Tpms-fabrikant Orange strijkt neer in Nederland

Redactie Redactie
• Laatste update:

Oud-Rema Tip Top-directeur Marco Aberson verliet het bedrijf in 2014 om voor zichzelf te beginnen. Onlangs werd hij door Jeff Lin, de in Nederland gestationeerde vice-president sales department van Orange Electronic, benaderd om een nieuw Noord-Europees hoofdkwartier op te zetten en de tpms-sensoren van Orange hier op de markt te brengen.

Consumables

Inmiddels hebben Aberson en Lin zich gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw aan het Wilhelminakanaal in Oirschot en een deal gesloten met de eerste distributeur voor de Benelux, tpms-specialist Eurosensor uit Nijmegen. “Er zijn veel leveranciers van wielservicematerialen in Nederland. Ze verkopen vaak ook tpms-sensoren, omdat ze tot dezelfde productgroep behoren. Maar eigenlijk wijkt het product tpms te sterk af van consumables als wielgewichten, montagevet en plakkers”, vindt Aberson. “Het is elektronica, je hebt er speciale kennis en apparatuur voor nodig. Je moeten klanten begeleiden en blijvend ondersteunen met updates en protocollen om sensoren in te leren. Het is een hele andere tak van sport en daarom zijn we op zoek gegaan naar een specialist die alleen tpms doet. Zo’n partij is Eurosensor. Dat kan de ondersteuning bieden die auto- en bandenbedrijven nodig hebben om met onze sensoren te werken.”

Volle markt

Ondanks het grote aanbod aan sensoren en merken, ook bij Eurosensor, is er volgens Aberson en Lin voldoende marktpotentie voor een nieuwe speler. “De markt gaat de komende jaren fors groeien. Dan gaat ook de positionering van fabrikanten, leveranciers en afnemers plaatsvinden. Nu is iedereen nog op zoek naar de juiste partner. Belangrijk voor de eindverbruiker, in dit geval het autobedrijf, is kwaliteit, gemakkelijke verkrijgbaarheid en heel belangrijk: service. Door het verwachte volume de komende jaren, gaan wij er vanuit dat wij met de opening van ons kantoor in Oirschot en de juiste partners ons goed kunnen positioneren.”orange tpms web

Wagenparkdekking is voor vrijwel ieder aftermarket auto-onderdeel van groot belang, een tpms-sensor is daar geen uitzondering op. Orange heeft volgens Aberson een bredere dekking dan andere aanbieders. Percentages wil hij daarbij niet noemen. “Er zit een groot verschil tussen de dekking die sensorenfabrikanten noemen en de daadwerkelijke dekking. Bij ons worden alle sensoren en protocollen op de auto zelf getest. Alles wat we aanbieden in onze database werkt ook gegarandeerd.”

Fouten

Orange heeft zowel programmeerbare als voorgeprogrammeerde sensoren. Aberson verwacht dat met name de vraag naar voorgeprogrammeerde sensoren in de komende jaren zal toenemen. Het is volgens hem de snelste manier om sensoren te vervangen met bovendien de kleinste kans op (programmeer)fouten. “Binnen een bandenbedrijf is de tijd die uitgetrokken kan worden voor het wisselen en vervangen van sensoren beperkt, zeker tijdens het bandenwisselseizoen. Dan wil je het juiste protocol kunnen aanklikken en verder.”

Een bandensensor heeft een gemiddelde levensduur van 150 duizend kilometer. Voor komende herfst worden daarom de eerste voertuigen in de werkplaats verwacht die vallen onder de in 2014 ingevoerde tpms-verplichting, met sensoren waarvan de batterijen leeg zijn. Daarna zal de markt voor sensoren hard groeien, verwachten Lin en Aberson. “Er ontstaat een nieuwe vervangingsmarkt, zeker omdat de kwaliteit van de sensoren in de afgelopen jaren sterk vooruit is gegaan. Die sensoren van de eerste generatie zullen in de komende jaren aan vervanging toe zijn.”

Lin verwacht dat er deze herfst een hausse op de producten volgt. “In de Verenigde Staten is de tpms-verplichting een paar jaar eerder ingevoerd dan in Europa en daar zag je dezelfde ontwikkeling. Orange heeft daarom ook een flink marktaandeel in de VS.”

Marktaandeel

Orange verwacht in de komende jaren een marktaandeel van 30 procent te veroveren in Europa, waar dat nu nog vrijwel nul is. “We hebben wel al een lange samenwerking met Mak Wheels in Italië, daar leveren we alle sensoren voor. En met bandenfabrikanten als Michelin, Pirelli en Maxxis. In Duitsland zijn we met een klein team van drie man bezig om de markt te bewerken.” Voor de rest van Europa, te beginnen in Scandinavië, is Orange nog op zoek naar distributiepartners.

Naast de sensoren zelf levert Orange ook een bijbehorende programmeertool en een innovatieve montagehulp die later dit jaar wordt geïntroduceerd. De Orange sensoren zijn verkrijgbaar in veertig verschillende varianten en kunnen naast de eigen tool ook met de in Nederland veel gebruikte tools van Ateq worden geprogrammeerd.

Lees meer over tpms in het gelijknamige dossier.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Tpms-fabrikant Orange strijkt neer in Nederland | Automotive Online

Tpms-fabrikant Orange strijkt neer in Nederland

Redactie Redactie
• Laatste update:

Oud-Rema Tip Top-directeur Marco Aberson verliet het bedrijf in 2014 om voor zichzelf te beginnen. Onlangs werd hij door Jeff Lin, de in Nederland gestationeerde vice-president sales department van Orange Electronic, benaderd om een nieuw Noord-Europees hoofdkwartier op te zetten en de tpms-sensoren van Orange hier op de markt te brengen.

Consumables

Inmiddels hebben Aberson en Lin zich gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw aan het Wilhelminakanaal in Oirschot en een deal gesloten met de eerste distributeur voor de Benelux, tpms-specialist Eurosensor uit Nijmegen. “Er zijn veel leveranciers van wielservicematerialen in Nederland. Ze verkopen vaak ook tpms-sensoren, omdat ze tot dezelfde productgroep behoren. Maar eigenlijk wijkt het product tpms te sterk af van consumables als wielgewichten, montagevet en plakkers”, vindt Aberson. “Het is elektronica, je hebt er speciale kennis en apparatuur voor nodig. Je moeten klanten begeleiden en blijvend ondersteunen met updates en protocollen om sensoren in te leren. Het is een hele andere tak van sport en daarom zijn we op zoek gegaan naar een specialist die alleen tpms doet. Zo’n partij is Eurosensor. Dat kan de ondersteuning bieden die auto- en bandenbedrijven nodig hebben om met onze sensoren te werken.”

Volle markt

Ondanks het grote aanbod aan sensoren en merken, ook bij Eurosensor, is er volgens Aberson en Lin voldoende marktpotentie voor een nieuwe speler. “De markt gaat de komende jaren fors groeien. Dan gaat ook de positionering van fabrikanten, leveranciers en afnemers plaatsvinden. Nu is iedereen nog op zoek naar de juiste partner. Belangrijk voor de eindverbruiker, in dit geval het autobedrijf, is kwaliteit, gemakkelijke verkrijgbaarheid en heel belangrijk: service. Door het verwachte volume de komende jaren, gaan wij er vanuit dat wij met de opening van ons kantoor in Oirschot en de juiste partners ons goed kunnen positioneren.”orange tpms web

Wagenparkdekking is voor vrijwel ieder aftermarket auto-onderdeel van groot belang, een tpms-sensor is daar geen uitzondering op. Orange heeft volgens Aberson een bredere dekking dan andere aanbieders. Percentages wil hij daarbij niet noemen. “Er zit een groot verschil tussen de dekking die sensorenfabrikanten noemen en de daadwerkelijke dekking. Bij ons worden alle sensoren en protocollen op de auto zelf getest. Alles wat we aanbieden in onze database werkt ook gegarandeerd.”

Fouten

Orange heeft zowel programmeerbare als voorgeprogrammeerde sensoren. Aberson verwacht dat met name de vraag naar voorgeprogrammeerde sensoren in de komende jaren zal toenemen. Het is volgens hem de snelste manier om sensoren te vervangen met bovendien de kleinste kans op (programmeer)fouten. “Binnen een bandenbedrijf is de tijd die uitgetrokken kan worden voor het wisselen en vervangen van sensoren beperkt, zeker tijdens het bandenwisselseizoen. Dan wil je het juiste protocol kunnen aanklikken en verder.”

Een bandensensor heeft een gemiddelde levensduur van 150 duizend kilometer. Voor komende herfst worden daarom de eerste voertuigen in de werkplaats verwacht die vallen onder de in 2014 ingevoerde tpms-verplichting, met sensoren waarvan de batterijen leeg zijn. Daarna zal de markt voor sensoren hard groeien, verwachten Lin en Aberson. “Er ontstaat een nieuwe vervangingsmarkt, zeker omdat de kwaliteit van de sensoren in de afgelopen jaren sterk vooruit is gegaan. Die sensoren van de eerste generatie zullen in de komende jaren aan vervanging toe zijn.”

Lin verwacht dat er deze herfst een hausse op de producten volgt. “In de Verenigde Staten is de tpms-verplichting een paar jaar eerder ingevoerd dan in Europa en daar zag je dezelfde ontwikkeling. Orange heeft daarom ook een flink marktaandeel in de VS.”

Marktaandeel

Orange verwacht in de komende jaren een marktaandeel van 30 procent te veroveren in Europa, waar dat nu nog vrijwel nul is. “We hebben wel al een lange samenwerking met Mak Wheels in Italië, daar leveren we alle sensoren voor. En met bandenfabrikanten als Michelin, Pirelli en Maxxis. In Duitsland zijn we met een klein team van drie man bezig om de markt te bewerken.” Voor de rest van Europa, te beginnen in Scandinavië, is Orange nog op zoek naar distributiepartners.

Naast de sensoren zelf levert Orange ook een bijbehorende programmeertool en een innovatieve montagehulp die later dit jaar wordt geïntroduceerd. De Orange sensoren zijn verkrijgbaar in veertig verschillende varianten en kunnen naast de eigen tool ook met de in Nederland veel gebruikte tools van Ateq worden geprogrammeerd.

Lees meer over tpms in het gelijknamige dossier.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.