Europese Commissie: max 130 gram CO2 per auto

Redactie Redactie
• Laatste update:

De oorspronkelijke eis van 120 gram heeft het in ieder geval niet gehaald, vooral dankzij de lobby van de (Duitse) auto-industrie. Wel moet het verschil van 10 gram worden goedgemaakt met behulp van zuinig rijden, bandengebruik (juiste spanning, rolweerstand etc.) en alternatieve brandstoffen.Dit onder meer door voorlichting. In de tweede helft van dit jaar zal er nader overleg plaatsvinden tussen alle betrokken partijen.

Acea, de belangenbehartiger van dertien Europese autofabrikanten, wees er vooraf op dat er sinds 1995 al een afname van de gemiddelde CO2-uitstoot is geweest van 13%. Dit ondanks het feit dat auto’s steeds zwaarder worden, onder meer door strengere veiligheidsregels van diezelfde EU.

“Door de grootste last van het verminderen van CO2-uitstoot te laten dragen door de schouders van de auto-industrie, wordt gekozen voor de meeste dure en minst kostenefficiënte strategie voor de gemeenschap”, meende Acea. “Zo’n koers leidt bovendien tot banenverlies en productieverplaatsing naar niet-Europese landen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Europese Commissie: max 130 gram CO2 per auto | Automotive Online

Europese Commissie: max 130 gram CO2 per auto

Redactie Redactie
• Laatste update:

De oorspronkelijke eis van 120 gram heeft het in ieder geval niet gehaald, vooral dankzij de lobby van de (Duitse) auto-industrie. Wel moet het verschil van 10 gram worden goedgemaakt met behulp van zuinig rijden, bandengebruik (juiste spanning, rolweerstand etc.) en alternatieve brandstoffen.Dit onder meer door voorlichting. In de tweede helft van dit jaar zal er nader overleg plaatsvinden tussen alle betrokken partijen.

Acea, de belangenbehartiger van dertien Europese autofabrikanten, wees er vooraf op dat er sinds 1995 al een afname van de gemiddelde CO2-uitstoot is geweest van 13%. Dit ondanks het feit dat auto’s steeds zwaarder worden, onder meer door strengere veiligheidsregels van diezelfde EU.

“Door de grootste last van het verminderen van CO2-uitstoot te laten dragen door de schouders van de auto-industrie, wordt gekozen voor de meeste dure en minst kostenefficiënte strategie voor de gemeenschap”, meende Acea. “Zo’n koers leidt bovendien tot banenverlies en productieverplaatsing naar niet-Europese landen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.