Vijfde editie Automotive Schadeseminar in teken van de toekomst

Gezocht: nieuw perspectief

Redactie Redactie
• Laatste update:

‘Schadeherstel naar een nieuwe dimensie’ was het thema van het vijfde Automotive Schadeseminar. Op 3 juni kreeg Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder bezoek van ruim 60 managers en directieleden uit de schadebranche, van toeleverancier en opdrachtgever tot en met herstelketens en dga's van herstelbedrijven. Ze waren er op uitnodiging van Automotive en de sponsorpartners ABS Autoherstel, lakkenleverancier PPG, informatieprovider VWE en assuradeur Meeùs.

Ingenieur Wouter Remmerie van ontwerpbureau Voxdale, strategie- expert Mark de Vos van De Vliegeniers en filosoof Bas Haring gaven alle drie hun eigen invulling aan het thema. De Antwerpse Remmerie bouwde in samenwerking met ontwerpbureau Voxdale een conceptraceauto met een asymmetrisch drukpatroon. Hij studeerde vijf jaar lang op deze innovatie en inmiddels is het een gepatenteerde uitvinding. Bij het beheren van de luchtstromen wordt er lucht naar binnen gezogen en links of rechts weer uitgeblazen, afhankelijk van de richting die je op wilt sturen. Dit zorgt voor een lagere weerstand en dus voor minder verbruik.

Alternatieve kunststoffen

Een revolutionair concept vraagt ook om een revolutionaire uitwerking, vindt Remmerie: daarom besloot hij het prototype 3D te printen en te zoeken naar alternatieve kunststoffen die kunnen worden toegepast. “Door het gebruik van lichtere materialen en holle structuren kunnen bestaande ontwerpen losgelaten worden. Op die manier kun je bijvoorbeeld de crashabsorptie van een auto verbeteren. Maar ook interieur en exterieur kunnen samensmelten. Door onderdelen te vervangen voor lichter materiaal dat er ook nog mooi uitziet, is een extra laag bekleding overbodig. En die holle structuur zorgt voor een lager gewicht.”

Wat deze ontwikkelingen voor gevolgen hebben in de branche is nog te veel koffiedik kijken, maar het gebruik van een 3D printer, dat ziet Remmerie wel voor zich. “Het bijprinten – of eigenlijk is het meer laseren – van materiaal is een mogelijkheid. Door laag voor laag metaal toevoegen aan een beschadigd onderdeel kunnen schades ook hersteld worden. Dat kun je repareren zonder te demonteren.”

Deze innovaties die in rap tempo op de branche afkomen vragen om een ander perspectief. De tweede spreker, Mark de Vos, bekeek de vernieuwingen vanuit managementperspectief. De Vos is gespecialiseerd in turnarounds: snelle doorbraken in bedrijven. De veelgebruikte SWOT-analyse is volgens hem vaak niet het juiste middel. “Daarmee kijk je niet over je eigen grenzen heen. Het herkennen van een crisis en op tijd vervolgstappen nemen zijn de basis. 91% van de organisaties komt door eigen toedoen in een crisis terecht. Slechts 1% door pech en 8% door externe factoren. Ondernemers komen gemiddeld 16 maanden te laat in actie.”

Filosoof Bas Haring schotelde de branche heel andere vragen voor; uiteraard in de trant van ‘waarom is de schadebranche op aard?’ Een vraag zonder eenduidig antwoord. “Bij veel schades is het toch zo dat ze gerepareerd worden omdat iedereen vindt dat ze lelijk zijn, zoals een kras. Stel dat we morgen allemaal zouden vinden dat zo'n kras helemaal niet storend lelijk is – dan ziet niemand de noodzaak de kras te laten herstellen.” De verzekeraars knikten instemmend, de herstellers schrokken.

Voor een sfeerimpressie zie www.mobilitymedia.nl/schadeseminar

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Gezocht: nieuw perspectief | Automotive Online
Vijfde editie Automotive Schadeseminar in teken van de toekomst

Gezocht: nieuw perspectief

Redactie Redactie
• Laatste update:

‘Schadeherstel naar een nieuwe dimensie’ was het thema van het vijfde Automotive Schadeseminar. Op 3 juni kreeg Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder bezoek van ruim 60 managers en directieleden uit de schadebranche, van toeleverancier en opdrachtgever tot en met herstelketens en dga's van herstelbedrijven. Ze waren er op uitnodiging van Automotive en de sponsorpartners ABS Autoherstel, lakkenleverancier PPG, informatieprovider VWE en assuradeur Meeùs.

Ingenieur Wouter Remmerie van ontwerpbureau Voxdale, strategie- expert Mark de Vos van De Vliegeniers en filosoof Bas Haring gaven alle drie hun eigen invulling aan het thema. De Antwerpse Remmerie bouwde in samenwerking met ontwerpbureau Voxdale een conceptraceauto met een asymmetrisch drukpatroon. Hij studeerde vijf jaar lang op deze innovatie en inmiddels is het een gepatenteerde uitvinding. Bij het beheren van de luchtstromen wordt er lucht naar binnen gezogen en links of rechts weer uitgeblazen, afhankelijk van de richting die je op wilt sturen. Dit zorgt voor een lagere weerstand en dus voor minder verbruik.

Alternatieve kunststoffen

Een revolutionair concept vraagt ook om een revolutionaire uitwerking, vindt Remmerie: daarom besloot hij het prototype 3D te printen en te zoeken naar alternatieve kunststoffen die kunnen worden toegepast. “Door het gebruik van lichtere materialen en holle structuren kunnen bestaande ontwerpen losgelaten worden. Op die manier kun je bijvoorbeeld de crashabsorptie van een auto verbeteren. Maar ook interieur en exterieur kunnen samensmelten. Door onderdelen te vervangen voor lichter materiaal dat er ook nog mooi uitziet, is een extra laag bekleding overbodig. En die holle structuur zorgt voor een lager gewicht.”

Wat deze ontwikkelingen voor gevolgen hebben in de branche is nog te veel koffiedik kijken, maar het gebruik van een 3D printer, dat ziet Remmerie wel voor zich. “Het bijprinten – of eigenlijk is het meer laseren – van materiaal is een mogelijkheid. Door laag voor laag metaal toevoegen aan een beschadigd onderdeel kunnen schades ook hersteld worden. Dat kun je repareren zonder te demonteren.”

Deze innovaties die in rap tempo op de branche afkomen vragen om een ander perspectief. De tweede spreker, Mark de Vos, bekeek de vernieuwingen vanuit managementperspectief. De Vos is gespecialiseerd in turnarounds: snelle doorbraken in bedrijven. De veelgebruikte SWOT-analyse is volgens hem vaak niet het juiste middel. “Daarmee kijk je niet over je eigen grenzen heen. Het herkennen van een crisis en op tijd vervolgstappen nemen zijn de basis. 91% van de organisaties komt door eigen toedoen in een crisis terecht. Slechts 1% door pech en 8% door externe factoren. Ondernemers komen gemiddeld 16 maanden te laat in actie.”

Filosoof Bas Haring schotelde de branche heel andere vragen voor; uiteraard in de trant van ‘waarom is de schadebranche op aard?’ Een vraag zonder eenduidig antwoord. “Bij veel schades is het toch zo dat ze gerepareerd worden omdat iedereen vindt dat ze lelijk zijn, zoals een kras. Stel dat we morgen allemaal zouden vinden dat zo'n kras helemaal niet storend lelijk is – dan ziet niemand de noodzaak de kras te laten herstellen.” De verzekeraars knikten instemmend, de herstellers schrokken.

Voor een sfeerimpressie zie www.mobilitymedia.nl/schadeseminar

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.