‘Met Snap-on beter voorbereid op de toekomst’
Snap-on is al meer dan honderd jaar een premium merk op het gebied van werkplaatsinrichting, diagnoseapparatuur en handgereedschap. Monteurs weten wel waarom: met goed gereedschap werk je prettiger en is de klus sneller geklaard. Geen wonder dus dat Snap-on groeit in tijden van personeelsschaarste. “Autobedrijven investeren óók in Snap-on om hun monteurs te laten zien dat je ze gewaardeerd worden.”
Boekhouders en monteurs van autobedrijven kunnen er weleens over twisten. De boekhouder kijkt alleen naar de prijs en beschouwt Snap-on als prijzig gereedschap. De monteur weet dat hij er sneller en fijner mee werkt en dat het langer meegaat. “De monteur heeft gelijk, want je verdient de aanschaf makkelijk terug”, weet Marc Kwekkeboom, directeur van Snap-on Benelux. Kwekkeboom en de Snap-on franchisenemers doen er alles aan om die belofte waar te maken. “In overleg met de klant gaan de franchisenemers elke maand of soms zelfs elke twee weken even langs bij de bedrijven. Vaak is er dan wel een vraag of een specifiek probleem waar een monteur tegenaan loopt. Dan heeft de franchisenemer vrijwel altijd een oplossing voorhanden.”
Omvangrijk assortiment
Het assortiment van Snap-on is namelijk groot. Heel groot. Het omvat alle soorten handgereedschap. Om je daar een beeld van te vormen: de Amerikaanse fabrikant maakt alleen al 135 verschillende ratels. Daarnaast uiteraard luchtgereedschap, maar ook elektrisch gereedschap, equipment als airco-apparaten en apparaten om automaatbakken te spoelen of bandenservice te verrichten. Vrijwel elk autobedrijf heeft bovendien wel zo’n snelle Snap-on diagnosetester, die dankzij de regelmatige software-updates altijd up-to-date blijft. Monteurs zweren bij de Snap-on gereedschapsets. In de praktijk blijken die onverslijtbaar en als er na jaren eens iets breekt, wordt dat snel door de franchisenemer vervangen. De universele sets worden veel gebruikt, maar voor specialisten en dealers levert Snap-on vooral tailormade sets. “Daar zit specifiek het gereedschap in dat een monteur van dat automerk nodig heeft. Zo betaal je dus niet voor gereedschap dat je niet gebruikt.” Naast de kwaliteit is het vooral het opbergsysteem dat Snap-on sets zo geliefd maakt. Elk stuk gereedschap heeft zijn vaste plek in de kar en wordt dus direct gevonden. Da’s efficiënt werken.
Snap-on Academy
Met al dat gereedschap moet je ook kunnen omgaan. Zeker als het om ontwikkelingen nu en in de toekomst gaat, zoals het veilig werken aan EV’s. Dan is het goed te weten dat de Snap-on Academy trainingen verzorgt voor monteurs. Die leren daar alle finesses van het werken met bijvoorbeeld de diagnosetesters en meetapparatuur. Kwekkeboom: “Autobedrijven hebben het niet heel makkelijk. Soms laat je dan verdienmodellen liggen, zoals het spoelen van automaatbakken. De Snap-on franchisenemers kunnen de ondernemers daarop attent maken. Zo ben je beter voorbereid op de toekomst.”