Op bezoek | Bovag brengt ongemakkelijke boodschap in gouden tijd

Op bezoek • Hoewel het goed gaat met onafhankelijke autobedrijven, is het nu oppassen geblazen. De rol van autobedrijven gaat veranderen, waarschuwt Bovag op het congres voor Onafhankelijke Autobedrijven. Gelukkig is er nog tijd van leven, maar laat je vooral niet in slaap sussen, luidt de boodschap.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Gerard ten Buuren, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Bedrijven, is overtuigd van de kracht van onafhankelijke autobedrijven. (Foto: Bovag)

“Dit congres is niet alleen het grootste, maar ook het leukste”, zei Gerard ten Buuren, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven op het congres, dat na twee jaar voor het eerst weer werd gehouden. De sfeer zat er goed in onder de 700 universele ondernemers die naar Nieuwegein waren gekomen. De werkplaatsen staan vol werk, de agenda’s zijn gevuld met afspraken en de vraag naar occasions is haast niet bij te houden. De meeste autobedrijven hebben het de afgelopen twee jaar goed gedaan en de zaken gaan nog steeds goed, hoewel de branche langzamerhand ook begint te voelen dat de winstmarges de laatste tijd meer onder druk staan, vooral door de kostenstijgingen.

We zetten nu goede stappen in data waarbij autofabrikanten geen monopolie meer hebben

En daarbij zullen de resultaten van het onderzoek dat KPMG deed in opdracht van Bovag, menig ondernemer op z’n minst aan het denken zetten. KPMG onderzocht het toekomstperspectief en voorziet dat de markt voor reparatie en onderhoud tot 2030 met 11 procent zal krimpen, vooral door het groeiende aandeel van elektrische auto’s met een lagere prijs- en marge per contactmoment. “Die boodschap is niet altijd makkelijk en betekent dat je als ondernemer echt keuzes moet maken. Specialiseren of meegaan in de markt van superretailers en onderhoud voor de leasemarkt: dat zijn cruciale keuzes waar je je bedrijf op moet aanpassen. Leasemaatschappijen brengen nu 10 procent van hun onderhoud naar het onafhankelijke kanaal en 90 procent naar de dealers. We verwachten dat die verhouding fitty-fifty zal worden, denk daar over na”, aldus Ten Buuren, die sinds 6 jaar voorzitter is. “En al die jaren staat het onderwerp data hoog op de agenda. We zetten nu stappen in de goede richting waarbij de autofabrikanten de rol krijgen die hen past en ze geen monopolie zullen hebben.” Ook waarschuwde hij voor cybercrime, een fenomeen waar 55 procent van de Bovag-leden mee te maken heeft gehad. “Als je wachtwoord welkom123 is, dan kun je alles net zo goed helemaal open laten staan.” Daarnaast liet hij nog weten de houding van de banken ‘onfatsoenlijk’ te vinden en dat Bovag zich ook daar hard blijft maken voor de positie van autobedrijven. Dat geldt ook voor de apk, die alleen in Nederland en Oostenrijk bij het universele kanaal ligt en ook voor die sector behouden blijft als het aan de branchevereniging ligt.

Laat je niet in slaap sussen nu het zo goed gaat

‘Als je verandert als het hard nodig is, dan ben je eigenlijk al te laat’, is de les die Peer Swinkels, telg en zevende generatie van familiebrouwerij Bavaria, de zaal meegaf. Met die woorden gaf hij treffend weer waar de branche nu voor staat: natuurlijk, het gaat goed met onafhankelijke autobedrijven, maar wees oplettend en alert en schakel vooral op tijd om voor andere tijden, want die gaan er absoluut komen. Oftewel: “Laat je niet in slaap sussen door de achterliggende goede jaren en omdat het nu zo goed gaat”, aldus Bovag-voorzitter Han ten Broeke, tijdens de persconferentie eerder op de congresdag. 

Ook Jan van Setten, expert in commercie en leiderschap, speelde op dat sentiment in en bracht het terug tot een simpele boodschap. “Je hoeft je maar een paar dingen af te vragen als je nadenkt over de toekomst: stoppen, doorgaan of vernieuwen”, betoogt hij. “Het werkt net zoals een navigatiesysteem: als die de juiste weg door onvoorziene omstandigheden niet kan vinden, gaat ‘ie herberekenen en een andere oplossing zoeken. Dat moet je als ondernemer ook doen.”

‘Zoontje-van-de-baas syndroom’

Om ondernemers goed voor te bereiden op die nieuwe toekomst, bood Bovag verschillende parallelsessies. Van ‘winst in de werkplaats’ tot ‘online de klant winnen’, ‘sneller de juiste diagnose’, ‘garantie bij sales’ en ‘werken met familie’. “In veel familiebedrijven heerst conflict vermijdend gedrag, terwijl je juist het gesprek moet aangaan”, aldus Ed van de Vijver, die als expert vaak optreedt als mediator bij ruzie in familiebedrijven en er nog even op hamerde dat de economie ook wereldwijd voor een groot deel draait op familiebedrijven. “Iedereen kent het zoontje-van-de-baas syndroom, maar denk ook aan de relatie tussen broers en zussen, want ook daar gaat het vaak mis. Dat begint al bij het gelijkheidsbeginsel, waarbij de familie de eigendomsverhouding gelijk wil verdelen. Als beide 50 procent hebben, heb je meteen het probleem: wie koopt wie uit. Wees dat voor.”

Gids naar de toekomst

Behalve dat het congres leuk was, alleen al omdat het twee jaar niet had plaatsgevonden, was het ook duidelijk dat Bovag zijn achterban vooral ook een realistische en heldere boodschap wil meegeven. Zoals een branchevereniging betaamt wil de organisatie zijn leden vooral op een gedegen manier naar een nieuwe toekomst gidsen, onderweg wijzend op ontwikkelingen op de meest uiteenlopende gebieden. Of dat nu gaat om techniek, de samenstelling van het wagenpark, de opmars van EV’s, onderhoudssturing van leasemaatschappijen, de strijd om data of het tekort aan personeel. Op basis van het onderzoek van Bovag wordt een toekomst geschetst waarbij de rolverdeling tussen alle partijen in de automotive in kaart wordt gebracht, dat is alleen maar goed om rekening mee te kunnen houden en de eigen strategische koers op te kunnen bouwen. Te midden van al het transitie- en verandergeweld is het voor onafhankelijke autobedrijven vooral ook de kunst om het hoofd koel te houden (‘hypes zijn niet goed voor je bedrijf’, aldus Swinkels), maar wel soepel mee te laveren als het moment daar is. Ondernemen is namelijk ook precies op het juiste moment het juiste doen en daarvoor is, behalve onderzoek en keihard cijfermateriaal, ook veel kennis nodig van de klanten. “Juist die enorme band met de klantenkring is wat onafhankelijke autobedrijven zo uniek maakt”, aldus de slotwoorden van Ten Buuren. 

OP BEZOEK

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Jaarcongres Bovag Onafhankelijke Autobedrijven / Wanneer: 28 juni 2022 / Waar: NBC, Nieuwegein / Aantal bezoekers: ruim 700 / Doelgroep: leden van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven en leveranciers.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.