “Opties krijgen een aparte restwaarde. Iedere bestaande optie herwaarderen we jaarlijks.
De term connected car is een soort verzamelterm, net als big data. Het is lastig per onderdeel de restwaarde te bepalen; digitale services worden door autofabrikanten vaak aangeboden in pakketten. Of een Spotify-verbinding daadwerkelijk cruciaal wordt, betwijfel ik. Als de telefoon maar aangesloten kan worden”, aldus Bernsen. “Er moet eerst nog blijken wat die connec­tivity daadwerkelijk oplevert in restwaarde. De ont­wikkelingen gaan erg snel, veel connected services en ­devices worden snel gemeengoed en standaard, ­waardoor er ­weinig verschil meer is in prijs.” Sinds jaar en dag zijn vooral de ingebouwde navigatiesystemen, leren be­kleding en cruise control ­volgens Bernsen restwaardeverhogend. “Er is nu een trend naar uit­­gebreidere systemen zoals navigatie met real time ­verkeersinformatie en adaptieve cruise control met file-assistent. Dit wordt, met name in het hogere segment, steeds belangrijker.”

Autotelex: Tesla verslaat concurrentie

Bij Autotelex stellen ze dat Tesla de concurrentie absoluut verslaat waar het gaat om de restwaarde. De waardebepaler schat de restwaarde van een Tesla Model S 85 Base op 46,2 procent bij 5 jaar/125.000 km; dat is veertien procentpunt hoger dan een BMW 530d. “Dat ligt niet alleen aan het softwarematig updaten van bestaande modellen, maar ook aan het feit dat er zo weinig slijtageonderdelen zijn; die beperken zich tot onderstel, remmen en banden. De aandrijflijn van een Tesla, inclusief het accupakket, heeft dan ook acht jaar garantie, ongeacht het aantal kilometers. Diverse tests onderstrepen inmiddels de kwaliteit van Tesla’s met hoge kilometerstanden”, aldus Autotelex-restwaardespecialist Joost Klaren. “Verder is de total cost of ownership erg laag in vergelijking met de concurrentie en zorgt de lage bijtelling ook voor de nodige belangstelling.” Hij is het deels met Tesla eens als het gaat om de moeilijkheid van het vaststellen van de restwaarde. “Het vraagt om een andere benadering, maar we kunnen ook van een Tesla de restwaarde bepalen.” Veel aandacht voor veiligheid

Als het gaat om opties die restwaardeverhogend werken, maakt Autotelex onderscheid in veiligheidsvoorzieningen en multimedia. “Er is overlap, want zodra je wifi in de auto hebt, is er ook vaak sprake van bijvoorbeeld automatische alarmering van hulpdiensten”, vertelt Klaren. “We zien dat vooruitlopend op autonoom rijden de auto’s steeds veiliger worden.”
Maar toch: het effect op de restwaarde is gering, volgens Autotelex. “Behalve als het comfort er ook mee omhoog gaat, zoals bijvoorbeeld bij adaptieve cruise control en rijstrookassistentiesystemen.” De ‘connected car’ komt er natuurlijk ook aan, maar dat is nu nog vooral de verbinding met internet. Voor de restwaarde maakt het nog niet veel uit, zegt Klaren. “Dat zal pas het geval zijn als alle auto’s ‘connected’ zijn.”