‘Ruiten worden groter, geavanceerder, dunner en duurder’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten

Doordat er steeds meer sensoren in de autoruit komen te zitten, worden ze in de komende jaren fors duurder – en het herstel lastiger. “De voorruit is de enige plek van de auto die altijd schoon wordt gehouden, en daarom is het de meest interessante plek voor sensoren voor veiligheidssystemen”, zegt Van der Schouw. “De nieuwste veiligheidssystemen, zoals city safety, komen ook steeds eerder in goedkopere modellen beschikbaar.”

Al kapot

De geavanceerde technologie eist steeds meer van de ruiten – die vanwege de CO2-reductie wel steeds lichter moeten worden zonder daarbij aan stevigheid in te boeten. “Dat is voor ons de grootste uitdaging. En die uitdagingen sijpelen inmiddels door in de gehele keten, tot en met ruitvervanging. Ook bij herstel is het van groot belang dat er heel nauwkeurig wordt gewerkt. Want wat als na reparatie blijkt dat bijvoorbeeld city safety niet meer werkt, is de eerste vraag: was hij al kapot of is hij tijdens de vervanging kapot gegaan? Dit heeft alles te maken met aansprakelijkheid.”

Daarnaast speelt kalibratie van autoruiten een steeds belangrijkere rol. Er zijn verschillende voorgeschreven methoden voor diverse typen camera’s en sensoren. “Je moet die systemen in je werkplaats hebben. En ook opdrachtgevers moeten het belang zien.”

Ronald van der Schouw is spreker op het Automotive Schadeseminar, dat op 20 september wordt gehouden in de Green Village. Naast Van der Schouw leveren ook Derk Roodhuyzen (Fixico) en Jan Jonker (hoogleraar duurzaam ondernemen en veelgevraagd Tedx-spreker) een bijdrage aan het seminar. Ook is er een tafeldiscussie met Rita Schepers (Achmea Schadeservice), Henk Trimbach (manager schade bij Leaseplan), Sjoerd van Esch (manager Autoglaz) en Cees Klaassen (commercieel directeur ASN) en presenteert een team van de TU/Ecomotive hun visie op de auto van morgen.

Automotive organiseert dit evenement in samenwerking met ABZ/Solera, ASN, Autoglaz en PPG. Klik hier voor meer informatie en om u aan te melden.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘Ruiten worden groter, geavanceerder, dunner en duurder’ | Automotive Online

‘Ruiten worden groter, geavanceerder, dunner en duurder’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten

Doordat er steeds meer sensoren in de autoruit komen te zitten, worden ze in de komende jaren fors duurder – en het herstel lastiger. “De voorruit is de enige plek van de auto die altijd schoon wordt gehouden, en daarom is het de meest interessante plek voor sensoren voor veiligheidssystemen”, zegt Van der Schouw. “De nieuwste veiligheidssystemen, zoals city safety, komen ook steeds eerder in goedkopere modellen beschikbaar.”

Al kapot

De geavanceerde technologie eist steeds meer van de ruiten – die vanwege de CO2-reductie wel steeds lichter moeten worden zonder daarbij aan stevigheid in te boeten. “Dat is voor ons de grootste uitdaging. En die uitdagingen sijpelen inmiddels door in de gehele keten, tot en met ruitvervanging. Ook bij herstel is het van groot belang dat er heel nauwkeurig wordt gewerkt. Want wat als na reparatie blijkt dat bijvoorbeeld city safety niet meer werkt, is de eerste vraag: was hij al kapot of is hij tijdens de vervanging kapot gegaan? Dit heeft alles te maken met aansprakelijkheid.”

Daarnaast speelt kalibratie van autoruiten een steeds belangrijkere rol. Er zijn verschillende voorgeschreven methoden voor diverse typen camera’s en sensoren. “Je moet die systemen in je werkplaats hebben. En ook opdrachtgevers moeten het belang zien.”

Ronald van der Schouw is spreker op het Automotive Schadeseminar, dat op 20 september wordt gehouden in de Green Village. Naast Van der Schouw leveren ook Derk Roodhuyzen (Fixico) en Jan Jonker (hoogleraar duurzaam ondernemen en veelgevraagd Tedx-spreker) een bijdrage aan het seminar. Ook is er een tafeldiscussie met Rita Schepers (Achmea Schadeservice), Henk Trimbach (manager schade bij Leaseplan), Sjoerd van Esch (manager Autoglaz) en Cees Klaassen (commercieel directeur ASN) en presenteert een team van de TU/Ecomotive hun visie op de auto van morgen.

Automotive organiseert dit evenement in samenwerking met ABZ/Solera, ASN, Autoglaz en PPG. Klik hier voor meer informatie en om u aan te melden.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.