‘ARN heeft moeite met recyclen moderne auto’s’
Ook passen autofabrikanten steeds vaker exotische materialen zoals koolstofvezel en versterkt kunststof (CFRP) toe. Dat stelt Jos van den Broek, manager ARN Sustainability. “En kunststoffen zijn minder waard dan ijzer of metaal. Verschillende soorten plastics maken auto’s lichter terwijl de hoeveelheid metaal daalt.” Uit het onderzoek moet ook blijken hoeveel al die aanpassingen in de recycling gaan kosten.
Daarnaast zit door moderne elektronica en elektrische aandrijflijnen er veel koper in toekomstige auto’s. Het is moeilijk om dat koper terug te winnen omdat het koperdraad heel dun is en de voertuignetwerken steeds complexer worden. “De toename van elektronica vereist specialisme, het recyclen van Li-ion accu’s is een technische uitdaging en voor het recyclen van brandstofcellen is nog veel onduidelijkheid”, aldus Van den Broek.
Op 18 augustus meldde ARN ook dat de Europese richtlijn voor het gebruik zware metalen in auto’s opnieuw is aangescherpt.