Universiteiten kraken sjoemelcode

Redactie Redactie
• Laatste update:

IT-veiligheidsexperts van de Ruhr-Universiteit Bochum en de University of California in San Diego ontwikkelden samen met de Duitse IT-specialist Felix Domke een tool, die sjoemelsoftware in het motormanagement van auto’s kan detecteren.

Onderzoekers van beide universiteiten onderzochten in totaal 900 verschillende versies van motormanagement software voor dieselvoertuigen van VAG en Fiat Chrysler uit de afgelopen acht jaar. In 400 ervan vonden zij ingebouwde procedures om de uitlaatgasnabehandeling uit te schakelen onder normale rijomstandigheden. Uit de analyse wordt ook duidelijk hoe de verschillende fabrikanten te werk zijn gegaan bij het maken van de software.

De onderzoeksresultaten zijn te vinden in de Automotive Kennisbank.

Met het kraken van de software van Volkswagen waren de onderzoekers ruim een jaar zoet. Die van Fiat was eenvoudiger van opzet. Er vanuit gaande dat een testcyclus twintig minuten duurt, schakelt de software het systeem na 22 minuten automatisch uit. Bij Volkswagen was de software zo ingericht dat hij een testcyclus herkent aan de hand van het uitblijven van rem- en stuurmanoeuvres.

Het grote voordeel van de nieuwe tool is volgens onderzoeker Thorsten Holz dat niet het voertuig zelf getest hoeft te worden maar alleen de motorregeleenheid volstaat. De meeste tijd gaat immers verloren met het gereedmaken van voertuigen voor de testcyclus.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Universiteiten kraken sjoemelcode | Automotive Online

Universiteiten kraken sjoemelcode

Redactie Redactie
• Laatste update:

IT-veiligheidsexperts van de Ruhr-Universiteit Bochum en de University of California in San Diego ontwikkelden samen met de Duitse IT-specialist Felix Domke een tool, die sjoemelsoftware in het motormanagement van auto’s kan detecteren.

Onderzoekers van beide universiteiten onderzochten in totaal 900 verschillende versies van motormanagement software voor dieselvoertuigen van VAG en Fiat Chrysler uit de afgelopen acht jaar. In 400 ervan vonden zij ingebouwde procedures om de uitlaatgasnabehandeling uit te schakelen onder normale rijomstandigheden. Uit de analyse wordt ook duidelijk hoe de verschillende fabrikanten te werk zijn gegaan bij het maken van de software.

De onderzoeksresultaten zijn te vinden in de Automotive Kennisbank.

Met het kraken van de software van Volkswagen waren de onderzoekers ruim een jaar zoet. Die van Fiat was eenvoudiger van opzet. Er vanuit gaande dat een testcyclus twintig minuten duurt, schakelt de software het systeem na 22 minuten automatisch uit. Bij Volkswagen was de software zo ingericht dat hij een testcyclus herkent aan de hand van het uitblijven van rem- en stuurmanoeuvres.

Het grote voordeel van de nieuwe tool is volgens onderzoeker Thorsten Holz dat niet het voertuig zelf getest hoeft te worden maar alleen de motorregeleenheid volstaat. De meeste tijd gaat immers verloren met het gereedmaken van voertuigen voor de testcyclus.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.