‘Ruiten worden groter, geavanceerder, dunner en duurder’
Doordat er steeds meer sensoren in de autoruit komen te zitten, worden ze in de komende jaren fors duurder – en het herstel lastiger. “De voorruit is de enige plek van de auto die altijd schoon wordt gehouden, en daarom is het de meest interessante plek voor sensoren voor veiligheidssystemen”, zegt Van der Schouw. “De nieuwste veiligheidssystemen, zoals city safety, komen ook steeds eerder in goedkopere modellen beschikbaar.”
Al kapot
De geavanceerde technologie eist steeds meer van de ruiten – die vanwege de CO2-reductie wel steeds lichter moeten worden zonder daarbij aan stevigheid in te boeten. “Dat is voor ons de grootste uitdaging. En die uitdagingen sijpelen inmiddels door in de gehele keten, tot en met ruitvervanging. Ook bij herstel is het van groot belang dat er heel nauwkeurig wordt gewerkt. Want wat als na reparatie blijkt dat bijvoorbeeld city safety niet meer werkt, is de eerste vraag: was hij al kapot of is hij tijdens de vervanging kapot gegaan? Dit heeft alles te maken met aansprakelijkheid.”
Daarnaast speelt kalibratie van autoruiten een steeds belangrijkere rol. Er zijn verschillende voorgeschreven methoden voor diverse typen camera’s en sensoren. “Je moet die systemen in je werkplaats hebben. En ook opdrachtgevers moeten het belang zien.”
Ronald van der Schouw is spreker op het Automotive Schadeseminar, dat op 20 september wordt gehouden in de Green Village. Naast Van der Schouw leveren ook Derk Roodhuyzen (Fixico) en Jan Jonker (hoogleraar duurzaam ondernemen en veelgevraagd Tedx-spreker) een bijdrage aan het seminar. Ook is er een tafeldiscussie met Rita Schepers (Achmea Schadeservice), Henk Trimbach (manager schade bij Leaseplan), Sjoerd van Esch (manager Autoglaz) en Cees Klaassen (commercieel directeur ASN) en presenteert een team van de TU/Ecomotive hun visie op de auto van morgen.
Automotive organiseert dit evenement in samenwerking met ABZ/Solera, ASN, Autoglaz en PPG. Klik hier voor meer informatie en om u aan te melden.