Markt trekt weer aan door komst lage-bijtellingauto`s

Geen paniek!

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de afgelopen jaren zijn alle vertrouwde ‘verkoopwetten’ gesneuveld dankzij het steeds striktere fiscale regime van Den Haag. Dat december een betere verkoopmaand is dan februari, is in de autogeschiedenis niet vaak voorgekomen, maar tegenwoordig kan het. Verkoopcijfers die in het eerste kwartaal lager liggen dan in de afgelopen tien jaar zeggen weinig tot niets over het verloop van de rest van het jaar. De grote 14%-kanonnen, zoals de Volvo V40 D4 en de Peugeot eHDI, zijn nog niet leverbaar. Daarvan zijn er nu veel besteld, maar is er nog geen uitgeleverd (en dus niet geregistreerd). En de populaire kleintjes (C1, 108, Aygo en Twingo) komen later dit jaar compleet vernieuwd op de markt. Kortom, er is nog geen enkele reden tot paniek. De aantallen van vorig jaar zijn nog steeds haalbaar, melden partijen als Bovag en Aumacon.

BMW fors onderuit

De prestaties van de merken zijn hierdoor minder goed te beoordelen. BMW ziet de verkopen dit jaar behoorlijk onderuit gaan. Vorig jaar was de 3-serie fiscaal gunstig verkrijgbaar, dit jaar niet meer. De BMW i3 kan dat gat nog bij lange na niet dichten, dealers vinden de verkoop behoorlijk tegenvallen (BMW staat alle dealers toe i-agent te worden waardoor de gemiddelde verkoop per dealer laag is). Volvo, dat vorig jaar al profiteerde van de plug-in V60, heeft het voor elkaar gekregen om de V40 D4 in het 14%-regime te

Skoda top, BMW flop

Bij de leaseregistraties zijn de effecten van de wijzigingen in het fiscale regime ook dit jaar weer flink te merken. De net aangestelde BMW Nederland-directeur Neil Fiorentinos zal zich wel eens afvragen waar hij in beland is. Een paar gram CO2 te veel en de leaseregistraties verdampen als sneeuw voor de zon. En de Focus is zijn 14%-status sinds dit jaar kwijt. Dat betekent een krimp in marktaandeel van 66% voor Ford. krijgen. De orderboeken stromen vol en over een paar maanden schieten de registratiecijfers van Volvo omhoog. Datzelfde eff ect verwachten ook Seat-dealers (met de Leon Ecomotive) en Peugeot-dealers (308 SW eHDI). Mitsubishi is en blijft een van de meest extreme voorbeelden. De Outlander Phev verkoopt nog steeds goed. En nog belangrijker: ook de verkoop van andere modellen als de ASX en Space Star neemt toe. Mensen leken Mitsubishi vergeten te zijn, maar dankzij de Outlander krijgt het merk weer aandacht. Reden genoeg voor de importeur om de Lancer actiematig onder de aandacht te brengen.

Comeback

Het is sinds 2008 niet vaak gebeurd dat Opel zijn kwartaalmarktaandeel zag toenemen. Opel heeft wat gunstigere motoren en voert flinke campagnes, mede daardoor zijn er meer auto's verkocht. Er zijn ook wat meer grotere modellen geregistreerd, dat is prettig voor Opel. Ford kent bij de personenauto's tot op heden geen goede start van het jaar. Waar het in de bestelauto's goed gaat, daar blijft ‘geel’ achter. Het leidt tot een enorm percentage aan zelfregistraties (zie kader) én tot een behoorlijke prijsdruk. In februari was de Suzuki Alto de meest (zelf)geregistreerde auto van Nederland. De nieuwe Alto is onderweg, dus de huidige voorraden moeten verkocht worden. En dat levert extra prijsdruk op. De Volkswagen Up en Kia Picanto komen meer dan aardig mee in deze strijd, maar Hyundai heeft het met de i10 wat moeilijker. Het belooft in ieder geval nog spannend te worden in het kleine segment als later dit jaar de vier eerder genoemde modellen op de markt komen.

Registratiedip

De eerste drie maanden van 2014 lag het totaal aantal registraties extreem laag. Het was het slechtste eerste kwartaal in decennia. Normaal gesproken betekent een slecht eerste kwartaal dat de rest van het jaar ook slecht is. Maar dit jaar ligt dat waarschijnlijk anders. De meest populaire modellen van 2014 zijn nog niet – of beperkt – leverbaar. Het tweede kwartaal wordt naar verwachting al een stuk beter.

Zelfregistraties

Van alle registraties dit jaar is 23% op naam van de autobedrijven zelf. Vorig jaar was dat na het eerste (eveneens dramatische) kwartaal 20%. Bij Fiat is 65% van de auto's op naam van de dealer of importeur gezet, een ongelofelijk hoog aantal. Maar ook bij Ford (normaal rond de 20%), Hyundai en Suzuki ligt dat aantal veel hoger dan normaal.

Golf

De Golf is tot nu toe de meest geregistreerde auto van het jaar. Daarmee is de auto na jaren terug aan kop. De vraag is hoe groot het aandeel van de Golf dit jaar wordt met de plug-in en ev-versie op komst. Lees daarover meer op pagina 37.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Geen paniek! | Automotive Online
Markt trekt weer aan door komst lage-bijtellingauto`s

Geen paniek!

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de afgelopen jaren zijn alle vertrouwde ‘verkoopwetten’ gesneuveld dankzij het steeds striktere fiscale regime van Den Haag. Dat december een betere verkoopmaand is dan februari, is in de autogeschiedenis niet vaak voorgekomen, maar tegenwoordig kan het. Verkoopcijfers die in het eerste kwartaal lager liggen dan in de afgelopen tien jaar zeggen weinig tot niets over het verloop van de rest van het jaar. De grote 14%-kanonnen, zoals de Volvo V40 D4 en de Peugeot eHDI, zijn nog niet leverbaar. Daarvan zijn er nu veel besteld, maar is er nog geen uitgeleverd (en dus niet geregistreerd). En de populaire kleintjes (C1, 108, Aygo en Twingo) komen later dit jaar compleet vernieuwd op de markt. Kortom, er is nog geen enkele reden tot paniek. De aantallen van vorig jaar zijn nog steeds haalbaar, melden partijen als Bovag en Aumacon.

BMW fors onderuit

De prestaties van de merken zijn hierdoor minder goed te beoordelen. BMW ziet de verkopen dit jaar behoorlijk onderuit gaan. Vorig jaar was de 3-serie fiscaal gunstig verkrijgbaar, dit jaar niet meer. De BMW i3 kan dat gat nog bij lange na niet dichten, dealers vinden de verkoop behoorlijk tegenvallen (BMW staat alle dealers toe i-agent te worden waardoor de gemiddelde verkoop per dealer laag is). Volvo, dat vorig jaar al profiteerde van de plug-in V60, heeft het voor elkaar gekregen om de V40 D4 in het 14%-regime te

Skoda top, BMW flop

Bij de leaseregistraties zijn de effecten van de wijzigingen in het fiscale regime ook dit jaar weer flink te merken. De net aangestelde BMW Nederland-directeur Neil Fiorentinos zal zich wel eens afvragen waar hij in beland is. Een paar gram CO2 te veel en de leaseregistraties verdampen als sneeuw voor de zon. En de Focus is zijn 14%-status sinds dit jaar kwijt. Dat betekent een krimp in marktaandeel van 66% voor Ford. krijgen. De orderboeken stromen vol en over een paar maanden schieten de registratiecijfers van Volvo omhoog. Datzelfde eff ect verwachten ook Seat-dealers (met de Leon Ecomotive) en Peugeot-dealers (308 SW eHDI). Mitsubishi is en blijft een van de meest extreme voorbeelden. De Outlander Phev verkoopt nog steeds goed. En nog belangrijker: ook de verkoop van andere modellen als de ASX en Space Star neemt toe. Mensen leken Mitsubishi vergeten te zijn, maar dankzij de Outlander krijgt het merk weer aandacht. Reden genoeg voor de importeur om de Lancer actiematig onder de aandacht te brengen.

Comeback

Het is sinds 2008 niet vaak gebeurd dat Opel zijn kwartaalmarktaandeel zag toenemen. Opel heeft wat gunstigere motoren en voert flinke campagnes, mede daardoor zijn er meer auto's verkocht. Er zijn ook wat meer grotere modellen geregistreerd, dat is prettig voor Opel. Ford kent bij de personenauto's tot op heden geen goede start van het jaar. Waar het in de bestelauto's goed gaat, daar blijft ‘geel’ achter. Het leidt tot een enorm percentage aan zelfregistraties (zie kader) én tot een behoorlijke prijsdruk. In februari was de Suzuki Alto de meest (zelf)geregistreerde auto van Nederland. De nieuwe Alto is onderweg, dus de huidige voorraden moeten verkocht worden. En dat levert extra prijsdruk op. De Volkswagen Up en Kia Picanto komen meer dan aardig mee in deze strijd, maar Hyundai heeft het met de i10 wat moeilijker. Het belooft in ieder geval nog spannend te worden in het kleine segment als later dit jaar de vier eerder genoemde modellen op de markt komen.

Registratiedip

De eerste drie maanden van 2014 lag het totaal aantal registraties extreem laag. Het was het slechtste eerste kwartaal in decennia. Normaal gesproken betekent een slecht eerste kwartaal dat de rest van het jaar ook slecht is. Maar dit jaar ligt dat waarschijnlijk anders. De meest populaire modellen van 2014 zijn nog niet – of beperkt – leverbaar. Het tweede kwartaal wordt naar verwachting al een stuk beter.

Zelfregistraties

Van alle registraties dit jaar is 23% op naam van de autobedrijven zelf. Vorig jaar was dat na het eerste (eveneens dramatische) kwartaal 20%. Bij Fiat is 65% van de auto's op naam van de dealer of importeur gezet, een ongelofelijk hoog aantal. Maar ook bij Ford (normaal rond de 20%), Hyundai en Suzuki ligt dat aantal veel hoger dan normaal.

Golf

De Golf is tot nu toe de meest geregistreerde auto van het jaar. Daarmee is de auto na jaren terug aan kop. De vraag is hoe groot het aandeel van de Golf dit jaar wordt met de plug-in en ev-versie op komst. Lees daarover meer op pagina 37.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.