Diagnose & revisie | ‘Waarom kopen wat je niet gebruikt?’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Er zijn tientallen diagnoseapparaten op de markt, die allemaal wel hun eigen voordelen hebben. Een beetje universeel autobedrijf kan dan ook niet meer af met één tester. En toch zijn er apparaten bij waarmee je de meeste merken wel afvangt, weet Jan de Jong (57), diagnosespecialist bij Vakgarage Tilburg. “Wij hebben een Launch en daar kunnen we het meeste wel mee. Daarnaast hebben we nog een Maxidas, maar die is al wat ouder.” Het bedrijf gebruikt de tester zo’n vijftien tot twintig keer per dag, want storingen en storingslampjes komen veel voor in de werkplaats van het Tilburgse bedrijf, waar vijf monteurs werken.

“Wij zijn er veel mee bezig, maar we beperken de diagnose vooral tot uitlezen en resetten”, vertelt De Jong. “We doen ook geen diagnose als het niet echt nodig is: alleen als er een storing is of een lampje brandt. Zeker bij wat oudere auto’s weet je nooit wat er tevoorschijn komt.”

Met de Launch kunnen de monteurs van Vakgarage Tilburg zo’n 60 procent van alle storingen aan de auto goed diagnosticeren en oplossen, schat De Jong. “Om ook die laatste 40 procent te coveren denken we erover om een Bosch KTS aan te schaffen en een VDS testkast voor de merken van de Volkswagen-groep. Het zijn forse investeringen, maar je moet er op een gegeven moment toch aan. En we vinden het ook echt interessant. De auto geeft een code en daar hoort een storing bij. Maar dan moet je gaan denken: hoe wordt die veroorzaakt? Ook diagnose van een auto kun je niet zonder de ervaring en vakkennis van de monteur. Net als bij een dokter. De patiënt zegt: mijn teen doet pijn. Maar wat is daar dan de oorzaak van? Zo werkt dat met die foutcodes ook.”

Software updates

Aan pass-thru doet het bedrijf niet. “Het doorvoeren van software-updates bij een auto? Moet je dat wel willen? Dan betaal je maandelijks flinke bedragen, je koopt een peperdure laptop en kunt dan bij de dealer inloggen. Ieder zijn ding, denk ik dan. Laat dat maar lekker aan de dealer over. Het komt hier ook eigenlijk nooit voor, er is geen vraag naar. Dus waarom zouden we dat soort zaken aanschaffen?”

Als we er niet uitkomen lenen we de Bosch KTS van de buren

Het Tilburgse bedrijf wil vooral allround zijn en dat lukt prima. Het wagenpark in onderhoud is zeer divers: van echte oudjes van twintig jaar tot eenjarige auto’s. Op de uitlijnbrug staat net een gloednieuwe Audi e-tron. “We beginnen overal aan. Gisteren hadden we een Audi A3 met een defect ABS-regelapparaat. Dat vervangen we en kunnen we inleren. Geen probleem.”

Nooit ver weg

Ook gasklephuizen kan het bedrijf vrijwel altijd zelf vervangen en inleren, maar bij trekhaken wordt het soms een probleem. “Dat verschilt per merk en model. Soms kunnen we dat zelf, soms brengen we zo’n auto dan even naar de dealer. Die is hier in Tilburg nooit ver weg. Dat gebeurt trouwens niet vaak hoor.”

jan de jongJan de Jong loopt al heel wat jaren mee en heeft het vak zien veranderen. “Ik hou daarvan, vind diagnose echt interessant. Maar er zijn ook jongens die er niets van moeten hebben. Het zou best kunnen dat je in de toekomst monteurs krijgt die echt specialist zijn in de besturingssystemen, en anderen die meer het aloude monteurswerk doen. Dat zie je bij grote bedrijven nu al een beetje gebeuren.”

 

Pass-thru

sjoerd jan feenstraSjoerd-Jan Feenstra (38), eigenaar van Autobedrijf Feenstra in Rinsumageest, peinst er niet over om een auto naar de dealer te brengen. Hij wil álles kunnen wat de dealer ook kan. En dan ook nog voor alle merken. “Een paar jaar geleden was ik met een monteur op een bijeenkomst die werd georganiseerd door GMTO”, vertelt Feenstra. “Die lieten daar zien wat pass-thru precies inhoudt. Toen zeiden wij tegen elkaar: dat willen wij ook. Dat is de toekomst. Wij willen op dealerniveau werken voor klanten en leasemaatschappijen en daarom hebben wij pass-thru abonnementen voor de meeste merken: Mercedes, BMW, de Volkswagen Groep, de merken van PSA en Opel, Toyota, Ford en Volvo.” De vier monteurs hebben dus ook met al die systemen leren werken. “Dat is ook een principekwestie: het kost ons bakken met geld maar ik weet zeker dat we dat op de lange termijn terugverdienen. Want hierdoor kunnen we bij de top horen en hebben mensen ook met een gloednieuwe auto geen dealer meer nodig. Wij kunnen bijvoorbeeld ook voor het nieuwste model BMW de servicedata doorgeven aan de fabriek. Het inleren van trekhaken? Hebben we nooit problemen mee. Je kunt daar toch ook niet mee aankomen bij een dealer?” 

Op een pass-thru bijeenkomst zeiden we: dat willen wij ook

De ligging van zijn bedrijf, helemaal bovenin Friesland, speelt daarbij misschien ook nog mee. De dichtstbijzijnde dealers bevinden zich op een kilometer of twintig afstand. Dat is voor klanten erg ver, maar ook erg ver om even een auto weg te brengen en weer op te halen voor het inleren van een onderdeel. Dat is voor bijvoorbeeld het Tilburgse bedrijf echt anders.

Naast de pass-thru, waarmee Feenstra zegt alles te kunnen wat een dealer ook kan, zijn er in het bedrijf ook nog enkele universele en merkgebonden testers aanwezig. Zoals de Delphi, een VDO Autodiagnos en een VDS-tester voor de Volkswagen Groep. “Ik heb wel met de Bosch KTS gewerkt maar hij is duur en ik heb hem niet nodig”, oordeelt Feenstra. “Over het algemeen kunnen we het prima af met de Delphi.”

De sterke focus op pass-thru werpt zijn vruchten af. Het bedrijf wordt binnenkort Brink trekhaakdealer van Noord-Nederland en dat is vooral te danken aan het feit dat het bedrijf nooit nee hoeft te verkopen: elke trekhaak wordt fluitend gemonteerd en ingeleerd. Veel begrip voor ondernemers die andere keuzes maken heeft Feenstra overigens niet. “Je haalt je zoveel problemen op de hals als je dit niet in huis hebt. Dan sta je daar met zo’n trekhaak in je handen. Dan vraag je jezelf toch ook af: versta ik mijn vak eigenlijk nog wel?”

Merkdealers en -specialisten zitten niet met dat soort vragen: die houden het meestal veilig bij hun eigen merken. Totdat ze zich bedenken dat ze omzet laten liggen door niet ook ‘vreemde merken’ te faciliteren. Tijdens een verkennend belrondje voor dit artikel kwamen wij bijvoorbeeld bij een grote Nederlandse merkdealer, die op een van zijn vestigingen universeel ‘erbij doet’. Voor het eigen merk is alles natuurlijk goed geregeld. Maar hoe pakken ze het aan met de andere merken? De diagnosespecialist van het bedrijf vertelde dat men alles bij dit bedrijf doet met één Snap-on diagnoseapparaat. Een alternatief is er niet. Zodra het apparaat er niet meer uitkomt, er geprogrammeerd moet worden of een trekhaak ingeleerd, wordt een auto naar collega-dealers in de omgeving gebracht. Dat dit ook anders kan, bewijst Auto Nassau in Delft, servicedealer van Suzuki en dealer van Daihatsu, al is dat merk in 2011 van de Nederlandse markt gehaald. Voor beide merken heeft het bedrijf alles in huis. Maar het bedrijf is ook universeel en aangesloten bij Carprof.

Hoe pakken ze het aan met de andere merken? “We hebben een tester van Delphi waarmee we heel ver komen”, vertelt Patrick van den Berg (45), eigenaar van het bedrijf. “En als we er niet uitkomen, lenen we de Bosch KTS van het bedrijf hiernaast, Camper Service Delft. We proberen het altijd eerst zelf, maar vooral bij de Duitse merken hebben we soms de Bosch nodig.”

Sleutels inleren

jeffrey lamensBij het inleren van sleutels, altijd een lastige klus, maakt het bedrijf gebruik van de Jifeline. “We bestellen de sleutels bij Car Lock Systems en Jifeline is van hetzelfde bedrijf. We krijgen het ticket voor het online inleren er dan bij”, vertelt Jeffrey Lamens (28), van de vier monteurs degene die het meest geïnteresseerd is in diagnose. “Ook voor andere zaken, zoals het inleren van een trekhaak is Jifeline erg handig, maar dan moet je zelf je ticket kopen. Omdat we via Carprof ook gebruik kunnen maken van Tech360 – in principe hetzelfde als Jifeline – kiezen we dan voor Tech360. Daar hebben we een abonnement en ze helpen ons altijd echt heel goed.”

Diagnosetijd kun je niet aan de klant doorberekenen

Vaak is het ook puzzelen, vindt Lamens. “We hadden van de week een storing bij een Volvo. De motor deed niets meer. Dan moet je echt diep in de auto om de oorzaak te vinden. Uiteindelijk bleek dat er een storing in de ecu was; de injectoren werden niet aangestuurd. Nieuwe ecu besteld en ingeleerd en het werkt weer perfect. Dat zijn wel zaken die heel veel tijd kosten en die kun je niet aan de klant doorberekenen. Gelukkig kunnen we die tijd wel nemen. Want elke keer word je weer een beetje wijzer. Dit is de toekomst.” 

Daarom investeert Auto Nassau ook in nieuwe equipment. Ideaal zou Lamens de nieuwe KTS van Bosch vinden. “Maar het is erg kostbaar als je alles in een keer nieuw moet aanschaffen. De Delphi kost veel minder en daar redden we het ook mee. Wel hebben we afgelopen voorjaar voor drie merken pass-thru gekocht. Nu hebben we licenties voor Opel, Chevrolet en Ford. Peperdure laptop erbij en met de monteurs op cursus. Heel interessant allemaal, maar we hebben het nog nooit hoeven gebruiken. Dat is natuurlijk ook jammer.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.