Koops Furness: curatoren hakken morgen knopen door

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat melden de partijen die in onderhandeling zijn met de curatoren. 

De curatoren, die overigens onbereikbaar zijn voor journalisten maar ook zeer moeilijk bereikbaar zijn voor de betrokken partijen, staan voor ingewikkelde keuzes. Zo heeft Van Mossel nog steeds interesse in een aantal multimerkdealervestigingen in onder meer Utrecht en Amersfoort. Maar dan moeten importeurs en curatoren wel akkoord gaan. Reden voor Van Mossel-directeur Eric Berkhof om terughoudend te zijn over zijn kansen, ook al is het contact met de importeurs goed. 

Nissan
Voor de importeurs begint de tijd inmiddels te dringen. Zij willen best met de curatoren meedenken, maar ze zien toch vooral hun kans schoon om hun netwerk te optimaliseren. Gevolg: als de hoogste bieders niet de door importeurs gewenste partijen zijn, dan gaat de doorstart niet door.

Bart van Thienen, woordvoerder van Nissan Nederland, is duidelijk: “Wij hebben geen overleg met andere merken over bijvoorbeeld multimerk-vestigingen, wij kijken naar wat de beste oplossing is voor onze organisatie.”

Verdeel en heers
Nissan zit in de positie dat er momenteel veel interesse is. Bij Fiat is dat anders. Naast Stern en Van Mossel is er niet heel veel animo. Bochane is niet in de race voor een deel van Fiat. En daarbij concurreren Van Mossel en Stern deels om hetzelfde rayon.

Ford en Volvo hebben inmiddels nieuwe dealers aangesteld, waarbij een enkele Koops-vestiging openblijft.

De DAF-activiteiten gaan naar verluidt naar een consortium van drie grote truckdealers: Tilburg-Bastianen, Ebag en Bakker. Iveco en DAF worden daarbij losgekoppeld. Iveco zoekt eigen, andere dealers.

Bij Mitsubishi, Mazda en Kia is nog onbekend wie de regio`s gaat invullen. Voor Land Rover geldt hetzelfde. Daarvoor is het meest interesse getoond. Ook als er morgen een akkoord is tussen alle betrokkenen, dan nog zal in bepaalde gevallen het Europese hoofdkantoor van het merk akkoord moeten geven. Een reden waarom het onwaarschijnlijk is dat morgen al alles bekend wordt.

Lease, nieuweautokopen en Bangarage
De leaseactiviteiten zijn in handen van ABN Amro Lease. Paul de Vries en Theo Mulder willen graag de aandelen terugkopen in hun ondernemingen, Nieuweautokopen.nl en Bangarage. Maar beiden zijn wel op zoek naar partners. De Vries wil een strategische partner die kan en wil investeren in zijn product, Mulder nadert zijn pensioengerechtigde leeftijd en is op zoek naar een partij die op termijn het bedrijf kan overnemen. Ook hier wordt Stern genoemd, hetzelfde geldt voor Ton van Kuijk, beide al Volvo-dealer. In Volvo-kringen wordt gesuggereerd dat Ton van Kuijk de beste papieren heeft.

Fraude
Vorige week meldden bronnen rond het bedrijf dat er ook een fraude-onderzoek loopt. Een forensisch accountant zou onderzoek doen naar de rechtmatigheid van de door de directie geleverde cijfers. Of de curatoren uiteindelijk besluiten de bestuurders aansprakelijk te stellen, is echter nog maar zeer de vraag. Dat zijn dure en tijdrovende procedures, waarbij de curatoren niet veel te winnen hebben. Onlangs werd bekend dat in de Kroymans-zaak Frits Kroymans niet vervolgd wordt voor bestuurdersaansprakelijkheid.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Koops Furness: curatoren hakken morgen knopen door | Automotive Online

Koops Furness: curatoren hakken morgen knopen door

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat melden de partijen die in onderhandeling zijn met de curatoren. 

De curatoren, die overigens onbereikbaar zijn voor journalisten maar ook zeer moeilijk bereikbaar zijn voor de betrokken partijen, staan voor ingewikkelde keuzes. Zo heeft Van Mossel nog steeds interesse in een aantal multimerkdealervestigingen in onder meer Utrecht en Amersfoort. Maar dan moeten importeurs en curatoren wel akkoord gaan. Reden voor Van Mossel-directeur Eric Berkhof om terughoudend te zijn over zijn kansen, ook al is het contact met de importeurs goed. 

Nissan
Voor de importeurs begint de tijd inmiddels te dringen. Zij willen best met de curatoren meedenken, maar ze zien toch vooral hun kans schoon om hun netwerk te optimaliseren. Gevolg: als de hoogste bieders niet de door importeurs gewenste partijen zijn, dan gaat de doorstart niet door.

Bart van Thienen, woordvoerder van Nissan Nederland, is duidelijk: “Wij hebben geen overleg met andere merken over bijvoorbeeld multimerk-vestigingen, wij kijken naar wat de beste oplossing is voor onze organisatie.”

Verdeel en heers
Nissan zit in de positie dat er momenteel veel interesse is. Bij Fiat is dat anders. Naast Stern en Van Mossel is er niet heel veel animo. Bochane is niet in de race voor een deel van Fiat. En daarbij concurreren Van Mossel en Stern deels om hetzelfde rayon.

Ford en Volvo hebben inmiddels nieuwe dealers aangesteld, waarbij een enkele Koops-vestiging openblijft.

De DAF-activiteiten gaan naar verluidt naar een consortium van drie grote truckdealers: Tilburg-Bastianen, Ebag en Bakker. Iveco en DAF worden daarbij losgekoppeld. Iveco zoekt eigen, andere dealers.

Bij Mitsubishi, Mazda en Kia is nog onbekend wie de regio`s gaat invullen. Voor Land Rover geldt hetzelfde. Daarvoor is het meest interesse getoond. Ook als er morgen een akkoord is tussen alle betrokkenen, dan nog zal in bepaalde gevallen het Europese hoofdkantoor van het merk akkoord moeten geven. Een reden waarom het onwaarschijnlijk is dat morgen al alles bekend wordt.

Lease, nieuweautokopen en Bangarage
De leaseactiviteiten zijn in handen van ABN Amro Lease. Paul de Vries en Theo Mulder willen graag de aandelen terugkopen in hun ondernemingen, Nieuweautokopen.nl en Bangarage. Maar beiden zijn wel op zoek naar partners. De Vries wil een strategische partner die kan en wil investeren in zijn product, Mulder nadert zijn pensioengerechtigde leeftijd en is op zoek naar een partij die op termijn het bedrijf kan overnemen. Ook hier wordt Stern genoemd, hetzelfde geldt voor Ton van Kuijk, beide al Volvo-dealer. In Volvo-kringen wordt gesuggereerd dat Ton van Kuijk de beste papieren heeft.

Fraude
Vorige week meldden bronnen rond het bedrijf dat er ook een fraude-onderzoek loopt. Een forensisch accountant zou onderzoek doen naar de rechtmatigheid van de door de directie geleverde cijfers. Of de curatoren uiteindelijk besluiten de bestuurders aansprakelijk te stellen, is echter nog maar zeer de vraag. Dat zijn dure en tijdrovende procedures, waarbij de curatoren niet veel te winnen hebben. Onlangs werd bekend dat in de Kroymans-zaak Frits Kroymans niet vervolgd wordt voor bestuurdersaansprakelijkheid.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.