Carglass: komende tien schadevestigingen voor R-M in plaats van Axalta

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Carglass startte begin vorig jaar met herstel van kleine cosmetische autoschades op vijf locaties, aanvankelijk onder de naam Carmetics. In deze vijf vestigingen wordt samengewerkt met lakkenleverancier Axalta. Vorige maand maakte Belron, het moederbedrijf van Carglass, bekend dat de proef succesvol was verlopen en dat het aantal vestigingen met autoschadeservice wordt uitgebreid naar vijftien. Bij deze uitbreiding heeft Carglass gekozen voor R-M autolakken als strategisch partner. De dienstverlening van R-M varieert van stand-alone spuitcabines tot uitvoerige technische ondersteuning op de Carglass-vestigingen. Ook worden Carglass-medewerkers opgeleid in het trainingscentrum van de lakkenleverancier in Maarssen.

“Ik denk dat het Carheal-concept (het R-M-concept voor kleine schades, red) een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan deze samenwerking”, zegt Simon van den Enden, head of key accountmanagement bij R-M-moeder Basf Coating Services, tegen Automotive. “Met het Carheal-concept zijn we in staat om snel een cabine op een bestaande vestiging neer te zetten, waarbij ook rekening is gehouden met het afbreken van de stoffen die niet in het milieu moeten komen. Ondr andere die snelheid van levering past bij de ambitieuze doelstelling van Carglass.”

Dat Basf nu een nieuwe schadeketen in het zadel zou helpen, die concurreert met een bestaande klant (AHG), ziet Van den Enden anders. “AHG is een zeer gewaardeerde klant, die net als vele andere ketens een propositie heeft voor dagherstel: Easy2fix. Bij Carglass gaat het om een heel andere strategie, volledig gericht op klein herstel.”

Van den Enden doet geen verdere mededelingen over waarom Carglass na de pilot, die werd uitgevoerd met Axalta, nu kiest voor Basf. “Zoals gezegd, ik denk dat wij precies de juiste ondersteuning konden bieden, in snelheid en toepasbaarheid van het concept.” Ook doet hij geen uitspraken over de verwachte volumegroei in verkochte liters. “Daar is het nu ook nog te vroeg voor.” Volgens woordvoerder Wendy de Wild van Carglass wordt Axalta niet vervangen door R-M. De eerste vijf vestigingen blijven volgens De Wild werken met Axalta, maar in de nieuwe vestigingen wordt gewerkt met R-M van Basf.

Ex-ABS’er Mebius als adviseur

Wijnand Mebius, tot december 2015 directeur van ABS Autoherstel, was als adviseur bij de samenwerkingsovereenkomst betrokken. Hij vertelt Automotive wat hij sindsdien heeft ondernomen. “Ik werk als adviseur vanuit een eigen BV, Wijnand Mebius interim management en consultancy. Op die basis heb ik voor Belron verschillende adviestrajecten gedaan, waaronder de overnamegesprekken van Care door Belron en nu de totstandkoming van de samenwerking tussen Carglass en R-M.” Mebius geeft aan binnen de automotive enkel voor Belron te werken. “Je kunt niet voor verschillende bedrijven werken, dan gaan er belangen door elkaar lopen.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Carglass: komende tien schadevestigingen voor R-M in plaats van Axalta | Automotive Online

Carglass: komende tien schadevestigingen voor R-M in plaats van Axalta

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Carglass startte begin vorig jaar met herstel van kleine cosmetische autoschades op vijf locaties, aanvankelijk onder de naam Carmetics. In deze vijf vestigingen wordt samengewerkt met lakkenleverancier Axalta. Vorige maand maakte Belron, het moederbedrijf van Carglass, bekend dat de proef succesvol was verlopen en dat het aantal vestigingen met autoschadeservice wordt uitgebreid naar vijftien. Bij deze uitbreiding heeft Carglass gekozen voor R-M autolakken als strategisch partner. De dienstverlening van R-M varieert van stand-alone spuitcabines tot uitvoerige technische ondersteuning op de Carglass-vestigingen. Ook worden Carglass-medewerkers opgeleid in het trainingscentrum van de lakkenleverancier in Maarssen.

“Ik denk dat het Carheal-concept (het R-M-concept voor kleine schades, red) een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan deze samenwerking”, zegt Simon van den Enden, head of key accountmanagement bij R-M-moeder Basf Coating Services, tegen Automotive. “Met het Carheal-concept zijn we in staat om snel een cabine op een bestaande vestiging neer te zetten, waarbij ook rekening is gehouden met het afbreken van de stoffen die niet in het milieu moeten komen. Ondr andere die snelheid van levering past bij de ambitieuze doelstelling van Carglass.”

Dat Basf nu een nieuwe schadeketen in het zadel zou helpen, die concurreert met een bestaande klant (AHG), ziet Van den Enden anders. “AHG is een zeer gewaardeerde klant, die net als vele andere ketens een propositie heeft voor dagherstel: Easy2fix. Bij Carglass gaat het om een heel andere strategie, volledig gericht op klein herstel.”

Van den Enden doet geen verdere mededelingen over waarom Carglass na de pilot, die werd uitgevoerd met Axalta, nu kiest voor Basf. “Zoals gezegd, ik denk dat wij precies de juiste ondersteuning konden bieden, in snelheid en toepasbaarheid van het concept.” Ook doet hij geen uitspraken over de verwachte volumegroei in verkochte liters. “Daar is het nu ook nog te vroeg voor.” Volgens woordvoerder Wendy de Wild van Carglass wordt Axalta niet vervangen door R-M. De eerste vijf vestigingen blijven volgens De Wild werken met Axalta, maar in de nieuwe vestigingen wordt gewerkt met R-M van Basf.

Ex-ABS’er Mebius als adviseur

Wijnand Mebius, tot december 2015 directeur van ABS Autoherstel, was als adviseur bij de samenwerkingsovereenkomst betrokken. Hij vertelt Automotive wat hij sindsdien heeft ondernomen. “Ik werk als adviseur vanuit een eigen BV, Wijnand Mebius interim management en consultancy. Op die basis heb ik voor Belron verschillende adviestrajecten gedaan, waaronder de overnamegesprekken van Care door Belron en nu de totstandkoming van de samenwerking tussen Carglass en R-M.” Mebius geeft aan binnen de automotive enkel voor Belron te werken. “Je kunt niet voor verschillende bedrijven werken, dan gaan er belangen door elkaar lopen.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.