Rusland baart Europese autofabrikanten zorgen

Nieuwe ronde, nieuwe zorgen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op de grootste stand op de Autosalon van Genève, die van Volkswagen, heerste volop optimisme. De (toekomst)visies van de volumemerken – Audi, Volkswagen, Skoda (de nieuwe Superb) en Seat – overtuigen de gehele auto-industrie. En met de titel Auto van het Jaar titel voor de, niet zozeer vernieuwende maar technisch wel overtuigende Passat, was het feest compleet. Geen onbetwiste zege overigens, want velen zagen liever de Citroën Cactus als winnaar. En alle titels ten spijt: de felbegeerde mondiale nummer-1 positie voor wat betreft verkoopaantallen lijkt VW toch (nog) niet te hebben gehaald. Verschillende ranglijstjes noemen Toyota met 10,06 miljoen eenheden ook in 2014 's werelds grootste autoverkoper – afhankelijk van de telmethoden waarin al dan niet bedrijfswagens en pick-up trucks zijn meegenomen. VW en General Motors (respectievelijk 9,94 en 9,92 miljoen) staan wederom als tweede en derde maar voelen het ambitieuze gehijg van Renault-Nissan

(8,5 miljoen) in hun nek. Of Renault het gat kan dichten, wordt betwijfeld. Met name door de onzekere situatie in Rusland, waar de autoverkoop vorig jaar al met ruim tien procent daalde tot 2,5 miljoen eenheden. “Hoe dat verder gaat weten we niet,” zei Renault-Nissan topman Carlos Ghosn tijdens een uitgebreid rondetafelgesprek met de pers. Door de relatie met de lokale autobouwer Avtovaz heeft zijn Renault-Nissan-alliantie één derde van de lokale productie en verkoop in handen. “En aangezien de Russische autoverkoop in 2015 mogelijk met ruim twintig procent verder zal teruglopen, moeten we onze voetafdruk in Rusland aanpassen,” lichtte Ghosn toe.

“We bereiden ons samen met lokale toeleveranciers voor op betere tijden, want er is altijd licht aan het einde van de tunnel.” Ghosn sprak min of meer namens de hele Europese auto-industrie. Er heerst opluchting over de aantrekkende verkoop (al is het volgens hem pas een begin van het herstel), maar de ontwikkelingen in Rusland en omringende landen worden nauwlettend gevolgd. Verschillende fabrikanten hebben de verkoop in Rusland zelfs opgeschort. Volgens Opel-topman Karl-Thomas Neumann is de situatie in Rusland een tegenslag in de geplande strategie om zijn merk in 2016 weer winstgevend te maken.

‘Wanneer je een suv in het B- en C-segment hebt, dan verkoop je goed.’

Apple en Google

De autonoom rijdende auto lag in Genève uiteraard op ieders lip al lieten de grote spelers verstek gaan met studiemodellen. Met name de Mercedes- Benz F 015, die als anti-Google auto de show stal op de Consumer Electronic Show in Las Vegas, schitterende in Genève door afwezigheid. Wel hadden alle topmanagers hun commentaar gereed. Officieel prees Winterkorn in Genève de initiatieven van Apple en Google. Maar net als anderen is hij tegelijkertijd op zijn hoede. Niemand wil zich de kaas van het brood laten eten. Met name Carlos Ghosn onderstreepte het belang van – in feite het gebrek aan – wettelijke grondslagen voor autonoom rijden. “Het kan nog wel tien jaar duren eer juridische aspecten zijn geregeld”, aldus Ghosn, die bovendien een principieel verschil maakte tussen een zelfsturende auto en een auto die zonder bestuurder kan rijden. Intussen zijn de Apples en Googles van deze wereld intensief aan het daten met de grote autobouwers – en omgekeerd. Onbevestigde berichten melden bijvoorbeeld dat Audi en Apple inmiddels zeer nauw samenwerken op het gebied van connectiviteit voor zelfrijdende auto's.

Warming up AutoRAI

Genève is al vele jaren een van de onbetwiste hoogtepunten in het autojaar. De aanwezige AutoRAI-delegatie benutte de beurs vooral om de laatste plooien van de eigen beurs glad te strijken. De aanwezige Nederlanders kijken zo goed als zonder uitzondering uit naar de beurs. Weliswaar wordt er door sommigen getwijfeld aan de return op investment, het feit dat er een beurs is, doet de meeste merken goed. Waar bij bijvoorbeeld Pon nog getwijfeld wordt of de uitgaven (circa drie miljoen euro) terugverdiend kunnen worden, ziet Nimag (Suzuki)-directeur Ted van Dam de toegevoegde waarde. “Consumenten oriënteren online. De AutoRAI biedt ze de kans om alles wat ze online bekeken hebben real life te vergelijken. En wij importeurs kunnen alles showen in onze eigen corporate omgeving.” Hyundai Nederland-directeur Hans Kwaad snapt wel waarom sommige merken minder enthousiast zijn. “Grote volumemerken kunnen op de AutoRAI ook klanten verliezen. Bijvoorbeeld aan uitdagers zoals wij. Het klopt dat de kosten aanzienlijk zijn, maar adverteren op de tv is ook zeer prijzig. En van de AutoRAI weten we dat veel mensen in de running zijn voor een nieuwe auto.”

Premium of volume?

Aan productnieuws ontbrak het in Genève niet. Maar wat was nou echt relevant? De suv crossover was zeer nadrukkelijk aanwezig. Iedere fabrikant volgt de suv-trend, want mpv's en cabriolets zijn uit. Karl Schlicht, vice-president voor productplanning, sales en aftersales bij Toyota Motor Europe, had een duidelijk antwoord op de vraag waarom Nissan de verkoopcijfers van T oyota in Europa dicht benadert. “Wanneer je een suv in het B- en C-segment hebt, dan verkoop je goed.” Iedere fabrikant heeft daarom iets in de planning. Renaults Kadjar, technisch gebaseerd op de Nissan Qashqai, debuteerde al in Genève. Karl-Thomas Neumann van Opel beloofde Automotive dat er naast de succesvolle Mokka ook een grotere suv komt. En Seats 20v20 studiemodel was verder een duidelijke indicatie dat er naast een compacte, voor 2016 geplande, suv voor het eind van dit decennium zeer waarschijnlijk nog een tweede, groter model op stapel staat. Met de Opel Karl (in Engeland Vauxhall Viva gedoopt) – ontworpen op een gloednieuw A-segment platform en geproduceerd in Korea – hoopt de Duitse GM-dochter voormalige Chevrolet-klanten aan boord te houden. Ook die kleine Karl kan overigens worden uitgerust met de Europese versie van het Onstar connectiviteitplatform. Dat omvat functies voor ( diefstal)beveiliging, handsfree bellen, een wifi hotspot, on board diagnose, noodsignaal bij ongevallen en navigatie. Neumann beloofde daarbij de Europese consument privacybescherming. Maar ook het premium segment, in Europa ongeveer 15 tot 20 % van de totale autoverkoop, is in beweging. Voor het eerst presenteerde DS zich als onafhankelijk merk. Dat stelt Citroëns directievoorzitter Linda Jackson meteen voor een uitdaging. Want zij moet haar merk verder differentiëren van DS. Bovendien is er een trend naar meer compacte premiummodellen. De DS3 is daarvan een voorbeeld, naast de Audi A1. Maar met de voorlopig nog als concept voorgestelde QX30 (op basis van Mercedes-Benz GLA-klasse) wil ook Infiniti afdalen naar het C-segment. En het drie meter korte LF-SA studiemodel van Lexus is een indicatie dat het premium Japanse merk iets in het A- of B-segment van plan is. “Zestig procent van alle premiummodellen kost minder dan veertigduizend euro,” zei het hoofd van Lexus Europe, Alain Uyttenhoven. “Met de recente ontwikkelingen, maar ook door de komst van DS, moeten we maar eens zien of we gebruik van de aanduiding premium niet moeten herdefiniëren.”

De Chinezen zijn er bijna

Qoros was twee jaar geleden een van de debutanten in Genève. Het Chinese merk maakte indruk met Europees-uitziende auto's, een ongekend infotainmentsysteem en goede crashtestresultaten. Qoros leek klaar om de Europese markt te bestormen en als eerste Chinese merk door te breken. Twee jaar later heeft het merk het moeilijk in thuisland China. De entree in Europa was er weliswaar, Autobinck importeert het merk in Slowakije, maar van een grootschalige introductie is nog geen sprake. De nieuwe ceo, Phil Murtaugh, wil echter eerst de zaken in China op orde krijgen. “China is onze grootste markt. Daar gaat nu meeste aandacht naartoe. Maar Europa is ook belangrijk. We zijn in gesprek met meerdere mogelijke distributiepartners. Het ligt echter niet voor de hand dat we over twee jaar al grootschalig vertegenwoordigd zijn.” Toch denkt Murtaugh dat de Chinezen eerder gaan komen dan gedacht wordt. Geely- topman Li Shufu meldde in 2013 nog dat het nog wel tien jaar kon gaan duren. Murtaugh: “Er worden momenteel enorme stappen gezet. De auto's zijn al zoveel beter dan twee jaar geleden. Ik denk dat binnen vijf jaar de Chinese auto zijn doorbraak in de rest van de wereld beleeft.”

Qoros is waarschijnlijk niet de eerste die doorbreekt. Het maakt nu de stap van ontwikkelingsfabrikant naar salesorganisatie. Dat is hard nodig want de tot nu toe verkoopt Qoros maar mondjesmaat auto's. Murtaugh focust dan ook niet op harde aantallen. “We moeten eerst de fundamenten op orde krijgen. We zijn in 2007 gestart (Qoros is een joint venture van Chery en Israel Corp, red) en we zijn nu in de volgende fase aangekomen. Onze aandeelhouders hebben geduld, ze snappen dat het tijd kost om de wereld te overtuigen. Maar wij gaan de wereld overtuigen van het feit dat een Chinese fabrikant een auto kan maken die een verpletterende indruk achterlaat.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuwe ronde, nieuwe zorgen | Automotive Online
Rusland baart Europese autofabrikanten zorgen

Nieuwe ronde, nieuwe zorgen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op de grootste stand op de Autosalon van Genève, die van Volkswagen, heerste volop optimisme. De (toekomst)visies van de volumemerken – Audi, Volkswagen, Skoda (de nieuwe Superb) en Seat – overtuigen de gehele auto-industrie. En met de titel Auto van het Jaar titel voor de, niet zozeer vernieuwende maar technisch wel overtuigende Passat, was het feest compleet. Geen onbetwiste zege overigens, want velen zagen liever de Citroën Cactus als winnaar. En alle titels ten spijt: de felbegeerde mondiale nummer-1 positie voor wat betreft verkoopaantallen lijkt VW toch (nog) niet te hebben gehaald. Verschillende ranglijstjes noemen Toyota met 10,06 miljoen eenheden ook in 2014 's werelds grootste autoverkoper – afhankelijk van de telmethoden waarin al dan niet bedrijfswagens en pick-up trucks zijn meegenomen. VW en General Motors (respectievelijk 9,94 en 9,92 miljoen) staan wederom als tweede en derde maar voelen het ambitieuze gehijg van Renault-Nissan

(8,5 miljoen) in hun nek. Of Renault het gat kan dichten, wordt betwijfeld. Met name door de onzekere situatie in Rusland, waar de autoverkoop vorig jaar al met ruim tien procent daalde tot 2,5 miljoen eenheden. “Hoe dat verder gaat weten we niet,” zei Renault-Nissan topman Carlos Ghosn tijdens een uitgebreid rondetafelgesprek met de pers. Door de relatie met de lokale autobouwer Avtovaz heeft zijn Renault-Nissan-alliantie één derde van de lokale productie en verkoop in handen. “En aangezien de Russische autoverkoop in 2015 mogelijk met ruim twintig procent verder zal teruglopen, moeten we onze voetafdruk in Rusland aanpassen,” lichtte Ghosn toe.

“We bereiden ons samen met lokale toeleveranciers voor op betere tijden, want er is altijd licht aan het einde van de tunnel.” Ghosn sprak min of meer namens de hele Europese auto-industrie. Er heerst opluchting over de aantrekkende verkoop (al is het volgens hem pas een begin van het herstel), maar de ontwikkelingen in Rusland en omringende landen worden nauwlettend gevolgd. Verschillende fabrikanten hebben de verkoop in Rusland zelfs opgeschort. Volgens Opel-topman Karl-Thomas Neumann is de situatie in Rusland een tegenslag in de geplande strategie om zijn merk in 2016 weer winstgevend te maken.

‘Wanneer je een suv in het B- en C-segment hebt, dan verkoop je goed.’

Apple en Google

De autonoom rijdende auto lag in Genève uiteraard op ieders lip al lieten de grote spelers verstek gaan met studiemodellen. Met name de Mercedes- Benz F 015, die als anti-Google auto de show stal op de Consumer Electronic Show in Las Vegas, schitterende in Genève door afwezigheid. Wel hadden alle topmanagers hun commentaar gereed. Officieel prees Winterkorn in Genève de initiatieven van Apple en Google. Maar net als anderen is hij tegelijkertijd op zijn hoede. Niemand wil zich de kaas van het brood laten eten. Met name Carlos Ghosn onderstreepte het belang van – in feite het gebrek aan – wettelijke grondslagen voor autonoom rijden. “Het kan nog wel tien jaar duren eer juridische aspecten zijn geregeld”, aldus Ghosn, die bovendien een principieel verschil maakte tussen een zelfsturende auto en een auto die zonder bestuurder kan rijden. Intussen zijn de Apples en Googles van deze wereld intensief aan het daten met de grote autobouwers – en omgekeerd. Onbevestigde berichten melden bijvoorbeeld dat Audi en Apple inmiddels zeer nauw samenwerken op het gebied van connectiviteit voor zelfrijdende auto's.

Warming up AutoRAI

Genève is al vele jaren een van de onbetwiste hoogtepunten in het autojaar. De aanwezige AutoRAI-delegatie benutte de beurs vooral om de laatste plooien van de eigen beurs glad te strijken. De aanwezige Nederlanders kijken zo goed als zonder uitzondering uit naar de beurs. Weliswaar wordt er door sommigen getwijfeld aan de return op investment, het feit dat er een beurs is, doet de meeste merken goed. Waar bij bijvoorbeeld Pon nog getwijfeld wordt of de uitgaven (circa drie miljoen euro) terugverdiend kunnen worden, ziet Nimag (Suzuki)-directeur Ted van Dam de toegevoegde waarde. “Consumenten oriënteren online. De AutoRAI biedt ze de kans om alles wat ze online bekeken hebben real life te vergelijken. En wij importeurs kunnen alles showen in onze eigen corporate omgeving.” Hyundai Nederland-directeur Hans Kwaad snapt wel waarom sommige merken minder enthousiast zijn. “Grote volumemerken kunnen op de AutoRAI ook klanten verliezen. Bijvoorbeeld aan uitdagers zoals wij. Het klopt dat de kosten aanzienlijk zijn, maar adverteren op de tv is ook zeer prijzig. En van de AutoRAI weten we dat veel mensen in de running zijn voor een nieuwe auto.”

Premium of volume?

Aan productnieuws ontbrak het in Genève niet. Maar wat was nou echt relevant? De suv crossover was zeer nadrukkelijk aanwezig. Iedere fabrikant volgt de suv-trend, want mpv's en cabriolets zijn uit. Karl Schlicht, vice-president voor productplanning, sales en aftersales bij Toyota Motor Europe, had een duidelijk antwoord op de vraag waarom Nissan de verkoopcijfers van T oyota in Europa dicht benadert. “Wanneer je een suv in het B- en C-segment hebt, dan verkoop je goed.” Iedere fabrikant heeft daarom iets in de planning. Renaults Kadjar, technisch gebaseerd op de Nissan Qashqai, debuteerde al in Genève. Karl-Thomas Neumann van Opel beloofde Automotive dat er naast de succesvolle Mokka ook een grotere suv komt. En Seats 20v20 studiemodel was verder een duidelijke indicatie dat er naast een compacte, voor 2016 geplande, suv voor het eind van dit decennium zeer waarschijnlijk nog een tweede, groter model op stapel staat. Met de Opel Karl (in Engeland Vauxhall Viva gedoopt) – ontworpen op een gloednieuw A-segment platform en geproduceerd in Korea – hoopt de Duitse GM-dochter voormalige Chevrolet-klanten aan boord te houden. Ook die kleine Karl kan overigens worden uitgerust met de Europese versie van het Onstar connectiviteitplatform. Dat omvat functies voor ( diefstal)beveiliging, handsfree bellen, een wifi hotspot, on board diagnose, noodsignaal bij ongevallen en navigatie. Neumann beloofde daarbij de Europese consument privacybescherming. Maar ook het premium segment, in Europa ongeveer 15 tot 20 % van de totale autoverkoop, is in beweging. Voor het eerst presenteerde DS zich als onafhankelijk merk. Dat stelt Citroëns directievoorzitter Linda Jackson meteen voor een uitdaging. Want zij moet haar merk verder differentiëren van DS. Bovendien is er een trend naar meer compacte premiummodellen. De DS3 is daarvan een voorbeeld, naast de Audi A1. Maar met de voorlopig nog als concept voorgestelde QX30 (op basis van Mercedes-Benz GLA-klasse) wil ook Infiniti afdalen naar het C-segment. En het drie meter korte LF-SA studiemodel van Lexus is een indicatie dat het premium Japanse merk iets in het A- of B-segment van plan is. “Zestig procent van alle premiummodellen kost minder dan veertigduizend euro,” zei het hoofd van Lexus Europe, Alain Uyttenhoven. “Met de recente ontwikkelingen, maar ook door de komst van DS, moeten we maar eens zien of we gebruik van de aanduiding premium niet moeten herdefiniëren.”

De Chinezen zijn er bijna

Qoros was twee jaar geleden een van de debutanten in Genève. Het Chinese merk maakte indruk met Europees-uitziende auto's, een ongekend infotainmentsysteem en goede crashtestresultaten. Qoros leek klaar om de Europese markt te bestormen en als eerste Chinese merk door te breken. Twee jaar later heeft het merk het moeilijk in thuisland China. De entree in Europa was er weliswaar, Autobinck importeert het merk in Slowakije, maar van een grootschalige introductie is nog geen sprake. De nieuwe ceo, Phil Murtaugh, wil echter eerst de zaken in China op orde krijgen. “China is onze grootste markt. Daar gaat nu meeste aandacht naartoe. Maar Europa is ook belangrijk. We zijn in gesprek met meerdere mogelijke distributiepartners. Het ligt echter niet voor de hand dat we over twee jaar al grootschalig vertegenwoordigd zijn.” Toch denkt Murtaugh dat de Chinezen eerder gaan komen dan gedacht wordt. Geely- topman Li Shufu meldde in 2013 nog dat het nog wel tien jaar kon gaan duren. Murtaugh: “Er worden momenteel enorme stappen gezet. De auto's zijn al zoveel beter dan twee jaar geleden. Ik denk dat binnen vijf jaar de Chinese auto zijn doorbraak in de rest van de wereld beleeft.”

Qoros is waarschijnlijk niet de eerste die doorbreekt. Het maakt nu de stap van ontwikkelingsfabrikant naar salesorganisatie. Dat is hard nodig want de tot nu toe verkoopt Qoros maar mondjesmaat auto's. Murtaugh focust dan ook niet op harde aantallen. “We moeten eerst de fundamenten op orde krijgen. We zijn in 2007 gestart (Qoros is een joint venture van Chery en Israel Corp, red) en we zijn nu in de volgende fase aangekomen. Onze aandeelhouders hebben geduld, ze snappen dat het tijd kost om de wereld te overtuigen. Maar wij gaan de wereld overtuigen van het feit dat een Chinese fabrikant een auto kan maken die een verpletterende indruk achterlaat.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.