Jato: hoge subsidies leiden niet tot meer ev-verkopen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Geen verband
Volgens Jato kan er geen verband worden gelegd tussen de hoogte van incentives en het aantal ev’s dat in een land wordt verkocht. Zo hebben ev-verkopen in Denemarken, waar het belastingvoordeel op een elektrische auto het hoogst is in Europa en kan oplopen tot ruim 20 duizend euro, een marktaandeel op de nieuwverkopen van slechts 0,32%.

In Spanje en Groot-Brittannië is het belastingvoordeel ongeveer even hoog: respectievelijk 6.500 en 6.400 euro per auto. Toch werden er de eerste helft van 2011 in Groot-Brittannië veel meer ev’s geregistreerd dan in Spanje: 599 tegen 122. Het marktaandeel van ev’s was 0,06 procent in GB en 0,03 procent in Spanje.

Wat dan wel?
Volgens Jato hebben andere factoren wel invloed op ev-verkopen, zoals de mate van verstedelijking, marktontwikkeling en de aanwezigheid van een goede oplaadinfrastructuur. Ook de mogelijkheid van de busbaan gebruik te maken en gratis te parkeren zoals in Oslo hebben volgens Jato meer invloed.

Volgens Gareth Hession, onderzoeker bij Jato, zullen financiële incentives in de toekomst wel een rol gaan spelen. “Het is duidelijk dat de ev-markt een flinke groei te wachten staat en dat we aan het begin staan van deze ontwikkeling. Naarmate de markt zich ontwikkelt, zullen subsidies meer invloed uitoefenen. Zeker wanneer struikelblokken zoals een niet-sluitend oplaadnetwerk uit de weg zijn geruimd.”

Grootste ev-markten in Europa:

Land  m.a. ev`s H1 ev-verkopen H1 Incentive* in €/auto
Noorwegen 1,23% 850 17.524
Denemarken 0,32% 283 20.588
Oostenrijk 0,18% 347 2.571
Portugal 0,1% 93 9.442
Frankrijk 0,08% 953 5.000
Nederland 0,08% 269 4.936

*Zowel belastingvoordeel als cash uitbetaalde subsidie. Het betreft alleen het voordeel op particulier aangeschafte auto`s. Er is geen rekening gehouden met de uiteindelijke prijs van de auto, dus ondanks het hoge incentive in Denemarken kan een ev alsnog duurder zijn dan in andere landen.

Jato: hoge subsidies leiden niet tot meer ev-verkopen | Automotive Online

Jato: hoge subsidies leiden niet tot meer ev-verkopen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Geen verband
Volgens Jato kan er geen verband worden gelegd tussen de hoogte van incentives en het aantal ev’s dat in een land wordt verkocht. Zo hebben ev-verkopen in Denemarken, waar het belastingvoordeel op een elektrische auto het hoogst is in Europa en kan oplopen tot ruim 20 duizend euro, een marktaandeel op de nieuwverkopen van slechts 0,32%.

In Spanje en Groot-Brittannië is het belastingvoordeel ongeveer even hoog: respectievelijk 6.500 en 6.400 euro per auto. Toch werden er de eerste helft van 2011 in Groot-Brittannië veel meer ev’s geregistreerd dan in Spanje: 599 tegen 122. Het marktaandeel van ev’s was 0,06 procent in GB en 0,03 procent in Spanje.

Wat dan wel?
Volgens Jato hebben andere factoren wel invloed op ev-verkopen, zoals de mate van verstedelijking, marktontwikkeling en de aanwezigheid van een goede oplaadinfrastructuur. Ook de mogelijkheid van de busbaan gebruik te maken en gratis te parkeren zoals in Oslo hebben volgens Jato meer invloed.

Volgens Gareth Hession, onderzoeker bij Jato, zullen financiële incentives in de toekomst wel een rol gaan spelen. “Het is duidelijk dat de ev-markt een flinke groei te wachten staat en dat we aan het begin staan van deze ontwikkeling. Naarmate de markt zich ontwikkelt, zullen subsidies meer invloed uitoefenen. Zeker wanneer struikelblokken zoals een niet-sluitend oplaadnetwerk uit de weg zijn geruimd.”

Grootste ev-markten in Europa:

Land  m.a. ev`s H1 ev-verkopen H1 Incentive* in €/auto
Noorwegen 1,23% 850 17.524
Denemarken 0,32% 283 20.588
Oostenrijk 0,18% 347 2.571
Portugal 0,1% 93 9.442
Frankrijk 0,08% 953 5.000
Nederland 0,08% 269 4.936

*Zowel belastingvoordeel als cash uitbetaalde subsidie. Het betreft alleen het voordeel op particulier aangeschafte auto`s. Er is geen rekening gehouden met de uiteindelijke prijs van de auto, dus ondanks het hoge incentive in Denemarken kan een ev alsnog duurder zijn dan in andere landen.