Gestuurde sanering

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Grote dealerholdings als Stern kopen bedrijven op, om vervolgens het netwerk te herverdelen en vestigingen te sluiten zodat er uiteindelijk een gezonde verkoop per vestiging moet ontstaan. Ook bij Automotions werkt het zo, vertellen Jeroen Gelok en Lennard van Oeveren in deze editie van Automotive. Ook de aftermarket doet inmiddels aan schaalvergroting, vooral dankzij leveranciers Sator en Partspoint die veel concurrenten en grossiers hebben overgenomen. Maar de integratie hiervan moet nog plaatsvinden. In de schadebranche zijn niet zo heel veel grote spelers actief. Care was absoluut de grootste, met 51 eigen vestigingen. Schadenet neemt de boedel van het failliete bedrijf nu over, en verdeelt een deel van de vestigingen onder de leden. De andere helft wordt ontmanteld, om te zorgen voor de zo nodige sanering in de schadebranche, die uitpuilt van de capaciteit terwijl het aantal schades blijft slinken. De vraag is of het sluiten van vestigingen in de praktijk inderdaad tot een lagere capaciteit leidt. Want er zijn ook andere grote spelers die graag willen uitbreiden en wel de middelen hebben om de leeggehaalde vestigingen weer in te richten. Het grootste probleem in de schadebranche zit niet bij de particuliere schades en de kleinere bedrijven die in hun lokale verzorgingsgebied een prima boterham verdienen, maar bij het relatief kleine aantal bedrijven dat zich mengt in de strijd om de gestuurde schade. Waar de marges ook nog eens lager liggen. Het is de vraag of het schaalvoordeel van de grote spelers opweegt tegen de marge die ze weggeven om groot te worden. Care is eraan kapot gegaan.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Gestuurde sanering | Automotive Online

Gestuurde sanering

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Grote dealerholdings als Stern kopen bedrijven op, om vervolgens het netwerk te herverdelen en vestigingen te sluiten zodat er uiteindelijk een gezonde verkoop per vestiging moet ontstaan. Ook bij Automotions werkt het zo, vertellen Jeroen Gelok en Lennard van Oeveren in deze editie van Automotive. Ook de aftermarket doet inmiddels aan schaalvergroting, vooral dankzij leveranciers Sator en Partspoint die veel concurrenten en grossiers hebben overgenomen. Maar de integratie hiervan moet nog plaatsvinden. In de schadebranche zijn niet zo heel veel grote spelers actief. Care was absoluut de grootste, met 51 eigen vestigingen. Schadenet neemt de boedel van het failliete bedrijf nu over, en verdeelt een deel van de vestigingen onder de leden. De andere helft wordt ontmanteld, om te zorgen voor de zo nodige sanering in de schadebranche, die uitpuilt van de capaciteit terwijl het aantal schades blijft slinken. De vraag is of het sluiten van vestigingen in de praktijk inderdaad tot een lagere capaciteit leidt. Want er zijn ook andere grote spelers die graag willen uitbreiden en wel de middelen hebben om de leeggehaalde vestigingen weer in te richten. Het grootste probleem in de schadebranche zit niet bij de particuliere schades en de kleinere bedrijven die in hun lokale verzorgingsgebied een prima boterham verdienen, maar bij het relatief kleine aantal bedrijven dat zich mengt in de strijd om de gestuurde schade. Waar de marges ook nog eens lager liggen. Het is de vraag of het schaalvoordeel van de grote spelers opweegt tegen de marge die ze weggeven om groot te worden. Care is eraan kapot gegaan.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.