Deadline nadert voor 200 Focwa-leden
Dat meldt voorzitter Peter Brussel in een interview met Automotive, dat vrijdag verschijnt. Brussel is sinds november vorig jaar voorzitter van Focwa.
Het keurmerk Focwa Standaard, waarin de reparatievoorwaarden staan, heeft als doel om de kwaliteit van schadeherstel te borgen. Het keurmerk is vanaf 1 mei verplicht voor ieder Focwa Schadeherstel-lid. Inmiddels hebben van de ongeveer 1.000 leden 820 de zelfscan uitgevoerd waarmee ze kunnen zien of ze in aanmerking komen voor het certificaat. Hiervan zijn 476 inmiddels gecertificeerd, met 116 staan er afspraken. “Hoeveel uiteindelijk niet voor het certificaat zullen gaan, is niet te zeggen”, aldus Brussel. “Er zullen bedrijven afhaken. Ons doel is ook niet om zo groot mogelijk te worden, maar om samen met onze leden te werken aan de kwaliteit van het herstel en het imago van het vak te borgen”, zegt Brussel.
De volgende stap is om het keurmerk ook in te voeren voor de leden die zich bezig houden met lite repair. “Uiteindelijk moeten zowel bedrijven die de reguliere schades doen, als bedrijven die in niches opereren of kleiner zijn, zich bij Focwa kunnen aansluiten”, aldus Brussel.
Verbaasd
Verder zegt Brussel in het interview verbaasd te zijn dat er in de branche verschillende definities van cosmetisch en complex worden gehanteerd. “Terwijl het natuurlijk het meest logisch is om de norm van de branche zelf te volgen. Dan praten we tenminste allemaal over hetzelfde. Hierover zijn we nu in gesprek met de stakeholders in de markt. Daar komen we wel uit, we dienen hetzelfde belang: het verzekeren van de veiligheid van een voertuig nadat deze is hersteld. Opdrachtgevers zien in dat complex herstel een ander prijskaartje moet hangen omdat het ook hogere investeringen van de herstellers vraagt.”