Lakkenmarkt zo goed als verdeeld

Minder vis in kleinere plas

Redactie Redactie
• Laatste update:

Marktleider Akzo (toen nog zonder Nobel) besefte 35 jaar geleden al dat het lot van de lakkenleveranciers nauw verbonden is met dat van de schadeherstellers: als die geen geld verdienen, dan hebben ook de lakproducenten en -leveranciers het ook moeilijk. Daarom kwam het bedrijf met Acoat Selected op de markt, een destijds revolutionair concept waarbij de producent zijn afnemers niet alleen adviseerde, maar ook technisch ondersteunde.

Dit initiatief heeft veel bijgedragen aan de professionalisering van de schadeherstelmarkt. Inmiddels zijn technische en organisatorische support gemeengoed en gaat de industrie daar steeds verder in. Zo levert Standox ondersteuning via het netwerk Repanet, Dupont via het Five Star-netwerk en ook PPG ondersteunt via een eigen marketingnetwerk zijn afnemers. Zij legden zo de basis voor de schadeformules als ABS Autoherstel en Schadenet, vanuit de roep van herstellers om een verdergaande samenwerking. Akzo Nobel was jarenlang aandeelhouder bij ABS, en laatstgenoemde heeft ook lang na de verzelfstandiging nog moeten strijden tegen het vooroordeel dat lakkenleverancier het voor het zeggen had op het hoofdkantoor.

Inmiddels zijn alle schadeketens vrij om te kiezen, en dat maakt de markt voor de leveranciers weer concurrerender. Zo moet AkzoNobel, dat met de merken Sikkens en Lesonal een sterke positie opbouwde als preferred supplier binnen schadeketen ABS Autoherstel, sinds april dit jaar Glasurit (onderdeel van BASF) naast zich dulden: dit merk is op veertien vestigingen van ABS tot second supplier benoemd. Aan de andere kant heeft Akzo Nobel nu een exclusieve samenwerking met Care, dat tot dan toe BASF als leverancier had.

Dat de concurrentie heviger wordt, heeft ook te maken met het feit dat de lakkenplas zelf steeds verder afneemt. Uit cijfers van de Europese brancheorganisatie voor lakleveranciers, Cepe, blijkt dat de totale lakkenverkoop in Nederland in het tweede kwartaal van dit jaar uitkwam op 3,2 miljoen liter. In het vierde kwartaal van 2012 was dat nog 3,4 miljoen, een teruggang van ongeveer 7%. Langjarig is de daling in de lakverkoop nog veel groter. In 2007 lag de verkoop nog op ongeveer 4,7 miljoen liter. Branchekenners schatten in dat de vier grootste leveranciers (zie kader) goed zijn voor ongeveer 93 procent van het totale marktvolume.

Groei is alleen mogelijk door aandeel van elkaar af te snoepen. De ambities zijn er. Zo wil het relatief grote PPG groeien van 21 naar 24 procent marktaandeel in de komende jaren. Maar dan zijn er ook de kleinere spelers zoals Valspar, dat zich met het merk De Beer Refinish meer wil richten op de gestuurde schadestroom en dus aan de ketens wil leveren. De leverancier noemt zelf een doelstelling van 10 procent marktaandeel in 2017.

De lakkenleveranciers beseffen dat groei alleen mogelijk is door zich ook in het vrije kanaal te roeren, dus de bedrijven die niet zijn aangesloten bij een keten. Door de toenemende druk op de schadebranche wordt echter niet alleen de plas kleiner, ook het aantal vissen dat er in zwemt wordt kleiner.

Wie werkt met wie?

AkzoNobel (Sikkens en Lesonal): ABS Autoherstel en Care

Axalta Coating Systems (Standox, Cromax): AAS

Metalak (Spies Hecker): Schadenet

BASF (Glasurit): AHG

PPG (PPG en Autocolor): ASN

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Minder vis in kleinere plas | Automotive Online
Lakkenmarkt zo goed als verdeeld

Minder vis in kleinere plas

Redactie Redactie
• Laatste update:

Marktleider Akzo (toen nog zonder Nobel) besefte 35 jaar geleden al dat het lot van de lakkenleveranciers nauw verbonden is met dat van de schadeherstellers: als die geen geld verdienen, dan hebben ook de lakproducenten en -leveranciers het ook moeilijk. Daarom kwam het bedrijf met Acoat Selected op de markt, een destijds revolutionair concept waarbij de producent zijn afnemers niet alleen adviseerde, maar ook technisch ondersteunde.

Dit initiatief heeft veel bijgedragen aan de professionalisering van de schadeherstelmarkt. Inmiddels zijn technische en organisatorische support gemeengoed en gaat de industrie daar steeds verder in. Zo levert Standox ondersteuning via het netwerk Repanet, Dupont via het Five Star-netwerk en ook PPG ondersteunt via een eigen marketingnetwerk zijn afnemers. Zij legden zo de basis voor de schadeformules als ABS Autoherstel en Schadenet, vanuit de roep van herstellers om een verdergaande samenwerking. Akzo Nobel was jarenlang aandeelhouder bij ABS, en laatstgenoemde heeft ook lang na de verzelfstandiging nog moeten strijden tegen het vooroordeel dat lakkenleverancier het voor het zeggen had op het hoofdkantoor.

Inmiddels zijn alle schadeketens vrij om te kiezen, en dat maakt de markt voor de leveranciers weer concurrerender. Zo moet AkzoNobel, dat met de merken Sikkens en Lesonal een sterke positie opbouwde als preferred supplier binnen schadeketen ABS Autoherstel, sinds april dit jaar Glasurit (onderdeel van BASF) naast zich dulden: dit merk is op veertien vestigingen van ABS tot second supplier benoemd. Aan de andere kant heeft Akzo Nobel nu een exclusieve samenwerking met Care, dat tot dan toe BASF als leverancier had.

Dat de concurrentie heviger wordt, heeft ook te maken met het feit dat de lakkenplas zelf steeds verder afneemt. Uit cijfers van de Europese brancheorganisatie voor lakleveranciers, Cepe, blijkt dat de totale lakkenverkoop in Nederland in het tweede kwartaal van dit jaar uitkwam op 3,2 miljoen liter. In het vierde kwartaal van 2012 was dat nog 3,4 miljoen, een teruggang van ongeveer 7%. Langjarig is de daling in de lakverkoop nog veel groter. In 2007 lag de verkoop nog op ongeveer 4,7 miljoen liter. Branchekenners schatten in dat de vier grootste leveranciers (zie kader) goed zijn voor ongeveer 93 procent van het totale marktvolume.

Groei is alleen mogelijk door aandeel van elkaar af te snoepen. De ambities zijn er. Zo wil het relatief grote PPG groeien van 21 naar 24 procent marktaandeel in de komende jaren. Maar dan zijn er ook de kleinere spelers zoals Valspar, dat zich met het merk De Beer Refinish meer wil richten op de gestuurde schadestroom en dus aan de ketens wil leveren. De leverancier noemt zelf een doelstelling van 10 procent marktaandeel in 2017.

De lakkenleveranciers beseffen dat groei alleen mogelijk is door zich ook in het vrije kanaal te roeren, dus de bedrijven die niet zijn aangesloten bij een keten. Door de toenemende druk op de schadebranche wordt echter niet alleen de plas kleiner, ook het aantal vissen dat er in zwemt wordt kleiner.

Wie werkt met wie?

AkzoNobel (Sikkens en Lesonal): ABS Autoherstel en Care

Axalta Coating Systems (Standox, Cromax): AAS

Metalak (Spies Hecker): Schadenet

BASF (Glasurit): AHG

PPG (PPG en Autocolor): ASN

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.