Tienduizend oplaadpunten elektrische auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Kip-ei
“De bedoeling is om de kip-ei problematiek bij elektrisch rijden te doorbreken”, zegt woordvoerder Jan Bakker van Enexis. “De vraag naar elektrische voertuigen komt niet op gang omdat er nergens oplaadpunten zijn en er wordt niet geïnvesteerd in infrastructuur omdat er nog te weinig voertuigen zijn.”
De bedrijven nemen nu zelf het initiatief om te starten met de aanleg van een netwerk van oplaadpunten. Daarmee is een investering gemoeid van naar schatting 15 miljoen euro, die de door de netbeheerders zelf wordt opgebracht. De punten worden in overleg met lokale overheden gerealiseerd op onder meer parkeerplaatsen en transferia. Particulieren die niet beschikken over een eigen parkeergelegenheid, bijvoorbeeld omdat ze in een flat wonen, kunnen bij de stichting een aanvraag tot installatie indienen.

Veilig
Volgens Bakker worden de oplaadpunten uitgevoerd volgens de Europese standaarden die op dit moment worden ontwikkeld. “Dit waarborgt veiligheid en betrouwbaarheid, en voorkomt een rommelig straatbeeld met verschillende typen oplaadpunten.” Ook gaan de beheerders in de stichting werken aan de ontwikkeling van een open platform, waarop ook derden diensten kunnen aanbieden die betrekking hebben op elektrisch vervoer. De netwerkbedrijven zijn volgens Bakker in overleg met producenten van elektrische auto’s. Op internationaal niveau wordt er ook gesproken met autoproducenten.

Op de foto: Egbert Wissink van Novomotive (ontwikkelaar van aandrijfcomponenten voor elektrische auto`s) hield op de AutovakRAI een betoog over elektrische auto`s en onderhoud. In Automotive 9, die vrijdag 1 mei verschijnt, meer hierover.

Tienduizend oplaadpunten elektrische auto’s | Automotive Online

Tienduizend oplaadpunten elektrische auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Kip-ei
“De bedoeling is om de kip-ei problematiek bij elektrisch rijden te doorbreken”, zegt woordvoerder Jan Bakker van Enexis. “De vraag naar elektrische voertuigen komt niet op gang omdat er nergens oplaadpunten zijn en er wordt niet geïnvesteerd in infrastructuur omdat er nog te weinig voertuigen zijn.”
De bedrijven nemen nu zelf het initiatief om te starten met de aanleg van een netwerk van oplaadpunten. Daarmee is een investering gemoeid van naar schatting 15 miljoen euro, die de door de netbeheerders zelf wordt opgebracht. De punten worden in overleg met lokale overheden gerealiseerd op onder meer parkeerplaatsen en transferia. Particulieren die niet beschikken over een eigen parkeergelegenheid, bijvoorbeeld omdat ze in een flat wonen, kunnen bij de stichting een aanvraag tot installatie indienen.

Veilig
Volgens Bakker worden de oplaadpunten uitgevoerd volgens de Europese standaarden die op dit moment worden ontwikkeld. “Dit waarborgt veiligheid en betrouwbaarheid, en voorkomt een rommelig straatbeeld met verschillende typen oplaadpunten.” Ook gaan de beheerders in de stichting werken aan de ontwikkeling van een open platform, waarop ook derden diensten kunnen aanbieden die betrekking hebben op elektrisch vervoer. De netwerkbedrijven zijn volgens Bakker in overleg met producenten van elektrische auto’s. Op internationaal niveau wordt er ook gesproken met autoproducenten.

Op de foto: Egbert Wissink van Novomotive (ontwikkelaar van aandrijfcomponenten voor elektrische auto`s) hield op de AutovakRAI een betoog over elektrische auto`s en onderhoud. In Automotive 9, die vrijdag 1 mei verschijnt, meer hierover.