Hoge Raad verrast met uitspraak

Bij import is gebruikt nog nieuw

Bart Kuijpers Bart Kuijpers

De Nederlandse occasionbranche keek vol verwachting uit naar de uitspraak van de Hoge Raad over de vraag of een geïmporteerde ‘zo goed als nieuwe’ auto voor de berekening van de bpm als nieuw of als gebruikt moet worden gezien. Het Gerechtshof in Den Bosch oordeelde eerder dat een in het ­buitenland gekentekende auto als gebruikte auto mag worden behandeld. Maar de Hoge Raad haalde een streep door deze ­uitspraak: zij oordeelt dat onder een nieuwe personenauto moet ­worden verstaan een auto die na de vervaardiging ervan niet of nauwelijks in gebruik is geweest. Pas als hij dus ‘meer dan ­nauwelijks’ gebruikt is, is het voertuig voor de bpm een gebruikte auto. De vraag is dus waar precies de grens ligt, stelt Jan ­Rolleman, fiscalist bij Autoenfiscus.nl. De uitspraak is voor de branche in ieder geval ongunstig, stelt hij. Het verschil tussen een nieuwe en gebruikte auto maakt voor de bpm-heffing op een invoerauto immers veel uit. Had de Hoge Raad anders geoordeeld dan hadden importeurs het historische bpm-tarief kunnen toe­passen en kon er een afschrijving worden meegenomen in de berekening van de bpm.

Geen paniek

De vraag is of de uitspraak de import van zeer jong-gebruikte auto’s remt. Frank Bolsenbroek, dga van taxateur Bolsenbroek & Partners, denkt van niet. “Jonge tot zeer jonge gebruikte auto’s kunnen gewoon ingevoerd blijven worden onder dezelfde condities als voorheen”, zegt hij. Hij vraagt zich af of de uitspraak standhoudt in het licht van Europese wetgeving. Ook Tom ­Corduwener van Xray verwacht dat de uitspraak vooral leidt tot meer juridische proce­dures. “In Nederland begint de afschrijving van een voertuig op de dag van de afgifte van het kenteken, ongeacht het gebruik. ­Restwaardetechnisch is de uitspraak van de Hoge Raad voor mij dan ook onverwacht. Probeer maar eens een Postcodeloterij BMW 1-serie terug te brengen naar de BMW-dealer voor de nieuwprijs, dat lukt niet. Die biedt zeker 20 procent minder. Het huidige criterium ‘niet of nauwelijks gebruikt’ is erg subjectief.”

BTW- of margeauto

De Hoge Raad wees ook arrest in een zaak met als inzet de vraag of voor de bpm-berekening van een te importeren auto deze als btw- of margeauto moet worden aangemerkt. De Hoge Raad stelt dat de importeur dit zelf mag bepalen, afhankelijk van de meest gunstige situatie. Bij import moet gekeken worden naar wat de bpm zou zijn op een vergelijkbare Nederlandse referentieauto.
Dit zou in theorie een auto kunnen zijn die van een particulier is gekocht en waar dus geen btw aan te pas komt. Volgens ­Corduwener is de impact van deze uitspraak beperkt. “Het ­financiële voordeel als gevolg van deze uitspraak is alleen van ­toepassing voor bedrijven die gebruik maken van koerslijstaangifte via ons systeem Xray, gezien de verschillende waarderingen voor btw en marge in deze koerslijst. Overige koerslijsten hanteren een gemiddeld tarief.” //

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bij import is gebruikt nog nieuw | Automotive Online
Hoge Raad verrast met uitspraak

Bij import is gebruikt nog nieuw

Bart Kuijpers Bart Kuijpers

De Nederlandse occasionbranche keek vol verwachting uit naar de uitspraak van de Hoge Raad over de vraag of een geïmporteerde ‘zo goed als nieuwe’ auto voor de berekening van de bpm als nieuw of als gebruikt moet worden gezien. Het Gerechtshof in Den Bosch oordeelde eerder dat een in het ­buitenland gekentekende auto als gebruikte auto mag worden behandeld. Maar de Hoge Raad haalde een streep door deze ­uitspraak: zij oordeelt dat onder een nieuwe personenauto moet ­worden verstaan een auto die na de vervaardiging ervan niet of nauwelijks in gebruik is geweest. Pas als hij dus ‘meer dan ­nauwelijks’ gebruikt is, is het voertuig voor de bpm een gebruikte auto. De vraag is dus waar precies de grens ligt, stelt Jan ­Rolleman, fiscalist bij Autoenfiscus.nl. De uitspraak is voor de branche in ieder geval ongunstig, stelt hij. Het verschil tussen een nieuwe en gebruikte auto maakt voor de bpm-heffing op een invoerauto immers veel uit. Had de Hoge Raad anders geoordeeld dan hadden importeurs het historische bpm-tarief kunnen toe­passen en kon er een afschrijving worden meegenomen in de berekening van de bpm.

Geen paniek

De vraag is of de uitspraak de import van zeer jong-gebruikte auto’s remt. Frank Bolsenbroek, dga van taxateur Bolsenbroek & Partners, denkt van niet. “Jonge tot zeer jonge gebruikte auto’s kunnen gewoon ingevoerd blijven worden onder dezelfde condities als voorheen”, zegt hij. Hij vraagt zich af of de uitspraak standhoudt in het licht van Europese wetgeving. Ook Tom ­Corduwener van Xray verwacht dat de uitspraak vooral leidt tot meer juridische proce­dures. “In Nederland begint de afschrijving van een voertuig op de dag van de afgifte van het kenteken, ongeacht het gebruik. ­Restwaardetechnisch is de uitspraak van de Hoge Raad voor mij dan ook onverwacht. Probeer maar eens een Postcodeloterij BMW 1-serie terug te brengen naar de BMW-dealer voor de nieuwprijs, dat lukt niet. Die biedt zeker 20 procent minder. Het huidige criterium ‘niet of nauwelijks gebruikt’ is erg subjectief.”

BTW- of margeauto

De Hoge Raad wees ook arrest in een zaak met als inzet de vraag of voor de bpm-berekening van een te importeren auto deze als btw- of margeauto moet worden aangemerkt. De Hoge Raad stelt dat de importeur dit zelf mag bepalen, afhankelijk van de meest gunstige situatie. Bij import moet gekeken worden naar wat de bpm zou zijn op een vergelijkbare Nederlandse referentieauto.
Dit zou in theorie een auto kunnen zijn die van een particulier is gekocht en waar dus geen btw aan te pas komt. Volgens ­Corduwener is de impact van deze uitspraak beperkt. “Het ­financiële voordeel als gevolg van deze uitspraak is alleen van ­toepassing voor bedrijven die gebruik maken van koerslijstaangifte via ons systeem Xray, gezien de verschillende waarderingen voor btw en marge in deze koerslijst. Overige koerslijsten hanteren een gemiddeld tarief.” //

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.