‘Connected car’ verbonden met managementsysteem dealer

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • van Zanten

    Helaas maakt dit artikel nogmaals duidelijk dat het gros van de autoindustrie blijft hangen in het klassieke denken vanuit de eigen positie en de customer lock-in. Bij de data die wordt geproduceerd wordt primair aan de dealer gedacht maar al die geproduceerde data hoort toe aan de eigenaar van het voertuig dat het produceert. Dat als startpunt gebruiken voor toepassingen snappen velen blijkbaar nog steeds niet. En ook over het feit dat deze data waarde vertegenwoordigd – voor de producent (de automobilist)- denkt men doorgaans niet na. Ford is hier waarschijnlijk de grote uitzondering qua denken en dat kon nog wel eens een groot verschil gaan maken in de nabije toekomst. Andere merken zijn gewaarschuwd.

  • Van Haren

    Onlangs kocht ik een nieuwe BMW. In de brochure wordt Condition Based Service vermeld wat zoveel inhoudt dat de auto via een zogenaamde BMW TeleService Call informatie uitwisselt over de staat van onderhoud via de ingebouwde Connected Drive. Op Internet vond ik dat BMW is aangesloten bij de Auto Alliance; een genootschap met een convenant (gedragscodes), bijvoorbeeld voor het verzamelen van gegevens.

    Mijn poging om via de BMW dealer te achterhalen welke informatie wordt verzameld werd onmiddellijk de kop ingedrukt met het antwoord: “Daar krijgen wij geen informatie over van BMW”. Ook op vele andere soortgelijke vragen wilde de dealer geen bevredigend antwoord geven. Uiteindelijk besloot ik bij een meer betrouwbare BMW dealer de nieuwe X5 te kopen.

    Vanwege eigenbelang zijn de autofabrikanten niet geïnteresseerd in het volgende vrijblijvend advies van mij. “Zorg er voor dat de auto een eigen beveiligd Wi-Fi netwerk heeft (enkel in de auto) waarmee ik zelf met een smartphone of tablet de informatie kan uitlezen. Een andere optie kan zijn dat ik zelf kan opteren voor het ontvangen van een beveiligde (encrypted) E-mail waarin de belangrijkste informatie staat. Iemand die dit zelf niet wil of kan, mag er altijd voor kiezen om die informatie naar de eigen dealer te sturen”.

    Vooruitlopend op een eventuele discussie, ik ben bekend met On-Board Diagnostics (OBD, OBD2) maar ikzelf wil geen aparte apparatuur aanschaffen en ik ben niet van plan om steeds naar de dealer te gaan….

‘Connected car’ verbonden met managementsysteem dealer | Automotive Online

‘Connected car’ verbonden met managementsysteem dealer

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • van Zanten

    Helaas maakt dit artikel nogmaals duidelijk dat het gros van de autoindustrie blijft hangen in het klassieke denken vanuit de eigen positie en de customer lock-in. Bij de data die wordt geproduceerd wordt primair aan de dealer gedacht maar al die geproduceerde data hoort toe aan de eigenaar van het voertuig dat het produceert. Dat als startpunt gebruiken voor toepassingen snappen velen blijkbaar nog steeds niet. En ook over het feit dat deze data waarde vertegenwoordigd – voor de producent (de automobilist)- denkt men doorgaans niet na. Ford is hier waarschijnlijk de grote uitzondering qua denken en dat kon nog wel eens een groot verschil gaan maken in de nabije toekomst. Andere merken zijn gewaarschuwd.

  • Van Haren

    Onlangs kocht ik een nieuwe BMW. In de brochure wordt Condition Based Service vermeld wat zoveel inhoudt dat de auto via een zogenaamde BMW TeleService Call informatie uitwisselt over de staat van onderhoud via de ingebouwde Connected Drive. Op Internet vond ik dat BMW is aangesloten bij de Auto Alliance; een genootschap met een convenant (gedragscodes), bijvoorbeeld voor het verzamelen van gegevens.

    Mijn poging om via de BMW dealer te achterhalen welke informatie wordt verzameld werd onmiddellijk de kop ingedrukt met het antwoord: “Daar krijgen wij geen informatie over van BMW”. Ook op vele andere soortgelijke vragen wilde de dealer geen bevredigend antwoord geven. Uiteindelijk besloot ik bij een meer betrouwbare BMW dealer de nieuwe X5 te kopen.

    Vanwege eigenbelang zijn de autofabrikanten niet geïnteresseerd in het volgende vrijblijvend advies van mij. “Zorg er voor dat de auto een eigen beveiligd Wi-Fi netwerk heeft (enkel in de auto) waarmee ik zelf met een smartphone of tablet de informatie kan uitlezen. Een andere optie kan zijn dat ik zelf kan opteren voor het ontvangen van een beveiligde (encrypted) E-mail waarin de belangrijkste informatie staat. Iemand die dit zelf niet wil of kan, mag er altijd voor kiezen om die informatie naar de eigen dealer te sturen”.

    Vooruitlopend op een eventuele discussie, ik ben bekend met On-Board Diagnostics (OBD, OBD2) maar ikzelf wil geen aparte apparatuur aanschaffen en ik ben niet van plan om steeds naar de dealer te gaan….