Oplossing

Redactie Redactie
• Laatste update:

Toch wat lekkerder, iemand begraven die 96 is geworden.

In mijn eigen herinnering zie ik mijn opa zoals ik mijzelf zie rond deze leeftijd. In een grote leren Chesterfieldstoel, altijd in driedelig zwart. Pak en vest. En, nu wel bijzonder, elke dag om vijf uur een oude jenever bij het lezen van de Elsevier. Ik lees de Elsevier ook. Wou dat ik dat met hem samen kon doen. Voor mij geen oude jenever om vijf uur. Ook geen jonge trouwens. Nee, want ik moet nadenken. Ik zit in de e-commerce. Niets van wat ik nu aan het doen ben, bestond toen. De radio van mijn opa kwam uit de radiodistributie. Met een draaiknop op de muur. Vinger opsteken wie dit nog kent. Maar ik zit in de flow van Interline vliegtickets. Van per Storefront booked PNRs per day. Van online check-in procedures en van manage my booking om extra bagage, meer beenruimte of een speciale maaltijd te kopen via internet. Wat een enorm verschil! Met alle gewijzigde businessmodellen probeerde ik een lijstje te maken. De winkels vallen om, Perry Sport sluit en ‘wegens omstandigheden gesloten’ prijkt op de ramen van V&D. Wat een ramp, Vroom en Dreesman dicht. En wat denkt u van het slagveld in de reisbranche, de branche waar ik met m'n neus bovenop zit. Bedrijven in papa-en-mamaformaat of op grotere schaal. De harde sanering is in volle gang en de ontkenners die nu nog winkels hebben, komen een voor een aan de beurt. Ook hier zie je dat overnames aan de orde van de dag zijn. In de verwachting dat je wel zult overleven als je groter bent. Nou, geen illusies. Hier geldt geen too big to fail. Maar nu een interessante exercitie: welke business kan goed online en welke absoluut niet? Vliegtickets: online, boeken: online, Kärcher hogedrukspuit: online. Zelfs onze splinternieuwe staafmixer kochten we via Bol.com: online. Maar: mijn haren online laten knippen lukt niet echt. De tuin zomerklaar maken, krijg ik niet uit m'n computer. Ja, grasmaaien door een geprogrammeerd machientje komt een eind. Maar toen ik dat ding vroeg om de bloembollen te poten en de heg te snoeien keek hij me een beetje dom aan. En ging verder met het al gemaaide gras te maaien.

In al het internetgeweld staat het businessmodel van de dealer nog steeds overeind.

En dan komen we bij auto's. Hoe zit het daarmee? Heeft internet onze business overgenomen? Gaat Nieuweautokopen.nl uw handel doen? Het wordt al negen jaar voorspeld. Door vakmensen. Of zo. Natuurlijk: Ik bekeek mijn nieuwe Lexus online. Ik stelde hem online samen, ik maakte mezelf online gek, maar kócht hem niet online. Hoe heerlijk ouderwets. Praten met een enthousiaste verkoper. Ha Robin! Even doornemen of ik niets over het hoofd had gezien bij de Car Configurator. Dus niet kopen online. Niet de handtekening. Dan komt Hansje toch nog even naar de showroom. Effe voelen. Effe kijken. Effe praten over 82 duizend euro. Samen met de vrouw. Het is toch geen pakje boter?

Dames en heren: In al het internetgeweld staat het businessmodel van de dealer nog steeds kaarsrecht overeind. En dat is best heel bijzonder.

Nog even over de vader van mijn schoonzoon. We hadden natuurlijk al de optie begraven of cremeren. Ik begrijp dat er nu ook een derde optie is: resomeren. Het lichaam in een soort zoutzuurbad leggen, zodat het daarin volkomen oplost. Dat geeft naar mijn idee het volgende perspectief: ook dit gaat niet online. Wat ik ook verzin, het gaat het niet worden online. Maar laat je je resomeren, dan werk je in elk geval nog mee aan een geweldige oplossing!

HANS ADRIANI, DEALER BD. HANS@DSOLUTION.EU

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Oplossing | Automotive Online

Oplossing

Redactie Redactie
• Laatste update:

Toch wat lekkerder, iemand begraven die 96 is geworden.

In mijn eigen herinnering zie ik mijn opa zoals ik mijzelf zie rond deze leeftijd. In een grote leren Chesterfieldstoel, altijd in driedelig zwart. Pak en vest. En, nu wel bijzonder, elke dag om vijf uur een oude jenever bij het lezen van de Elsevier. Ik lees de Elsevier ook. Wou dat ik dat met hem samen kon doen. Voor mij geen oude jenever om vijf uur. Ook geen jonge trouwens. Nee, want ik moet nadenken. Ik zit in de e-commerce. Niets van wat ik nu aan het doen ben, bestond toen. De radio van mijn opa kwam uit de radiodistributie. Met een draaiknop op de muur. Vinger opsteken wie dit nog kent. Maar ik zit in de flow van Interline vliegtickets. Van per Storefront booked PNRs per day. Van online check-in procedures en van manage my booking om extra bagage, meer beenruimte of een speciale maaltijd te kopen via internet. Wat een enorm verschil! Met alle gewijzigde businessmodellen probeerde ik een lijstje te maken. De winkels vallen om, Perry Sport sluit en ‘wegens omstandigheden gesloten’ prijkt op de ramen van V&D. Wat een ramp, Vroom en Dreesman dicht. En wat denkt u van het slagveld in de reisbranche, de branche waar ik met m'n neus bovenop zit. Bedrijven in papa-en-mamaformaat of op grotere schaal. De harde sanering is in volle gang en de ontkenners die nu nog winkels hebben, komen een voor een aan de beurt. Ook hier zie je dat overnames aan de orde van de dag zijn. In de verwachting dat je wel zult overleven als je groter bent. Nou, geen illusies. Hier geldt geen too big to fail. Maar nu een interessante exercitie: welke business kan goed online en welke absoluut niet? Vliegtickets: online, boeken: online, Kärcher hogedrukspuit: online. Zelfs onze splinternieuwe staafmixer kochten we via Bol.com: online. Maar: mijn haren online laten knippen lukt niet echt. De tuin zomerklaar maken, krijg ik niet uit m'n computer. Ja, grasmaaien door een geprogrammeerd machientje komt een eind. Maar toen ik dat ding vroeg om de bloembollen te poten en de heg te snoeien keek hij me een beetje dom aan. En ging verder met het al gemaaide gras te maaien.

In al het internetgeweld staat het businessmodel van de dealer nog steeds overeind.

En dan komen we bij auto's. Hoe zit het daarmee? Heeft internet onze business overgenomen? Gaat Nieuweautokopen.nl uw handel doen? Het wordt al negen jaar voorspeld. Door vakmensen. Of zo. Natuurlijk: Ik bekeek mijn nieuwe Lexus online. Ik stelde hem online samen, ik maakte mezelf online gek, maar kócht hem niet online. Hoe heerlijk ouderwets. Praten met een enthousiaste verkoper. Ha Robin! Even doornemen of ik niets over het hoofd had gezien bij de Car Configurator. Dus niet kopen online. Niet de handtekening. Dan komt Hansje toch nog even naar de showroom. Effe voelen. Effe kijken. Effe praten over 82 duizend euro. Samen met de vrouw. Het is toch geen pakje boter?

Dames en heren: In al het internetgeweld staat het businessmodel van de dealer nog steeds kaarsrecht overeind. En dat is best heel bijzonder.

Nog even over de vader van mijn schoonzoon. We hadden natuurlijk al de optie begraven of cremeren. Ik begrijp dat er nu ook een derde optie is: resomeren. Het lichaam in een soort zoutzuurbad leggen, zodat het daarin volkomen oplost. Dat geeft naar mijn idee het volgende perspectief: ook dit gaat niet online. Wat ik ook verzin, het gaat het niet worden online. Maar laat je je resomeren, dan werk je in elk geval nog mee aan een geweldige oplossing!

HANS ADRIANI, DEALER BD. HANS@DSOLUTION.EU

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.