Rotterdam opent experience center voor elektrische auto’s
Het experience center is een initiatief van Green Mobility, de gemeente Rotterdam en Het Nieuwe Rijden. Dertig publieke en private deelnemende partijen hebben een convenant ondertekend waarin ze hun medewerking aan het centrum toezeggen. Het Nieuwe Rijden (een programma van het ministerie van Infrastructuur & Milieu, uitgevoerd door het Instituut voor Duurzame Mobiliteit IVDM), wordt hoofdpartner van het centrum dat daarom voluit Het Nieuwe Rijden Elektrisch Vervoer Centrum gaat heten.
Energiebedrijven
Het project wordt gefinancierd door de deelnemende instituten en bedrijven, die kunnen kiezen uit louter een financiële bijdrage, fysieke deelname of een combinatie hiervan. “Voor bedrijven die een groen imago willen uitdragen, is deelname aan het centrum een interessante communicatiemachine”, zegt Jan Storm, projectleider van Green Mobility. “Het belang van deelnemende energiebedrijven ligt voor de hand. Zij zijn de oliemaatschappijen van de toekomst. Maar ook een bedrijf als Prorail heeft belang bij het project, omdat ze met het Proov-project het reizen van en naar stations voor de treinreizigers willen faciliteren met duurzame vervoermiddelen.”
Importeurs
Het centrum wordt rond de 600m2 groot en bestaat uit een voorlichtingscentrum en een parkeergarage voor de EV’s, waarmee mensen desgewenst een proefrit kunnen maken. “Het is de bedoeling dat alle merken en modellen auto’s scooters en fietsen voor bezoekers beschikbaar zijn”, aldus Storm. “Hierover gaan we over enige tijd in gesprek met de importeurs en leveranciers van elektrische voertuigen.”
Reizen
Naast de mogelijkheid om te proefrijden met EV`s, biedt het centrum informatie over elektrisch vervoer en het optimaal gebruik van mobiliteit. Bezoekers krijgen bijvoorbeeld informatie over de meest effectieve manier van reizen, waarbij ze gebruik maken van verschillende vormen van (openbaar) vervoer. Het centrum gaat bedrijven proactief benaderen voor een bezoek aan het centrum.
Consumenten zijn ook welkom maar die moeten zelf het initiatief nemen tot een bezoek. Het bestaan van het centrum zal met marketing- en reclamecampagnes onder aandacht van het publiek worden gebracht.