Klantbeleving in autobranche beter dan ooit
Dat meldt Store Support op basis van mystery shopper-onderzoek. In Q1 van 2011, toen Store Support begon met de onderzoeken, lag de NPS van de autobranche nog op -13%. Het dieptepunt werd behaald in Q4 van 2011, toen de NPS op -26% lag.
Net als de retail
De autobranche haalde dezelfde score als de retailbranche, maar bleef achter bij de reisbranche. Daar werd een NPS van 16% behaald. De telecomsector heeft een behoorlijke inhaalslag te maken: die scoorde in Q2 van 2014 -9%.
Er is voor de autobranche vooral verbetering te behalen in het klantencontact per e-mail. Over de afgelopen 14 kwartalen haalde de sector hierop een NPS van -18%. Het telefonisch contact (-3%) en persoonlijk contact (-1%) werden beter gewaardeerd. In totaal scoorde de autobranche de afgelopen 14 kwartalen een gemiddelde NPS van -4%.
Store Support bezocht voor zijn branchebarometer in totaal 31.478 bedrijven, waarvan een kwart in de autobranche. Bekijk de infographic van de branchebarometer in de rubriek Feiten & cijfers.
*De Net Promotor Score wordt berekend door een klant de vraag te stellen ‘hoe waarschijnlijk is het op een schaal van 0 tot 10 dat u dit bedrijf bij vrienden en familie aanbeveelt?’. Mensen die een 9 of 10 geven, worden gezien als tevreden klanten en zorgen voor pluspunten. Mensen die 0 tot en met 6 geven, zijn ontevreden klanten en zorgen voor puntenaftrek. Klanten die een 7 of 8 geven tellen niet mee.