Captives dumpen dealers

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Financiers laten nu zelfs goedlopende bedrijven vallen”, stelt Hans Bresser, manager van Bovag Autodealers. Ook Bert Woltheus, sectormanager automotive bij ING, ziet dat het voor dealers steeds lastiger wordt om bij niet eigenmerk-captives financieringen los te krijgen. "Omdat captives vaak bereid waren hoge financieringen te verstrekken is  het voor dealers lastig om ergens anders hun voorraad te financieren."

Alcredis
Volgens Bresser heeft zeker de helft van de dealers te maken met zwaardere condities en hogere rentes. "Captives weigeren de lagere Euribor-standaard te volgen. Het lijkt erop dat captives vooral hun eigen risico`s proberen te beperken, terwijl ze juist nu – bij achterblijvende verkopen – dealers meer ruimte moeten geven.”

Alcredis-directeur Ton de Wit is het oneens met de stelling dat Alcredis haar dealers laat vallen. “Wat wij doen is juist onze eigen dealers warm ondersteunen. We nemen op zorgvuldige wijze afscheid van andere merkdealers waardoor we meer kapitaal vrijmaken om de eigen dealers extra te kunnen ondersteunen.”

Collectieve afspraken
Bij Daimler Financial Services zijn alle Chrysler-dealers opgezegd met ingang van eind 2009. Dit heeft volgens woordvoerder Bas van der Wal te maken met de ontvlechting met Mercedes. "Waarschijnlijk komt er voor Europa een financieringsconstructie via Fiat,” aldus Van der Wal, “maar daar zijn nu nog geen details over bekend. En er is een ruimhartige overgangsregeling getroffen met DFS, dus onze dealers komen hierdoor niet in de problemen."

Lees meer in Automotive nr. 12 die vandaag verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Captives dumpen dealers | Automotive Online

Captives dumpen dealers

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Financiers laten nu zelfs goedlopende bedrijven vallen”, stelt Hans Bresser, manager van Bovag Autodealers. Ook Bert Woltheus, sectormanager automotive bij ING, ziet dat het voor dealers steeds lastiger wordt om bij niet eigenmerk-captives financieringen los te krijgen. "Omdat captives vaak bereid waren hoge financieringen te verstrekken is  het voor dealers lastig om ergens anders hun voorraad te financieren."

Alcredis
Volgens Bresser heeft zeker de helft van de dealers te maken met zwaardere condities en hogere rentes. "Captives weigeren de lagere Euribor-standaard te volgen. Het lijkt erop dat captives vooral hun eigen risico`s proberen te beperken, terwijl ze juist nu – bij achterblijvende verkopen – dealers meer ruimte moeten geven.”

Alcredis-directeur Ton de Wit is het oneens met de stelling dat Alcredis haar dealers laat vallen. “Wat wij doen is juist onze eigen dealers warm ondersteunen. We nemen op zorgvuldige wijze afscheid van andere merkdealers waardoor we meer kapitaal vrijmaken om de eigen dealers extra te kunnen ondersteunen.”

Collectieve afspraken
Bij Daimler Financial Services zijn alle Chrysler-dealers opgezegd met ingang van eind 2009. Dit heeft volgens woordvoerder Bas van der Wal te maken met de ontvlechting met Mercedes. "Waarschijnlijk komt er voor Europa een financieringsconstructie via Fiat,” aldus Van der Wal, “maar daar zijn nu nog geen details over bekend. En er is een ruimhartige overgangsregeling getroffen met DFS, dus onze dealers komen hierdoor niet in de problemen."

Lees meer in Automotive nr. 12 die vandaag verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.