Adriaan Roggeveen en Christien den Uil over de oprichting van Vakgarage

Grijs verleden | Formule tegen grote zorg

Grijs Verleden • Wie het verleden niet kent, begrijpt heden noch toekomst. Daarom blikt Automotive in de rubriek ‘Grijs verleden’ terug op bepalende gebeurtenissen in de geschiedenis van de Nederlandse autobranche. In de eerste editie: de oprichting van Vakgarage. “We maakten ons grote zorgen om de positie van het universele autobedrijf.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Autobedrijf Straathof was de eerste Vakgarage van Nederland (Beeld: Vakgarage)

Het is voorjaar 1989 als onderdelenleverancier Van Heck samen met zijn partnergrossiers (verenigd in Vrooam) bij elkaar komen uit ongerustheid over de toekomst van het universele bedrijf. De roep om een ‘garagestimulerend’ programma wordt urgenter, zeker als duidelijk is dat auto’s vanaf 1992 verplicht worden uitgerust met een OBD-poort. Merkdealers worden vanuit de autofabrikanten voorzien van merkspecifiek diagnoseapparatuur en hebben daarmee een voorsprong op universelen.

“We maakten ons grote zorgen over de positie van het universele autobedrijf ten opzichte van de merkdealers en fitters”, vertelt Adriaan Roggeveen, in 1991 als directeur van Van Heck één van de oprichters van garageformule Vakgarage. “We hadden een reclamebureau uit de foodsector gevraagd om het concept te bedenken. In die sector snappen ze hoe consumenten denken. Samen kwamen we uit op de naam Vakgarage: het gaat uiteindelijk om vakmanschap.”

400

Van Heck en de 45 Vrooam-leden zorgden voor het startkapitaal en de exploitatie en rekenden op 400 franchisenemers op het moment van de officiële lancering, die gepland stond op 6 mei 1991. Er werden spectaculaire promoties op touw gezet. Zo werd in 1991 op een stand van tweeduizend vierkante meter op vakbeurs Autovak een heuse Vakgarage nagebootst, inclusief dorpsplein.

Uiteindelijk bleken er bij de lancering slechts 135 contracten getekend, terwijl er al bijna een miljoen gulden was uitgegeven. “Deze eerste leden wilden we natuurlijk niet teleurstellen”, zegt Roggeveen. “We hadden hun allerlei landelijke campagnes beloofd, zoals een radiocommercial. Daar gingen we dus ook mee van start.”

roggeveen vakgarage 2021 foto vakgarageProfessionalisering

Het ledental schommelde in de beginjaren tussen de 107 en 228. “De autobedrijven dachten nog niet conceptmatig en er was veel verschil van inzicht over acties en prijsstellingen. Eigenlijk was het onmogelijk om iedereen tevreden te stellen”, aldus Christien den Uil, van 2009 tot 2017 voorzitter, en van 2011 tot 2020 directeur van Vakgarage.

Na twee jaar werd de Stichting Vakgarage opgericht. Een kleine organisatie, zoveel mogelijk low-budget, om voor de nodige groei en professionalisering van het concept te zorgen. In 1999 rommelde het binnen de organisatie. Men wilde onafhankelijker worden en zo ontstond in 2008 één Vakgarage Nederland. Er is meer zelfstandigheid en met Van Heck worden SLA’s afgesloten. In januari 2009 kreeg Den Uil de opdracht om voor groei te zorgen. En dat gebeurde: de formule professionaliseerde, bouwde zijn diensten uit (van private lease tot en met eigen pechhulp) en groeide door naar 335 leden op dit moment. Daarmee is Vakgarage na Bosch Car Service (425) de grootste onafhankelijke garageformule. De pijlers waarmee het begon zijn onveranderd: bij Vakgarage ken je de baas, het bedrijf is lokaal, er is direct contact met de monteur die aan de auto’s sleutelt en de prijsopgave vooraf voorkomt verrassingen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.