Connected autonome auto’s maken het verkeer 35 procent sneller
De onderzoekers programmeerden een vloot van aangepaste schaalmodellen om op een tweebaans weg te rijden, en observeerden hoe de verkeersstroom zou veranderen als één van de auto’s tot stilstand zou komen. “Wanneer de auto’s niet met elkaar in contact stonden en niet samenwerkten ontstond er al snel een file achter de auto die was stilgezet, omdat de andere auto’s niet soepel konden passeren vanwege het achteropkomende verkeer. De verkeersstroom werd in zijn totaliteit trager. Dat zie je nu in de dagelijkse praktijk ook gebeuren.”
Collectief
Maar, zo laat de universiteit in een verklaring weten, wanneer de auto’s wel samenwerken en er eentje op de rechterrijstrook tot stilstand komt stuurt deze een bericht naar de anderen. De auto’s op de linkerrijstrook (vertaald naar een situatie met rechtsrijdend verkeer) gaan dan ook langzamer rijden om het verkeer op de rechterbaan de gelegenheid te geven de stilstaande auto te passeren. Ook in andere situaties passen de zelfrijdende auto’s zich zo aan dat het verkeer als collectief er beter van wordt. “We hebben ook een normale auto aan de vloot toegevoegd met als opdracht aan de bestuurder (via een joystick) om agressief rond te rijden. Je ziet de autonome auto’s dan ruimte maken voor deze bestuurder wat de verkeersveiligheid ten goede komt.”
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.
Bent u al abonnee?
Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
Reacties
De grootse revolutie in geautomatiseerd vervoer is niet het zelfrijdend voertuig maar de communicatie tussen de voertuigen onderling. Daar heb je geen universiteit voor nodig.