Immoreel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wel eens bedacht dat, wanneer het Koops niet lukte om winst te maken, het de anderen ook niet gaat lukken? Ze hebben natuurlijk wel het voordeel van het ‘Stern-effect’. Stern neemt al tijden failliete bedrijven over. Daar kun je winst mee maken. Brandschone, afgewaardeerde debiteuren. Het pand voor een fractie van de voormalige huurprijs. Een voorraad gebruikt voor een prijs waar de export van moet watertanden. Onderdelen alleen overnemen voor de supercourante inkoopprijs. Alles ouder dan drie maanden is incourant. En als het even meezit een uitgestelde betalingstermijn voor nieuwe auto's van zestig dagen. Het bedrijf moet tenslotte wel weer op de rails komen. En dan lukt het iedereen om alvast de eerste twee jaar winst te maken. Gaan we kijken wat er daarna gebeurt? Je krijgt weer echte debiteuren. Moeilijk inbaar, want de administratie zit centraal. Je ruilt weer je eigen voorraad gebruikt in. Die zijn echt niet meer zo laag geprijsd als destijds bij het faillissement, toen de wijsneus van de bank met zijn autotelex de lachers op zijn hand had. Nieuwe auto's weer vooruit betalen natuurlijk. We blijven geen Sinterklaas! En trouwens: het marktaandeel is te laag. Het opheffen van vestigingen lijkt natuurlijk leuk, maar de klant weet best een ander merk te vinden waar wat beter is nagedacht over fijnmazigheid. Goed zo Ford! Goed zo Volvo! Geen dealers erbij. Nee: minder dealers, dan hebben ze minder intrabrand concurrentie! Nog beter: 1 dealer voor heel Nederland! Dan heb je helemaal geen intrabrand concurrentie meer. Of slaan we dan iets over? Wanneer het overnemen van bedrijven in je businessmodel zit, kun je het heel lang uitzingen – als je maar blijft overnemen. Heeft niets met het gezond maken van de branche te maken. Wordt door sommigen zelfs immoreel genoemd. Maar wanneer je er gewoon een rayon bij krijgt met alle (bonus-)verplichtingen van dien, maak dan je borst maar nat. Is er nu niet één importeur en één bank die eindelijk weer eens de visie en het geduld op kan brengen om te schakelen naar kleinere single point-vestigingen? Mijn antischaalvergrotingsgrammofoonplaat is grijs gedraaid.

Wanneer je er een rayon bij krijgt, maak dan je borst maar nat.

HANS ADRIANI, DEALER BD. HANS@DSOLUTION.EU

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Immoreel | Automotive Online

Immoreel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wel eens bedacht dat, wanneer het Koops niet lukte om winst te maken, het de anderen ook niet gaat lukken? Ze hebben natuurlijk wel het voordeel van het ‘Stern-effect’. Stern neemt al tijden failliete bedrijven over. Daar kun je winst mee maken. Brandschone, afgewaardeerde debiteuren. Het pand voor een fractie van de voormalige huurprijs. Een voorraad gebruikt voor een prijs waar de export van moet watertanden. Onderdelen alleen overnemen voor de supercourante inkoopprijs. Alles ouder dan drie maanden is incourant. En als het even meezit een uitgestelde betalingstermijn voor nieuwe auto's van zestig dagen. Het bedrijf moet tenslotte wel weer op de rails komen. En dan lukt het iedereen om alvast de eerste twee jaar winst te maken. Gaan we kijken wat er daarna gebeurt? Je krijgt weer echte debiteuren. Moeilijk inbaar, want de administratie zit centraal. Je ruilt weer je eigen voorraad gebruikt in. Die zijn echt niet meer zo laag geprijsd als destijds bij het faillissement, toen de wijsneus van de bank met zijn autotelex de lachers op zijn hand had. Nieuwe auto's weer vooruit betalen natuurlijk. We blijven geen Sinterklaas! En trouwens: het marktaandeel is te laag. Het opheffen van vestigingen lijkt natuurlijk leuk, maar de klant weet best een ander merk te vinden waar wat beter is nagedacht over fijnmazigheid. Goed zo Ford! Goed zo Volvo! Geen dealers erbij. Nee: minder dealers, dan hebben ze minder intrabrand concurrentie! Nog beter: 1 dealer voor heel Nederland! Dan heb je helemaal geen intrabrand concurrentie meer. Of slaan we dan iets over? Wanneer het overnemen van bedrijven in je businessmodel zit, kun je het heel lang uitzingen – als je maar blijft overnemen. Heeft niets met het gezond maken van de branche te maken. Wordt door sommigen zelfs immoreel genoemd. Maar wanneer je er gewoon een rayon bij krijgt met alle (bonus-)verplichtingen van dien, maak dan je borst maar nat. Is er nu niet één importeur en één bank die eindelijk weer eens de visie en het geduld op kan brengen om te schakelen naar kleinere single point-vestigingen? Mijn antischaalvergrotingsgrammofoonplaat is grijs gedraaid.

Wanneer je er een rayon bij krijgt, maak dan je borst maar nat.

HANS ADRIANI, DEALER BD. HANS@DSOLUTION.EU

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.