Congres Bovag Onafhankelijken grootste event van het jaar

Op bezoek | Local hero zoekt global partner

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bovag-voorzitter Gerard ten Buuren reikt de prijs uit aan Gerard Haarhuis. (Foto: Bovag)

Het congres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven is met duizend bezoekers in omvang al jaren het grootste event in de Nederlandse autobranche. Het recept is al jaren hetzelfde: goede sprekers, kennissessies en de verkiezing Autobedrijf van het Jaar. En een andere constante is dat de organisatie ieder jaar de aanwezige leden op het hart drukt om zich te verdiepen in zaken als telematica, elektrificatie en de deeleconomie. Naarmate de wereld digitaler en elektrischer wordt, wordt het voor het universele autobedrijf lastiger om bij te blijven. En dus is samenwerking vereist. Dat was het tien jaar geleden in beperkte mate, nu is het noodzaak. En die boodschap werd er goed ingepeperd.

Zowel tijdens het plenaire gedeelte als in de kennissessies kwam het thema samenwerking vaker voorbij dan het evenementthema, Grip. Dagvoorzitter Helga van Leur, weervrouw van beroep, probeert zelf al jaren grip te krijgen op het voorspellen van het weer. “Ontzettend lastig om te bepalen welke kant het op gaat, net als u en de Bovag niet weten welke kant het op gaat met de mobiliteit in Nederland. Ik denk wel dat wij meer hulpmiddelen tot onze beschikking hebben.”

Tevreden

Een van de manieren van samenwerken is je bedrijf aansluiten bij een garageconcept. Steeds meer autobedrijven doen dat en zijn er tevreden over. Zo blijkt uit de uitkomsten van het periodieke Rosa onderzoek (Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven) die tijdens het jaarcongres bekend werden gemaakt. Gemiddeld scoren de onderzochte concepten een 7,7. Auto Excellent, het garageconcept van Group Auto, werd met een 8,7 als hoogste gewaardeerd. Autofirst eindigde als tweede met een 8,3, gevolgd door Vakgarage met een 8,2. Autocrew valt met een 7 net buiten de top 10. Opvallend was dat de franchisenemers van zowel Autocrew als het andere concept van Bosch, Bosch Car Service minder tevreden waren over de samenwerking dan tijdens het vorige onderzoek in 2015. 

Geen keuze is ook een keuze. Als u bewust geen keuze maakt.

Gerard ten Buuren, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Voorzitter Gerard ten Buuren was alweer toe aan zijn derde jaarrede. Hij sprake de troepen moed in. “Onafhankelijke autobedrijven zijn veelal familiebedrijven en dat zijn de sterkste bedrijven in onze economie: altijd een stabiele factor.” Maar willen ze die stabiele factor blijven, dan moeten de onafhankelijke bedrijven wél blijven werken aan hun klantgerichtheid. “Ik stel u kritische vragen. Welke stappen gaat u zetten? Welke keuzes gaat u maken? En begrijp mij goed: geen keuze is ook een keuze. Als u dat tenminste bewust doet.”

Ten Buuren zou graag zien dat er meer samenwerking gezocht wordt. Hij noemt als voorbeeld private lease. “Het is lastig voor veel onafhankelijke autobedrijven om zelf een private leaseconcept voor hun klanten te ontwikkelen. Het is immers meestal de leasemaatschappij die erachter zit, die bepaalt waar de auto voor onderhoud naartoe gaat. Dus dan is het vaak: weg klant. Tenzij u een oplossing heeft in eigen beheer of bijvoorbeeld in een samenwerking met andere partijen, zoals bijvoorbeeld Bovemij.”

Besteklade

Ten Buuren kreeg bijval van Jan Peter Balkenende, die tegenwoordig veel bezig is met innovatie (zo is hij de voorzitter van de Automotive Innovation Awards). Balkenende hield een verhaal over zijn liefde voor de automotive en het belang van innovatie. “Jullie zijn local heroes. En te midden van alle verandering is bij jullie duidelijk waar jullie voor staan. Maar dat neemt niet weg dat je moet investeren en samenwerken met de grote spelers. Dat maakt jullie bedrijven alleen maar sterker.”

Maar iets anders doen dan je gewend bent, blijft zo’n beetje het moeilijkste wat er is, vertelde filosoof en schrijver Paul Smit, die het publiek op cabareteske wijze vertelde waarom wij onbewust automatisch keuzes maken, gebaseerd op ervaringen. Uit die patronen breken, is ongelofelijk lastig. “Verwissel je besteklade maar eens, het kost gemiddeld 21 dagen voor je automatisch de goede la opentrekt. Routine is belangrijk voor onze hersenen, die altijd energie willen besparen.” Smit stelt dat ons ‘reptielenbrein’ altijd de veilige, bekende oplossing kiest. “Verandering mislukt dan ook vaak omdat het moeite kost omdat een ander deel van je hersens geactiveerd moet worden. Eigenlijk lukt het alleen als er passie of urgentie in het spel is.”

Winnaar

Als Balkenende en Ten Buuren samen een bedrijf zouden starten, had het er zo uitgezien als dat van Autobedrijf Haarhuis, de winnaar van de verkiezing Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar. Dat biedt private lease, heeft een schadetak en is in vergevorderd stadium voor de import van een kleine elektrische auto, de e.Go. Dat totaalpakket maakte het bedrijf tot de beste winnaar van de laatste jaren, liet de jury doorschemeren.

Bekijk hieronder een interview met winnaar Gerard Haarhuis:

 

Lege werkplaats

Een van de kennissessies tijdens het Bovag-congres ging over reparatie en onderhoud met behulp van informatie van de autofabrikant. Dat het inloggen op dataservers van OEM’s (pass-thru) lastig is, stelde Bovag jaren geleden al vast. Vorig jaar startte een pilot met de Euro DFT: een diagnose-apparaat waarmee universele autobedrijven bij tien verschillende autofabrikanten kunnen inloggen voor technische informatie en software-updates. De pilot is volgens branchemanager Hans Joosten een succes, maar halverwege het traject bleek wel dat enkel de apparatuur in huis halen de oplossing niet is. Ook hier bleek samenwerking de sleutel tot succes. “We schakelden GMTO in voor training in begeleiding van de monteurs, want er bleek veel angst en onzekerheid te zijn bij het doorhakken van knopen tijdens de werkzaamheden.” Voorzichtigheid is volgens GMTO-directeur John Philips ook erg belangrijk. “Maak je een fout bij het programmeren of valt de verbinding weg, dan kan dat betekenen dat je een component kunt afschrijven.”Lees meer over deze kennissessie op Automotive Werkplaats.
Naast het inschakelen van een trainer en helpdesk als GMTO kan samenwerking bij pass-thru volgens Joosten ook bestaan uit afspraken met collega autobedrijven. “Het is lastig om voor ieder automerk alle apparatuur en kennis in huis te hebben. Wanneer je op elkaar kunt terugvallen kom je ook verder, maar begin in ieder geval met pass-thru. Straks staat je werkplaats vol met auto’s waar je zelf niet aan kunt werken, of erger nog is je werkplaats leeg omdat je er niet mee overweg kunt.”

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Jaarcongres Bovag Onafhankelijke Autobedrijven / Waar: 9 oktober, Nieuwegein / Aantal bezoekers: +/- 1.000 / Doelgroep: Leden en relaties van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Op bezoek | Local hero zoekt global partner | Automotive Online
Congres Bovag Onafhankelijken grootste event van het jaar

Op bezoek | Local hero zoekt global partner

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bovag-voorzitter Gerard ten Buuren reikt de prijs uit aan Gerard Haarhuis. (Foto: Bovag)

Het congres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven is met duizend bezoekers in omvang al jaren het grootste event in de Nederlandse autobranche. Het recept is al jaren hetzelfde: goede sprekers, kennissessies en de verkiezing Autobedrijf van het Jaar. En een andere constante is dat de organisatie ieder jaar de aanwezige leden op het hart drukt om zich te verdiepen in zaken als telematica, elektrificatie en de deeleconomie. Naarmate de wereld digitaler en elektrischer wordt, wordt het voor het universele autobedrijf lastiger om bij te blijven. En dus is samenwerking vereist. Dat was het tien jaar geleden in beperkte mate, nu is het noodzaak. En die boodschap werd er goed ingepeperd.

Zowel tijdens het plenaire gedeelte als in de kennissessies kwam het thema samenwerking vaker voorbij dan het evenementthema, Grip. Dagvoorzitter Helga van Leur, weervrouw van beroep, probeert zelf al jaren grip te krijgen op het voorspellen van het weer. “Ontzettend lastig om te bepalen welke kant het op gaat, net als u en de Bovag niet weten welke kant het op gaat met de mobiliteit in Nederland. Ik denk wel dat wij meer hulpmiddelen tot onze beschikking hebben.”

Tevreden

Een van de manieren van samenwerken is je bedrijf aansluiten bij een garageconcept. Steeds meer autobedrijven doen dat en zijn er tevreden over. Zo blijkt uit de uitkomsten van het periodieke Rosa onderzoek (Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven) die tijdens het jaarcongres bekend werden gemaakt. Gemiddeld scoren de onderzochte concepten een 7,7. Auto Excellent, het garageconcept van Group Auto, werd met een 8,7 als hoogste gewaardeerd. Autofirst eindigde als tweede met een 8,3, gevolgd door Vakgarage met een 8,2. Autocrew valt met een 7 net buiten de top 10. Opvallend was dat de franchisenemers van zowel Autocrew als het andere concept van Bosch, Bosch Car Service minder tevreden waren over de samenwerking dan tijdens het vorige onderzoek in 2015. 

Geen keuze is ook een keuze. Als u bewust geen keuze maakt.

Gerard ten Buuren, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Voorzitter Gerard ten Buuren was alweer toe aan zijn derde jaarrede. Hij sprake de troepen moed in. “Onafhankelijke autobedrijven zijn veelal familiebedrijven en dat zijn de sterkste bedrijven in onze economie: altijd een stabiele factor.” Maar willen ze die stabiele factor blijven, dan moeten de onafhankelijke bedrijven wél blijven werken aan hun klantgerichtheid. “Ik stel u kritische vragen. Welke stappen gaat u zetten? Welke keuzes gaat u maken? En begrijp mij goed: geen keuze is ook een keuze. Als u dat tenminste bewust doet.”

Ten Buuren zou graag zien dat er meer samenwerking gezocht wordt. Hij noemt als voorbeeld private lease. “Het is lastig voor veel onafhankelijke autobedrijven om zelf een private leaseconcept voor hun klanten te ontwikkelen. Het is immers meestal de leasemaatschappij die erachter zit, die bepaalt waar de auto voor onderhoud naartoe gaat. Dus dan is het vaak: weg klant. Tenzij u een oplossing heeft in eigen beheer of bijvoorbeeld in een samenwerking met andere partijen, zoals bijvoorbeeld Bovemij.”

Besteklade

Ten Buuren kreeg bijval van Jan Peter Balkenende, die tegenwoordig veel bezig is met innovatie (zo is hij de voorzitter van de Automotive Innovation Awards). Balkenende hield een verhaal over zijn liefde voor de automotive en het belang van innovatie. “Jullie zijn local heroes. En te midden van alle verandering is bij jullie duidelijk waar jullie voor staan. Maar dat neemt niet weg dat je moet investeren en samenwerken met de grote spelers. Dat maakt jullie bedrijven alleen maar sterker.”

Maar iets anders doen dan je gewend bent, blijft zo’n beetje het moeilijkste wat er is, vertelde filosoof en schrijver Paul Smit, die het publiek op cabareteske wijze vertelde waarom wij onbewust automatisch keuzes maken, gebaseerd op ervaringen. Uit die patronen breken, is ongelofelijk lastig. “Verwissel je besteklade maar eens, het kost gemiddeld 21 dagen voor je automatisch de goede la opentrekt. Routine is belangrijk voor onze hersenen, die altijd energie willen besparen.” Smit stelt dat ons ‘reptielenbrein’ altijd de veilige, bekende oplossing kiest. “Verandering mislukt dan ook vaak omdat het moeite kost omdat een ander deel van je hersens geactiveerd moet worden. Eigenlijk lukt het alleen als er passie of urgentie in het spel is.”

Winnaar

Als Balkenende en Ten Buuren samen een bedrijf zouden starten, had het er zo uitgezien als dat van Autobedrijf Haarhuis, de winnaar van de verkiezing Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar. Dat biedt private lease, heeft een schadetak en is in vergevorderd stadium voor de import van een kleine elektrische auto, de e.Go. Dat totaalpakket maakte het bedrijf tot de beste winnaar van de laatste jaren, liet de jury doorschemeren.

Bekijk hieronder een interview met winnaar Gerard Haarhuis:

 

Lege werkplaats

Een van de kennissessies tijdens het Bovag-congres ging over reparatie en onderhoud met behulp van informatie van de autofabrikant. Dat het inloggen op dataservers van OEM’s (pass-thru) lastig is, stelde Bovag jaren geleden al vast. Vorig jaar startte een pilot met de Euro DFT: een diagnose-apparaat waarmee universele autobedrijven bij tien verschillende autofabrikanten kunnen inloggen voor technische informatie en software-updates. De pilot is volgens branchemanager Hans Joosten een succes, maar halverwege het traject bleek wel dat enkel de apparatuur in huis halen de oplossing niet is. Ook hier bleek samenwerking de sleutel tot succes. “We schakelden GMTO in voor training in begeleiding van de monteurs, want er bleek veel angst en onzekerheid te zijn bij het doorhakken van knopen tijdens de werkzaamheden.” Voorzichtigheid is volgens GMTO-directeur John Philips ook erg belangrijk. “Maak je een fout bij het programmeren of valt de verbinding weg, dan kan dat betekenen dat je een component kunt afschrijven.”Lees meer over deze kennissessie op Automotive Werkplaats.
Naast het inschakelen van een trainer en helpdesk als GMTO kan samenwerking bij pass-thru volgens Joosten ook bestaan uit afspraken met collega autobedrijven. “Het is lastig om voor ieder automerk alle apparatuur en kennis in huis te hebben. Wanneer je op elkaar kunt terugvallen kom je ook verder, maar begin in ieder geval met pass-thru. Straks staat je werkplaats vol met auto’s waar je zelf niet aan kunt werken, of erger nog is je werkplaats leeg omdat je er niet mee overweg kunt.”

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Jaarcongres Bovag Onafhankelijke Autobedrijven / Waar: 9 oktober, Nieuwegein / Aantal bezoekers: +/- 1.000 / Doelgroep: Leden en relaties van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.