Bovag-RAI: onderhoudskosten auto’s 8% gestegen in H1 van 2023

Aftersales • Mensen gingen vaker naar de werkplaats en per bezoek werd meer betaald.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(foto: Shell)

Het bedrag dat autobezitters in de eerste zes maanden van 2023 gemiddeld uitgaven aan reparatie en onderhoud was 444 euro. Dat is ruim 8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrag per onderhoudsmoment steeg in dezelfde periode van 310 naar 326 euro, een stijging van 5,2 procent. Dat blijkt uit de Bovag-RAI Aftersalesmonitor.

Een auto onderging in de eerste helft van dit jaar gemiddeld 1,4 keer reparatie of onderhoud. Dat is iets meer dan een jaar eerder, toen dat op 1,3 onderhoudsmomenten lag. Het totaal aantal onderhoudsmomenten in H1 van 2023 was 7,11 miljoen, tegen 7,07 miljoen in de eerste helft van 2022.

De kostenstijging van 5,2 procent is vooral te wijten aan de stijgende kosten van arbeid, onderdelen/grondstoffen en energie. Bovendien groeit de gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark. Dat laatste zou volgens Bovag-RAI kunnen leiden tot het licht gestegen aantal onderhoudsmomenten. Ook in 2022 gingen auto’s al vaker naar de werkplaats dan het jaar ervoor.

De belangrijkste reden om naar de garage te gaan is en blijft de combinatie apk/onderhoudsbeurt (29%), gevolgd door een de losse onderhoudsbeurt (19%), tussentijdse reparatie (18%) en de losse apk (10%).

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Bovag-RAI: onderhoudskosten auto’s 8% gestegen in H1 van 2023 | Automotive Online

Bovag-RAI: onderhoudskosten auto’s 8% gestegen in H1 van 2023

Aftersales • Mensen gingen vaker naar de werkplaats en per bezoek werd meer betaald.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(foto: Shell)

Het bedrag dat autobezitters in de eerste zes maanden van 2023 gemiddeld uitgaven aan reparatie en onderhoud was 444 euro. Dat is ruim 8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrag per onderhoudsmoment steeg in dezelfde periode van 310 naar 326 euro, een stijging van 5,2 procent. Dat blijkt uit de Bovag-RAI Aftersalesmonitor.

Een auto onderging in de eerste helft van dit jaar gemiddeld 1,4 keer reparatie of onderhoud. Dat is iets meer dan een jaar eerder, toen dat op 1,3 onderhoudsmomenten lag. Het totaal aantal onderhoudsmomenten in H1 van 2023 was 7,11 miljoen, tegen 7,07 miljoen in de eerste helft van 2022.

De kostenstijging van 5,2 procent is vooral te wijten aan de stijgende kosten van arbeid, onderdelen/grondstoffen en energie. Bovendien groeit de gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark. Dat laatste zou volgens Bovag-RAI kunnen leiden tot het licht gestegen aantal onderhoudsmomenten. Ook in 2022 gingen auto’s al vaker naar de werkplaats dan het jaar ervoor.

De belangrijkste reden om naar de garage te gaan is en blijft de combinatie apk/onderhoudsbeurt (29%), gevolgd door een de losse onderhoudsbeurt (19%), tussentijdse reparatie (18%) en de losse apk (10%).

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.