BPM-inkomsten blijven achter bij importstijging

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het totaal aantal bpm-aangiften bij occasionimport steeg vorig jaar met 19,2 procent ten opzichte van 2013. De bpm-inkomsten uit importoccasions stegen echter met slechts 2,9 procent, naar ruim 192 miljoen euro.

Restwaarde-expert Autotelex trok in 2013 op basis van soortgelijke gegevens al de conclusie dat bpm op importauto`s lager is dan je mag verwachten op basis van de prijslijstgegevens.

CO2-heffing werkt
Volgens Frank Bolsenbroek, directeur van Euro Auto Logic en taxatiebureau Bolsenbroek & Partners, wordt het grote verschil tussen import en bpm-inkomsten veroorzaakt door het feit dat er steeds meer kleine en dus goedkopere auto’s worden ingevoerd. Ook hun relatieve zuinigheid heeft invloed, want over auto’s met een lagere CO2-uitstoot wordt minder bpm afgedragen. 

Ook Jeroen van den Broek van CRM Automotive Retail constateert dit: “Je ziet dat autohandelaren door heel Europa actief zoeken naar de zuinigste auto’s. Een paar grammen CO2 minder kan een paar duizend euro bpm schelen.”

Sterke groei taxaties
In 2014 werden er 138 duizend bpm-aangiftes op geïmporteerde occasions gedaan. Bij het merendeel (84 duizend) hiervan werd de hoogte van de rest-bpm berekend aan de hand van de afschrijvingstabel. Daarna werden taxatierapporten (37 duizend) het meest gebruikt, en de koerslijst (17 duizend keer) het minst.

Opvallend is dat het aantal keren dat gebruik is gemaakt van een taxatierapport om de rest-bpm te berekenen bijna met de helft (47 procent) is gestegen. De afschrijvingstabel werd 16 procent vaker gebruikt en de koerslijst juist minder vaak (-7 procent).

Meer ex-rental en fleet
De forse groei in de toepassing van taxatierapporten wordt onder meer veroorzaakt door een verschuiving in het soort auto’s dat wordt ingevoerd, zegt Bolsenbroek. 

“Met name de traditionele autogroothandel zoekt zijn voorraden jonge gebruikte auto’s in het buitenland. Het aanbod van leasemaatschappijen aan de groothandel neemt af doordat leasemaatschappijen eigen retailkanalen opzetten. Het zijn dan ook met name fleetpartijen van ex-rentals die sinds 2013 voor een forse importtoename zorgen. Ex-rentals hebben overwegend meer dan normale gebruiksschade en lenen zich daarom voor bpm-aangifte met een taxatierapport. Zo kan immers worden aangetoond dat de afschrijving op een dergelijke auto hoger is dan normaal.”

Van den Broek schrijft de toename in het gebruik van taxatierapporten ook toe aan het soort auto’s dat wordt geïmporteerd. Hij had al wel het idee dat er meer werd getaxeerd, maar dat de toename zo groot was, had hij niet voorzien. “In de jaren 2012, 2013 waren het nog vooral de dikke Duitse premium auto’s die werden ingevoerd. Tegenwoordig hebben we in Nederland te maken met een occasiontekort, vooral voor de kleine, zuinige auto’s. Die worden massaal geïmporteerd, onder meer uit de verhuurvloot.”

Toeloop door aankondiging fiscus
De aankondiging door het Ministerie van Financiën dat per 2015 het gebruik van taxatierapporten aan banden gelegd zou worden, heeft ook gezorgd voor een toename in het gebruik van taxatierapporten, merken Bolsenbroek en Van den Broek. Alleen ‘auto’s met schade’ mogen nog getaxeerd worden, maakte de fiscus vorig jaar bekend. “Daardoor importeerden autobedrijven vorig jaar nog snel grote aantallen auto’s met een taxatierapport. Ik verwacht dan ook dat het gebruik van taxaties dit jaar enigszins normaliseert”, zegt Van den Broek.

In de praktijk wordt de soep minder heet gegeten dan de fiscus hem heeft opgediend, zegt Bolsenbroek. “Het blijkt niet af te bakenen wanneer er sprake is van een schadeauto. Ook de Europese wetgeving staat een dergelijke inperking niet toe. Auto’s kunnen dus net als voorheen gewoon getaxeerd blijven worden.”

aangiftemethode

2014

2013

verschil

afschrijvingstabel

83.693

71.992

16,3%

taxatierapport

36.879

25.116

46,8%

koerslijst

17.263

18.534

-6,9%

totaal aantal bpm aangiften

137.836

115.642

19,2%

bpm-inkomsten

192.378.481

187.021.652

2,9%

Bron ministerie van Financien / Euro Auto Logic / Automotive

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.