De doelstellingen voor 2014 zijn voorzichtig ambitieus

Wie het weet, mag het zeggen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Over de totale nieuwverkoop in 2014 zijn de importeurs niet echt optimistisch. In lijn met de prognoses van onder meer Bovag/RAI en Aumacon verwachten de meeste importeurs dat de verkoop in 2014 op of iets boven de 400 duizend eenheden ligt. Wel zijn veruit de meeste importeurs ervan overtuigd dat ze een hoger marktaandeel kunnen realiseren dan dat Bovag berekend heeft. Absolute uitschieter is Jeep, daarvan denkt importeur Fiat Group Automobiles Netherlands er 630 te verkopen, 275 procent meer dan Bovag verwacht.

In totaal zes merken (Kia, Ford, Citroën, BMW, Renault en Toyota) schatten hun marktaandeel lager in dan dat Bovag doet, maar dan gaat het in de meeste gevallen om een afwijking van een paar procent. Bij de importeurs die denken het beter te doen zijn de afwijkingen veel groter. Waar Renault Nederland behouden is als het gaat om Renault, daar zijn ze bij Dacia overtuigd van een forse groei van het marktaandeel.

De merken die begin dit jaar dachten – en in een aantal gevallen nog steeds denken – dat ze het rijk grotendeels alleen hebben waar het gunstige bijtellingsmodellen betreft, zoals Seat en Peugeot, denken behoorlijk veel beter te presteren dan Bovag voorziet (zie tabel).

Iets boven de 400 duizend

De algemene verwachting bij de importeurs is dat er in 2014 er om en nabij 400 duizend nieuwe auto's geregistreerd zullen worden. Alleen BMW zit hier behoorlijk boven, maar bij de importeur geeft men aan dat voorspellingen momenteel onzekerder zijn dan ooit. Geen enkele importeur denkt dat de markt onder de 400 duizend zakt, dus dat is de ondergrens. Ook voor de bestelwagenmarkt is de bodem bereikt, denken de grote spelers zoals Volkswagen en Ford. De markt ligt rond de 50 duizend eenheden, bijna exact hetzelfde als in 2013.

Stiekem hopen de meeste ondervraagden dat de economie – en vooral het consumentenvertrouwen – dit jaar aantrekt. Dan pas wordt het weer leuk; 5 procent van 450 duizend is natuurlijk aanzienlijk meer dan 5 procent van 400 duizend. Ook de Bovag, banken en de consultants van Aumacon denken dat de markt dit jaar rond de 400 duizend nieuwe auto's of iets er boven ligt. Daarmee is de eensgezindheid dit jaar groter dan ooit.

Geheimzinnigheid

Op een paar na heeft geen van de importeurs meegewerkt aan de samenstelling van onze prognose. Veel van de cijfers komen dan ook uit het dealernetwerk. Opvallend: in het verleden klaagden dealers vaak over veel te hoge doelstellingen, nu worden deze cijfers regelmatig vergezeld van voorzichtig positief commentaar. Een aantal dealers vindt de doelstelling van de importeurs zelfs te laag. Aan de andere kant werd er – off the record uiteraard – ook dit jaar gewoon weer geklaagd. Peugeot-dealers vinden de bijna 10 procent groei die Peugeot dit jaar denkt te realiseren aan de hoge kant. Alleen als de 308 alleenheerser wordt bij de C-segmentstations is dat haalbaar. Nissan denkt dat de Qashqai een dusdanig succes wordt dat 3 procent marktaandeel haalbaar is (sinds 1998 heeft Nissan nooit meer boven de 3 procent gerealiseerd). Bij Suzuki kwam het zelfs tot een forse aanvaring tussen importeur en dealers. De dealers liepen boos weg bij het eerste doelstellingengesprek. Er waren (en zijn) nog te veel onzekerheden volgens de dealers met betrekking tot het modellengamma. Importeur Nimag bond in en de gesprekken over een nieuwe doelstelling lopen nog. Bij Honda Nederland is de doelstelling niet eens naar de dealers gecommuniceerd. Honda-dealers hebben de afgelopen jaren klap na klap gekregen, waardoor het stellen van keiharde targets wellicht wat te kort door de bocht zou zijn. Maar dat neemt niet weg dat Honda uitgaat van een marktaandeel dat aanzienlijk hoger ligt dan Bovag het merk toebedeelt. Overigens zijn de doelstellingen vaak niet in beton gegoten en worden ze in de loop van het jaar nog bijgesteld bij verschillende merken. Bij BMW Nederland moet er bijvoorbeeld nog een ev-target worden opgesteld.

Volkswagen

Sinds enkele jaren bemoeit ook Bovag zich met de doelstellingen voor de individuele merken, het zogenoemde marktpotentieel. Het achterliggende rekenmodel becijfert aan de hand van historische gegevens, aangevuld met verwachte introducties van nieuwe modellen, het meest waarschijnlijke marktaandeel voor ieder afzonderlijk merk. De praktijk leert dat Bovag op merkniveau met deze generieke methode in de hand over betere prognosevaardigheden beschikt dan de gemiddelde importeur met al haar specifieke merkkennis. In 2013 kwam dat overigens, mede door enorme afwijkingen als gevolg van de plugin-hype, niet uit de verf; Bovag en de importeurs zaten er allebei 26 procent naast. Mitsubishi denkt dit jaar zeker het dubbele te verkopen van wat Bovag verwacht, een verwachting die mede voortkomt uit de nog steeds goed gevulde orderportefeuille.

De meeste dealers vinden hun importeur realistisch.

Volkswagen wordt hoe dan ook weer het meest verkochte merk van Nederland. Daar twijfelt niemand aan. En dat Volkswagen op gepaste afstand wordt gevolgd door Renault, Peugeot en Ford lijkt ook een zekerheid. Daarna wordt het dringen. Bovag zet Toyota op vijf, Kia op zes en Opel op zeven. Opel ziet zichzelf echter beter presteren dan Kia en Toyota. Bij de premiummerken zet Bovag BMW boven Audi en Volvo. Alledrie laten ze volgens de brancheorganisatie Mercedes ver achter zich. Bovag verwacht voor de Fiatmerken wederom een mager jaar; al zou het uitkomen van de prognose betekenen dat Fiat in ieder geval weer marktaandeel wint.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Wie het weet, mag het zeggen | Automotive Online
De doelstellingen voor 2014 zijn voorzichtig ambitieus

Wie het weet, mag het zeggen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Over de totale nieuwverkoop in 2014 zijn de importeurs niet echt optimistisch. In lijn met de prognoses van onder meer Bovag/RAI en Aumacon verwachten de meeste importeurs dat de verkoop in 2014 op of iets boven de 400 duizend eenheden ligt. Wel zijn veruit de meeste importeurs ervan overtuigd dat ze een hoger marktaandeel kunnen realiseren dan dat Bovag berekend heeft. Absolute uitschieter is Jeep, daarvan denkt importeur Fiat Group Automobiles Netherlands er 630 te verkopen, 275 procent meer dan Bovag verwacht.

In totaal zes merken (Kia, Ford, Citroën, BMW, Renault en Toyota) schatten hun marktaandeel lager in dan dat Bovag doet, maar dan gaat het in de meeste gevallen om een afwijking van een paar procent. Bij de importeurs die denken het beter te doen zijn de afwijkingen veel groter. Waar Renault Nederland behouden is als het gaat om Renault, daar zijn ze bij Dacia overtuigd van een forse groei van het marktaandeel.

De merken die begin dit jaar dachten – en in een aantal gevallen nog steeds denken – dat ze het rijk grotendeels alleen hebben waar het gunstige bijtellingsmodellen betreft, zoals Seat en Peugeot, denken behoorlijk veel beter te presteren dan Bovag voorziet (zie tabel).

Iets boven de 400 duizend

De algemene verwachting bij de importeurs is dat er in 2014 er om en nabij 400 duizend nieuwe auto's geregistreerd zullen worden. Alleen BMW zit hier behoorlijk boven, maar bij de importeur geeft men aan dat voorspellingen momenteel onzekerder zijn dan ooit. Geen enkele importeur denkt dat de markt onder de 400 duizend zakt, dus dat is de ondergrens. Ook voor de bestelwagenmarkt is de bodem bereikt, denken de grote spelers zoals Volkswagen en Ford. De markt ligt rond de 50 duizend eenheden, bijna exact hetzelfde als in 2013.

Stiekem hopen de meeste ondervraagden dat de economie – en vooral het consumentenvertrouwen – dit jaar aantrekt. Dan pas wordt het weer leuk; 5 procent van 450 duizend is natuurlijk aanzienlijk meer dan 5 procent van 400 duizend. Ook de Bovag, banken en de consultants van Aumacon denken dat de markt dit jaar rond de 400 duizend nieuwe auto's of iets er boven ligt. Daarmee is de eensgezindheid dit jaar groter dan ooit.

Geheimzinnigheid

Op een paar na heeft geen van de importeurs meegewerkt aan de samenstelling van onze prognose. Veel van de cijfers komen dan ook uit het dealernetwerk. Opvallend: in het verleden klaagden dealers vaak over veel te hoge doelstellingen, nu worden deze cijfers regelmatig vergezeld van voorzichtig positief commentaar. Een aantal dealers vindt de doelstelling van de importeurs zelfs te laag. Aan de andere kant werd er – off the record uiteraard – ook dit jaar gewoon weer geklaagd. Peugeot-dealers vinden de bijna 10 procent groei die Peugeot dit jaar denkt te realiseren aan de hoge kant. Alleen als de 308 alleenheerser wordt bij de C-segmentstations is dat haalbaar. Nissan denkt dat de Qashqai een dusdanig succes wordt dat 3 procent marktaandeel haalbaar is (sinds 1998 heeft Nissan nooit meer boven de 3 procent gerealiseerd). Bij Suzuki kwam het zelfs tot een forse aanvaring tussen importeur en dealers. De dealers liepen boos weg bij het eerste doelstellingengesprek. Er waren (en zijn) nog te veel onzekerheden volgens de dealers met betrekking tot het modellengamma. Importeur Nimag bond in en de gesprekken over een nieuwe doelstelling lopen nog. Bij Honda Nederland is de doelstelling niet eens naar de dealers gecommuniceerd. Honda-dealers hebben de afgelopen jaren klap na klap gekregen, waardoor het stellen van keiharde targets wellicht wat te kort door de bocht zou zijn. Maar dat neemt niet weg dat Honda uitgaat van een marktaandeel dat aanzienlijk hoger ligt dan Bovag het merk toebedeelt. Overigens zijn de doelstellingen vaak niet in beton gegoten en worden ze in de loop van het jaar nog bijgesteld bij verschillende merken. Bij BMW Nederland moet er bijvoorbeeld nog een ev-target worden opgesteld.

Volkswagen

Sinds enkele jaren bemoeit ook Bovag zich met de doelstellingen voor de individuele merken, het zogenoemde marktpotentieel. Het achterliggende rekenmodel becijfert aan de hand van historische gegevens, aangevuld met verwachte introducties van nieuwe modellen, het meest waarschijnlijke marktaandeel voor ieder afzonderlijk merk. De praktijk leert dat Bovag op merkniveau met deze generieke methode in de hand over betere prognosevaardigheden beschikt dan de gemiddelde importeur met al haar specifieke merkkennis. In 2013 kwam dat overigens, mede door enorme afwijkingen als gevolg van de plugin-hype, niet uit de verf; Bovag en de importeurs zaten er allebei 26 procent naast. Mitsubishi denkt dit jaar zeker het dubbele te verkopen van wat Bovag verwacht, een verwachting die mede voortkomt uit de nog steeds goed gevulde orderportefeuille.

De meeste dealers vinden hun importeur realistisch.

Volkswagen wordt hoe dan ook weer het meest verkochte merk van Nederland. Daar twijfelt niemand aan. En dat Volkswagen op gepaste afstand wordt gevolgd door Renault, Peugeot en Ford lijkt ook een zekerheid. Daarna wordt het dringen. Bovag zet Toyota op vijf, Kia op zes en Opel op zeven. Opel ziet zichzelf echter beter presteren dan Kia en Toyota. Bij de premiummerken zet Bovag BMW boven Audi en Volvo. Alledrie laten ze volgens de brancheorganisatie Mercedes ver achter zich. Bovag verwacht voor de Fiatmerken wederom een mager jaar; al zou het uitkomen van de prognose betekenen dat Fiat in ieder geval weer marktaandeel wint.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.