Privélease redt leasebranche

Redactie Redactie
• Laatste update:

De leasebranche geeft 2015 gemiddeld een 8,1. Dat blijkt uit een enquete van Automotive onder leasedirecteuren in Nederland. Wat vooral opvalt is het optimisme van de branche over private lease. Hoewel privelease ook wel gezien wordt als een alternatief voor het aloude consumptief krediet en de prive financiering, zorgt dit concept voor het op peil houden van de vloot. En marktleider Leaseplan heeft alle leasemaatschappijen een reddingsboei toegeworpen. “Leaseplan heeft er zeker voor gezorgd dat het concept privelease nog bekender is geworden bij de consument”, beaamt Marc Oudshoorn, directeur Multilease. “Maar de prijzenoorlog is ook direct gestart. In de beleving van de consument is een auto voor 199 euro per maand all-in heel normaal. Alles daarboven is voor de losers.” Oudshoorn gelooft niet in deze aanpak. Al jaren hebben leasedirecteuren kritiek op lage leaseprijzen. “Aan een prijzenoorlog kun je geen geld verdienen.”

Strijd om het keurmerk

Nu leasemaatschappijen focussen op consumenten als een nieuwe doelgroep, wordt er meer transparantie vereist. “Het is belangrijk dat je een potentiele klant goed tegen zichzelf beschermt”, aldus Berno Kleinherenbrink, ceo van Leaseplan Nederland. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) besloten dit jaar beiden het kaf van het koren te scheiden en een keurmerk op te richten. VZR heeft inmiddels de eerste leasemaatschappijen gekeurd, VNA gaat begin 2016 van start met audits bij onder andere Leaseplan en MKB Lease. “Twee keurmerken; dat kan verwarrend zijn voor consumenten”, stelt Kleinherenbrink. “Dat de VZR eerder is met zijn priveleasekeurmerk, wil niet zeggen dat het ook beter is”, aldus Oudshoorn, die nog aan het afwegen is of Multilease ook met het keurmerk van VNA aan de slag gaat. “De VZR heeft geen onafhankelijke keurmerk, daar gaan we zeker niet mee in zee. Het Keurmerk Private Lease, dat geinitieerd is door de VNA, is wel onafhankelijk. De opgerichte Stichting Keurmerk Private Lease werkt samen met het BKR, er is een geschillencommissie en een bestuur. waar ook consumentenorganisaties in zitten.” De VNA-leden vormen een front wat betreft het keurmerk; ook Dick Tijdeman, directeur MKB Lease, kiest voor het door VNA geinitieerde label in plaats van dat van de VZR. “Het is het meest complete keurmerk en de VNA- leden kiezen of het door VNA opgezette label, of beide.”

Trauma

De lichte groei van de leasevloot is dan ook volledig toe te schrijven aan de groei van het aantal priveleasecontracten, stellen de leasedirecteuren. Want hoewel de economie aantrekt, bij de meeste leasemaatschappijen krimpt het aantal operationele leasecontracten of is het stabiel. Kleinherenbrink: “Het aantal banen groeit nog niet en daarom het aantal operationele leasecontracten ook nog niet. Vooral grote vloten krimpen, die daling wordt dus gecompenseerd door de stijging in het aantal priveleasecontracten (circa 30 duizend meldde Kleinherenbrink eerder dit jaar in de Telegraaf, red).” Volgens Tijdeman stijgt het ondernemersvertrouwen wel, maar wordt er zeer kritisch naar de inzet van leaseauto’s gekeken. “Er zijn in de afgelopen jaren flinke tikken geincasseerd en dat wordt niet zomaar vergeten. Veel ondernemers hebben een trauma van de crisis, dat uit zich in voorzichtigheid.” Desondanks is Tijdeman tevreden over het afgelopen jaar. “Het was een vreemd jaar door alle bijtellingperikelen.” Kleinherenbrink vindt de enorme impact van de fiscaliteit op de leaseregistraties een slechte ontwikkeling. “Een eenmalige piek aan het einde van het jaar is niet representatief voor de gang van zaken in de branche.” En bedrijven praten volgens Tijdeman wel over een verschuiving van lease naar mobiliteit, “maar vaak sneuvelen die plannen in de or”. Kleinherenbrink: “Zolang de leaseauto fiscaal gezien aantrekkelijker is dan een mobiliteitsconcept, blijft het een sterk product. Vaak is de wens van bedrijven om leaseauto’s en mobiliteitsconcepten aan te bieden. Dan raak je een deel van je koopkracht kwijt omdat het mobiliteitsconcept invloed heeft op de loonbelasting.”

GESPREKSPARTNERS

Berno Kleinherenbrink, ceo Leaseplan Nederland Vloot: 120.000.

Marc Oudshoorn, directeur Multilease Vloot: 11.200.

Ivo Burger, directeur Wittebrug Lease Vloot: 2.500

Dick Tijdeman, directeur MKB Lease Vloot: 3.633

‘Dat de VZR eerder is met zijn priveleasekeurmerk, wil niet zeggen dat het ook beter is.’

Registratiepiek

Op weg naar 2016 heeft de leasebranche actief ingespeeld op het verdwijnen van de 7 en 14 procent bijtellingcategorieen. Veel leasemaatschappijen lanceerden marketingcampagnes met wisselweken, waarbij fleetmanagers auto’s uit hun vloot vervroegd konden inruilen zonder afkoopboete voor een auto met lage bijtelling. Dat resulteerde in een wisselhausse en een enorme registratiepiek in het vierde kwartaal van 2015. Bij Leaseplan zijn deze wisselweken begin december al gestopt. “De auto’s zijn op”, verklaart Kleinherenbrink. Leaseplan bood potentiële klanten ook aan hun eventuele boete bij de concurrent te betalen. “Daar is meer gebruik van gemaakt dan we vooraf dachten.”

PGA-dochter MKB Lease heeft zo’n 150 lage bijtelling auto’s extra ingekocht om in 2016 in te kunnen zetten. “We hebben vooral veel Peugeots 308 en Renaults Clio Estate ingekocht. Ik ben wel benieuwd hoeveel onverkochte auto’s er op 1 januari bij alle autobedrijven en leasemaatschappijen op voorraad staan”, aldus Dick Tijdeman. Ook bij Wittebrug Lease is ingespeeld op de fiscale veranderingen. “De extra ingekochte em gekentekende auto’s kunnen we waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2016 al inzetten. De concurrentie zal desondanks stevig zijn en ik verwacht een flinke strijd in 2016”, voorspelt directeur Ivo Burger. De komende jaren blijven de auto’s die nog voor de jaarwisseling gekentekend zijn interessant als occasionleaseauto. “Occasionlease is als product interessant de komende jaren, maar er zullen niet veel leaseoccasions beschikbaar zijn”, zegt Tijdeman. “Leaserijders zullen of zelf zo lang mogelijk doorrijden in een auto met lage bijtelling, of de auto wordt bij een collega ingezet. Maar er is straks zeker vraag naar, dus er zal een run zijn op lage bijtelling occasions.”

Autobrief2: vlaktaks

Volgend jaar is de bijtelling in de hoogste bijtellingcategorie 25 procent. Een jaar later zakt dit percentage naar de vlaktaks van 22 procent, zoals in Autobrief2 is aangekondigd. De bijtelling voor de phev’s gaat op 1 januari van 7 naar 15 procent en in 2017 uiteindelijk ook naar 22 procent. “Met 15 procent bijtelling kunnen phev’s qua prijs nog steeds heel interessant zijn”, stelt Burger. “Uiteindelijk moet het prijsverschil tussen een phev- en een diesel- of benzinevariant van die auto, kleiner worden. Als de phev veel duurder blijft, zoals nu het geval is, neemt de vraag naar deze auto’s af.”

De branche verwacht na de registratiepiek van eind 2015 een rustig begin van 2016. “In 2016 zullen acht à negen maanden goed zijn. Ik verwacht een rustig einde volgend jaar, omdat mensen straks een 22 procent auto willen in 2017, in plaats van 25 procent. Voor de phev’s is de piek er wel uit”, voorspelt Oudshoorn. Na 2017 komt naar verwachting de diversiteit weer terug in het wagenpark, daar zijn de leasedirecteuren blij mee. “Leaserijders gaan weer een auto kiezen met hun hart”, aldus Tijdeman.

‘Voor de phev is de piek er wel uit.’







Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Privélease redt leasebranche | Automotive Online

Privélease redt leasebranche

Redactie Redactie
• Laatste update:

De leasebranche geeft 2015 gemiddeld een 8,1. Dat blijkt uit een enquete van Automotive onder leasedirecteuren in Nederland. Wat vooral opvalt is het optimisme van de branche over private lease. Hoewel privelease ook wel gezien wordt als een alternatief voor het aloude consumptief krediet en de prive financiering, zorgt dit concept voor het op peil houden van de vloot. En marktleider Leaseplan heeft alle leasemaatschappijen een reddingsboei toegeworpen. “Leaseplan heeft er zeker voor gezorgd dat het concept privelease nog bekender is geworden bij de consument”, beaamt Marc Oudshoorn, directeur Multilease. “Maar de prijzenoorlog is ook direct gestart. In de beleving van de consument is een auto voor 199 euro per maand all-in heel normaal. Alles daarboven is voor de losers.” Oudshoorn gelooft niet in deze aanpak. Al jaren hebben leasedirecteuren kritiek op lage leaseprijzen. “Aan een prijzenoorlog kun je geen geld verdienen.”

Strijd om het keurmerk

Nu leasemaatschappijen focussen op consumenten als een nieuwe doelgroep, wordt er meer transparantie vereist. “Het is belangrijk dat je een potentiele klant goed tegen zichzelf beschermt”, aldus Berno Kleinherenbrink, ceo van Leaseplan Nederland. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) besloten dit jaar beiden het kaf van het koren te scheiden en een keurmerk op te richten. VZR heeft inmiddels de eerste leasemaatschappijen gekeurd, VNA gaat begin 2016 van start met audits bij onder andere Leaseplan en MKB Lease. “Twee keurmerken; dat kan verwarrend zijn voor consumenten”, stelt Kleinherenbrink. “Dat de VZR eerder is met zijn priveleasekeurmerk, wil niet zeggen dat het ook beter is”, aldus Oudshoorn, die nog aan het afwegen is of Multilease ook met het keurmerk van VNA aan de slag gaat. “De VZR heeft geen onafhankelijke keurmerk, daar gaan we zeker niet mee in zee. Het Keurmerk Private Lease, dat geinitieerd is door de VNA, is wel onafhankelijk. De opgerichte Stichting Keurmerk Private Lease werkt samen met het BKR, er is een geschillencommissie en een bestuur. waar ook consumentenorganisaties in zitten.” De VNA-leden vormen een front wat betreft het keurmerk; ook Dick Tijdeman, directeur MKB Lease, kiest voor het door VNA geinitieerde label in plaats van dat van de VZR. “Het is het meest complete keurmerk en de VNA- leden kiezen of het door VNA opgezette label, of beide.”

Trauma

De lichte groei van de leasevloot is dan ook volledig toe te schrijven aan de groei van het aantal priveleasecontracten, stellen de leasedirecteuren. Want hoewel de economie aantrekt, bij de meeste leasemaatschappijen krimpt het aantal operationele leasecontracten of is het stabiel. Kleinherenbrink: “Het aantal banen groeit nog niet en daarom het aantal operationele leasecontracten ook nog niet. Vooral grote vloten krimpen, die daling wordt dus gecompenseerd door de stijging in het aantal priveleasecontracten (circa 30 duizend meldde Kleinherenbrink eerder dit jaar in de Telegraaf, red).” Volgens Tijdeman stijgt het ondernemersvertrouwen wel, maar wordt er zeer kritisch naar de inzet van leaseauto’s gekeken. “Er zijn in de afgelopen jaren flinke tikken geincasseerd en dat wordt niet zomaar vergeten. Veel ondernemers hebben een trauma van de crisis, dat uit zich in voorzichtigheid.” Desondanks is Tijdeman tevreden over het afgelopen jaar. “Het was een vreemd jaar door alle bijtellingperikelen.” Kleinherenbrink vindt de enorme impact van de fiscaliteit op de leaseregistraties een slechte ontwikkeling. “Een eenmalige piek aan het einde van het jaar is niet representatief voor de gang van zaken in de branche.” En bedrijven praten volgens Tijdeman wel over een verschuiving van lease naar mobiliteit, “maar vaak sneuvelen die plannen in de or”. Kleinherenbrink: “Zolang de leaseauto fiscaal gezien aantrekkelijker is dan een mobiliteitsconcept, blijft het een sterk product. Vaak is de wens van bedrijven om leaseauto’s en mobiliteitsconcepten aan te bieden. Dan raak je een deel van je koopkracht kwijt omdat het mobiliteitsconcept invloed heeft op de loonbelasting.”

GESPREKSPARTNERS

Berno Kleinherenbrink, ceo Leaseplan Nederland Vloot: 120.000.

Marc Oudshoorn, directeur Multilease Vloot: 11.200.

Ivo Burger, directeur Wittebrug Lease Vloot: 2.500

Dick Tijdeman, directeur MKB Lease Vloot: 3.633

‘Dat de VZR eerder is met zijn priveleasekeurmerk, wil niet zeggen dat het ook beter is.’

Registratiepiek

Op weg naar 2016 heeft de leasebranche actief ingespeeld op het verdwijnen van de 7 en 14 procent bijtellingcategorieen. Veel leasemaatschappijen lanceerden marketingcampagnes met wisselweken, waarbij fleetmanagers auto’s uit hun vloot vervroegd konden inruilen zonder afkoopboete voor een auto met lage bijtelling. Dat resulteerde in een wisselhausse en een enorme registratiepiek in het vierde kwartaal van 2015. Bij Leaseplan zijn deze wisselweken begin december al gestopt. “De auto’s zijn op”, verklaart Kleinherenbrink. Leaseplan bood potentiële klanten ook aan hun eventuele boete bij de concurrent te betalen. “Daar is meer gebruik van gemaakt dan we vooraf dachten.”

PGA-dochter MKB Lease heeft zo’n 150 lage bijtelling auto’s extra ingekocht om in 2016 in te kunnen zetten. “We hebben vooral veel Peugeots 308 en Renaults Clio Estate ingekocht. Ik ben wel benieuwd hoeveel onverkochte auto’s er op 1 januari bij alle autobedrijven en leasemaatschappijen op voorraad staan”, aldus Dick Tijdeman. Ook bij Wittebrug Lease is ingespeeld op de fiscale veranderingen. “De extra ingekochte em gekentekende auto’s kunnen we waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2016 al inzetten. De concurrentie zal desondanks stevig zijn en ik verwacht een flinke strijd in 2016”, voorspelt directeur Ivo Burger. De komende jaren blijven de auto’s die nog voor de jaarwisseling gekentekend zijn interessant als occasionleaseauto. “Occasionlease is als product interessant de komende jaren, maar er zullen niet veel leaseoccasions beschikbaar zijn”, zegt Tijdeman. “Leaserijders zullen of zelf zo lang mogelijk doorrijden in een auto met lage bijtelling, of de auto wordt bij een collega ingezet. Maar er is straks zeker vraag naar, dus er zal een run zijn op lage bijtelling occasions.”

Autobrief2: vlaktaks

Volgend jaar is de bijtelling in de hoogste bijtellingcategorie 25 procent. Een jaar later zakt dit percentage naar de vlaktaks van 22 procent, zoals in Autobrief2 is aangekondigd. De bijtelling voor de phev’s gaat op 1 januari van 7 naar 15 procent en in 2017 uiteindelijk ook naar 22 procent. “Met 15 procent bijtelling kunnen phev’s qua prijs nog steeds heel interessant zijn”, stelt Burger. “Uiteindelijk moet het prijsverschil tussen een phev- en een diesel- of benzinevariant van die auto, kleiner worden. Als de phev veel duurder blijft, zoals nu het geval is, neemt de vraag naar deze auto’s af.”

De branche verwacht na de registratiepiek van eind 2015 een rustig begin van 2016. “In 2016 zullen acht à negen maanden goed zijn. Ik verwacht een rustig einde volgend jaar, omdat mensen straks een 22 procent auto willen in 2017, in plaats van 25 procent. Voor de phev’s is de piek er wel uit”, voorspelt Oudshoorn. Na 2017 komt naar verwachting de diversiteit weer terug in het wagenpark, daar zijn de leasedirecteuren blij mee. “Leaserijders gaan weer een auto kiezen met hun hart”, aldus Tijdeman.

‘Voor de phev is de piek er wel uit.’







Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.