Verhuur zonder schade

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Een nieuwe medewerker kost je een auto”, stelt Yorick Tomassen, accountmanager Automotive bij Centraal Beheer. “Het uitgeven van een auto komt namelijk ook neer op het onderbuikgevoel – kun je iemand vertrouwen? Een huurauto is een geliefd object onder dieven.” De verhuurder doet er dus goed aan om zijn personeel de juiste begeleiding te geven en de klanten goed te screenen. Ook bij het merendeel van de klanten dat natuurlijk wel keurig de auto terugbrengt. “Je kunt omwille van de tijd besluiten om alleen de sleutels af te geven, alleen het is beter om de klant wegwijs te maken met de auto. Iemand die voor het eerst in een busje rijdt moet bijvoorbeeld wel goed de hoogte kunnen inschatten”, aldus Tomassen. Bultman weet daar alles van. “Bij grijze kentekens zien we vooral achteruitrijschade en bovenhoofdse schades. Zoals schades aan carports of een te laag viaduct. Dat komt doordat mensen niet gewend zijn om in een bestelwagen te rijden.” Tomassen ziet wel een verschil in particuliere en zakelijke huurders. “Particulieren huren de auto voor zichzelf, zakelijk wordt de auto vaak door iemand anders bestuurd – en die neemt nog meer risico.” Ook Bultman ziet veel verschil in soort gebruiker. “Reacties als ‘we hebben het eigen risico toch afgekocht?’, hoor ik helaas al te vaak. Het is belangrijk mensen bewust te maken hoe ze op schadelast kunnen besparen.” Tomassen: “Een tip is om de schadeboete voor de klant hoger te leggen dan het eigen risico op de polis. Allereerst worden ze voorzichtiger, ten tweede houd je dan in ieder geval een marge.” Autoverhuur is ook voor de verzekeraar risicovolle business. Een particulier heeft gemiddeld een keer per vijf jaar schade, bij lease is dat een keer per twee jaar en bij verhuur zeker een keer per jaar. Tomassen: “Wij gunnen de verhuurder natuurlijk een hoge bezettingsgraad, terwijl daarmee de kans op schade toeneemt. Daarom helpen we actief bij het bewust maken van medewerkers en klanten over schadepreventief rijgedrag.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Verhuur zonder schade | Automotive Online

Verhuur zonder schade

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Een nieuwe medewerker kost je een auto”, stelt Yorick Tomassen, accountmanager Automotive bij Centraal Beheer. “Het uitgeven van een auto komt namelijk ook neer op het onderbuikgevoel – kun je iemand vertrouwen? Een huurauto is een geliefd object onder dieven.” De verhuurder doet er dus goed aan om zijn personeel de juiste begeleiding te geven en de klanten goed te screenen. Ook bij het merendeel van de klanten dat natuurlijk wel keurig de auto terugbrengt. “Je kunt omwille van de tijd besluiten om alleen de sleutels af te geven, alleen het is beter om de klant wegwijs te maken met de auto. Iemand die voor het eerst in een busje rijdt moet bijvoorbeeld wel goed de hoogte kunnen inschatten”, aldus Tomassen. Bultman weet daar alles van. “Bij grijze kentekens zien we vooral achteruitrijschade en bovenhoofdse schades. Zoals schades aan carports of een te laag viaduct. Dat komt doordat mensen niet gewend zijn om in een bestelwagen te rijden.” Tomassen ziet wel een verschil in particuliere en zakelijke huurders. “Particulieren huren de auto voor zichzelf, zakelijk wordt de auto vaak door iemand anders bestuurd – en die neemt nog meer risico.” Ook Bultman ziet veel verschil in soort gebruiker. “Reacties als ‘we hebben het eigen risico toch afgekocht?’, hoor ik helaas al te vaak. Het is belangrijk mensen bewust te maken hoe ze op schadelast kunnen besparen.” Tomassen: “Een tip is om de schadeboete voor de klant hoger te leggen dan het eigen risico op de polis. Allereerst worden ze voorzichtiger, ten tweede houd je dan in ieder geval een marge.” Autoverhuur is ook voor de verzekeraar risicovolle business. Een particulier heeft gemiddeld een keer per vijf jaar schade, bij lease is dat een keer per twee jaar en bij verhuur zeker een keer per jaar. Tomassen: “Wij gunnen de verhuurder natuurlijk een hoge bezettingsgraad, terwijl daarmee de kans op schade toeneemt. Daarom helpen we actief bij het bewust maken van medewerkers en klanten over schadepreventief rijgedrag.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.