Dagboek rogier kuin

Redactie Redactie
• Laatste update:

MAANDAG

Een ongebruikelijk begin van de week: ik rijd met mijn dochter van zes terug uit het Sauerland van ons eerste skiweekendje samen. Zij had nog nooit op de lange latten gestaan, voor mij was het 22 jaar geleden.

DINSDAG

De échte werkweek begint met wat mij al weken intensief bezighoudt: accijnzen. Bovag voert een felle strijd tegen de accijnsverhogingen op diesel en lpg. Ondertussen hang ik een paar keer aan de lijn met transportorganisatie TLN over een ‘green deal zero emissie stadsdistributie’. Prima idee om transporteurs te verleiden om met schone vrachtauto's de binnensteden te bevoorraden. Maar gemeenten willen ook dat de positie van alle andere vrachtauto's verslechtert en dat gaat ons echt te ver. De middag wordt in beslag genomen door een overleg met ANWB, RAI Vereniging en de VNA over de toekomst van autobelastingen. In grote lijnen zijn we het met elkaar eens: de belastingdruk in Nederland is (te) hoog, het systeem is (te) ingewikkeld en de bpm en (vooral) bijtelling zorgen voor onacceptabele marktverstoringen. Dat is dan ook onze inzet bij de onderhandelingen over de ‘Autobrief II’ met het ministerie van Financiën.

WOENSDAG

Die onderhandelingen zouden vandaag de volgende fase hebben moeten ingaan. Maar Frans Weekers is onverwacht afgetreden en zijn opvolger Eric Wiebes heeft nog geen gelegenheid gehad om zich in te lezen in het dossier. Dus is de afspraak twee weken verzet. De vrijgevallen tijd wordt nuttig besteed met praktische zaken: ik zet het proces in gang om Bovag-leden te werven voor een netwerk van lokaal politiek actieve ondernemers, maak een afspraak met VNO-NCW om door te praten over een project om huurauto's in te zetten bij bedrijven, buig me over het idee om een rechtszaak tegen de Staat aan te spannen over de accijnsverhogingen, bereid een persreactie voor op een ingezonden brief van de stichting Natuur & Milieu over fiscale vergroening en werk de lobbyoverzichten op onze ledensite bij.

‘ Ik buig me over een recht zaak tegen de Staat’

DONDERDAG

De dag begint met bijpraten met Jos van den Broek van ons Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM). De overheid verwacht veel van de branche maar de spannende vraag is altijd: wie gaat dat betalen? Vanaf tien uur buig ik mij met het hele Bovag belangenbehartigingteam over de vraag hoe we onze lobby proactieve en aansprekender voor de leden kunnen maken.

VRIJDAG

Vrijdag is traditiegetrouw papadag, en al even traditiegetrouw ontkom ik er niet aan om me toch even met mijn werk bezig te houden. Ik redigeer wat concept artikelen en probeer de losse eindjes van de week af te hechten. Maar als mijn dochter thuiskomt en we ons opmaken voor haar zwemles begint het weekend pas echt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dagboek rogier kuin | Automotive Online

Dagboek rogier kuin

Redactie Redactie
• Laatste update:

MAANDAG

Een ongebruikelijk begin van de week: ik rijd met mijn dochter van zes terug uit het Sauerland van ons eerste skiweekendje samen. Zij had nog nooit op de lange latten gestaan, voor mij was het 22 jaar geleden.

DINSDAG

De échte werkweek begint met wat mij al weken intensief bezighoudt: accijnzen. Bovag voert een felle strijd tegen de accijnsverhogingen op diesel en lpg. Ondertussen hang ik een paar keer aan de lijn met transportorganisatie TLN over een ‘green deal zero emissie stadsdistributie’. Prima idee om transporteurs te verleiden om met schone vrachtauto's de binnensteden te bevoorraden. Maar gemeenten willen ook dat de positie van alle andere vrachtauto's verslechtert en dat gaat ons echt te ver. De middag wordt in beslag genomen door een overleg met ANWB, RAI Vereniging en de VNA over de toekomst van autobelastingen. In grote lijnen zijn we het met elkaar eens: de belastingdruk in Nederland is (te) hoog, het systeem is (te) ingewikkeld en de bpm en (vooral) bijtelling zorgen voor onacceptabele marktverstoringen. Dat is dan ook onze inzet bij de onderhandelingen over de ‘Autobrief II’ met het ministerie van Financiën.

WOENSDAG

Die onderhandelingen zouden vandaag de volgende fase hebben moeten ingaan. Maar Frans Weekers is onverwacht afgetreden en zijn opvolger Eric Wiebes heeft nog geen gelegenheid gehad om zich in te lezen in het dossier. Dus is de afspraak twee weken verzet. De vrijgevallen tijd wordt nuttig besteed met praktische zaken: ik zet het proces in gang om Bovag-leden te werven voor een netwerk van lokaal politiek actieve ondernemers, maak een afspraak met VNO-NCW om door te praten over een project om huurauto's in te zetten bij bedrijven, buig me over het idee om een rechtszaak tegen de Staat aan te spannen over de accijnsverhogingen, bereid een persreactie voor op een ingezonden brief van de stichting Natuur & Milieu over fiscale vergroening en werk de lobbyoverzichten op onze ledensite bij.

‘ Ik buig me over een recht zaak tegen de Staat’

DONDERDAG

De dag begint met bijpraten met Jos van den Broek van ons Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM). De overheid verwacht veel van de branche maar de spannende vraag is altijd: wie gaat dat betalen? Vanaf tien uur buig ik mij met het hele Bovag belangenbehartigingteam over de vraag hoe we onze lobby proactieve en aansprekender voor de leden kunnen maken.

VRIJDAG

Vrijdag is traditiegetrouw papadag, en al even traditiegetrouw ontkom ik er niet aan om me toch even met mijn werk bezig te houden. Ik redigeer wat concept artikelen en probeer de losse eindjes van de week af te hechten. Maar als mijn dochter thuiskomt en we ons opmaken voor haar zwemles begint het weekend pas echt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.