Kia’s bumpy road

Redactie Redactie
• Laatste update:

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN, coördinator tests Autoweek

Voor: Het is al de vierde generatie van de Sportage, er is dus al een grote bestaande kopersgroep. Daarbij is deze versie weer een stap vooruit als het aankomt op design, maar een nog grotere stap zet Kia met de rijeigenschappen van deze auto. Die zijn gewoon goed.

Tegen: Het is niet meer die prijspakker die het ooit was. De concurrentie is behoorlijk toegenomen.

Consumentenpotentieel: Een goede 7,5.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: De naam Kia is inmiddels redelijk ingeburgerd, zelfs in leaseland. Het design van deze nieuwe Sportage is weliswaar fris, maar ontstijgt de massa niet. Hij doet ons nog het meest denken aan de Subaru Tribeca van een jaar of tien geleden.

Tegen: Naar ons oordeel blinkt deze auto nergens in uit. Van het design worden we niet heel warm, bovendien is er geen prijsvoordeel meer ten opzichte van de concurrentie. Wellicht rijdt de Sportage véél beter dan zijn tegenstrevers, maar dat is dan al niet meer van belang.

Leasepotentieel: Een magere 6 voor deze nieuwe Kia. Wellicht dat een leaserijder met caravan de weg naar de Kia-dealer nog weet te vinden. De rest rijdt door om zijn CX-5 bij de Nissandealer achter te laten en in een nieuwe Qashqai te stappen.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Positief voor de restwaarde is de goede reputatie van zowel het merk Kia als het model Sportage. Bij het nieuwe model zijn verder de veiligheidsvoorzieningen op een hoger niveau gebracht.

Tegen: Het relatief hoge verbruik in vergelijking met de concurrentie. Verder zijn de optiemogelijkheden beperkt tot de verschillende lines, die dan weer niet op alle motoriseringen leverbaar zijn.

Restwaardepotentieel: Een mooie 7, in Nederland blijft het toch een dikke auto voor relatief weinig geld.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: De Sportage is een goed rijdende compact suv, het is een geheel nieuw ontwerp met prettig interieur. De auto is van binnen ruim bemeten voor vier volwassenen. Wie graag in een suv rijdt, maakt met deze nieuwe Sportage zeker geen verkeerde keuze. De instapprijs is concurrerend te noemen.

Tegen: Fleetowners die een CO2-limiet in de regeling hebben (wie heeft dat nog niet?) zullen moeite hebben met de automaat-versies van de Sportage. Die hebben bovendien een pittig prijsniveau. Dit is dus meer een auto voor de handbakrijders. De Sportage valt in de hoogste bijtellingsklasse, dus de duurdere versies tikken wel aan op de loonstroken.

Fleetpotentieel: Een 7.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Kia’s bumpy road | Automotive Online

Kia’s bumpy road

Redactie Redactie
• Laatste update:

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN, coördinator tests Autoweek

Voor: Het is al de vierde generatie van de Sportage, er is dus al een grote bestaande kopersgroep. Daarbij is deze versie weer een stap vooruit als het aankomt op design, maar een nog grotere stap zet Kia met de rijeigenschappen van deze auto. Die zijn gewoon goed.

Tegen: Het is niet meer die prijspakker die het ooit was. De concurrentie is behoorlijk toegenomen.

Consumentenpotentieel: Een goede 7,5.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: De naam Kia is inmiddels redelijk ingeburgerd, zelfs in leaseland. Het design van deze nieuwe Sportage is weliswaar fris, maar ontstijgt de massa niet. Hij doet ons nog het meest denken aan de Subaru Tribeca van een jaar of tien geleden.

Tegen: Naar ons oordeel blinkt deze auto nergens in uit. Van het design worden we niet heel warm, bovendien is er geen prijsvoordeel meer ten opzichte van de concurrentie. Wellicht rijdt de Sportage véél beter dan zijn tegenstrevers, maar dat is dan al niet meer van belang.

Leasepotentieel: Een magere 6 voor deze nieuwe Kia. Wellicht dat een leaserijder met caravan de weg naar de Kia-dealer nog weet te vinden. De rest rijdt door om zijn CX-5 bij de Nissandealer achter te laten en in een nieuwe Qashqai te stappen.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Positief voor de restwaarde is de goede reputatie van zowel het merk Kia als het model Sportage. Bij het nieuwe model zijn verder de veiligheidsvoorzieningen op een hoger niveau gebracht.

Tegen: Het relatief hoge verbruik in vergelijking met de concurrentie. Verder zijn de optiemogelijkheden beperkt tot de verschillende lines, die dan weer niet op alle motoriseringen leverbaar zijn.

Restwaardepotentieel: Een mooie 7, in Nederland blijft het toch een dikke auto voor relatief weinig geld.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: De Sportage is een goed rijdende compact suv, het is een geheel nieuw ontwerp met prettig interieur. De auto is van binnen ruim bemeten voor vier volwassenen. Wie graag in een suv rijdt, maakt met deze nieuwe Sportage zeker geen verkeerde keuze. De instapprijs is concurrerend te noemen.

Tegen: Fleetowners die een CO2-limiet in de regeling hebben (wie heeft dat nog niet?) zullen moeite hebben met de automaat-versies van de Sportage. Die hebben bovendien een pittig prijsniveau. Dit is dus meer een auto voor de handbakrijders. De Sportage valt in de hoogste bijtellingsklasse, dus de duurdere versies tikken wel aan op de loonstroken.

Fleetpotentieel: Een 7.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.