RAI Vereniging opent aanval op occasionimport

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
RAI Vereniging: afschaffen BPM moet nieuwverkoop stimuleren. (Foto: Shutterstock)

RAI Vereniging pleit voor het afschaffen van de aanschafbelasting bpm. “Beperk de import door de binnenlandse verkoop van nieuwe schone, zuinige auto’s te stimuleren via afschaffing van de bpm”, adviseert RAI-voorzitter Steven Van Eijck. De CO2-uitstoot van nieuwe auto’s lag vorig jaar op 112 gram, tien gram meer dan in 2015.

In de eerste drie maanden van 2018 steeg de import van (jong)gebruikte auto’s volgens RDC met 8,5 procent naar 56.238 auto’s ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Afgelopen jaar werden in totaal 209.337 auto’s uit het buitenland geïmporteerd. In 2013 lag dit aantal nog op minder dan de helft (98.858). In het eerste kwartaal van 2018 was een kleine 30 procent van de geïmporteerde auto’s jonger dan twee jaar en een alternatief voor nieuwkoop in Nederland.

Deze auto’s stoten volgens de RAI Vereniging gemiddeld 12 procent meer CO2 uit dan een nieuwe auto. “Met het oog op de klimaatambities van het kabinet kunnen we flink wat CO2-uitstoot besparen als de koop van een nieuwe auto’s aantrekkelijker wordt”, stelt Van Eijck.

Door de invoering van de WLTP dreigen nieuwe auto’s nog duurder te worden en hierdoor zou zelfs een kopersstaking kunnen ontstaan, betogen importdirecteuren.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • Roel Hindriks

    De suggestie om voor dit doel de BPM af te schaffen lijkt me niet echt doordacht; de BPM heffing bij import zorgt nog voor een bepaalde barrière. Valt die weg dan is het hek helemaal van de dam. Overigens: bij export van occasions wordt beduidend meer BPM teruggegeven dan bij import van een exact vergelijkbare auto betaald moet worden, er kan dan immers uit meerdere BPM-heffings berekeningen de gunstigste gekozen worden.

  • Bolsenbroek

    Zou het wellicht niet eerder te maken hebben met het feit dat de aanschaf van zuinige auto’s niet langer via de bijtelling wordt gestimuleerd? Dat lijkt mij een logischer verklaring. Hoezo “import”? Is dat nog wel een actuele term? Mijn eerste auto kocht ik in 1984 bij ons in het dorp, de volgende in 1990 in een naburige stad, in 1998 vond ik er een via marktplaats op 200 km in NL, in 2001 kocht ik een auto in “Europa” op 1000 km en mijn merkdealer haalt tegenwoordig wagonladingen vol uit Spanje! Dat is het gevolg van vraag(prijs), aanbod, en transparante EU markten. Dat heeft niets te maken met de BPM en nog minder met vermeende “trucjes” daarmee. De rol van de traditionele import (vertegenwoordigd door de RAI) raakt steeds verder uitgespeeld en maakt fabrieksimporteurs tot een minder nuttige en consumentenprijs verhogende schakel.

    Vraag, aanbod en fiscale stimulans voor zakelijke rijders: dàt is het RAI vereniging! Wake up! 🙂

  • Roel Hindriks

    In aansluiting van de aankoop ervaring van Frank Bolsenbroek wil ik ook wel gelden dat onze laatste (twee) auto’s in Frankfurt zijn gekocht met resp. circa 8 en 10 mille voordeel ten opzichte van de prijs voor een vergelijkbare auto bij een NL dealer van ons merk. Het effect van de nog te betalen BPM is daarbij wel degelijk meegewogen. Het hele prijsniveau in NL is dus net echt Europees, maar een abrupte afschaffing van de BPM zal het voor meerdere jaren alleen maar erger maken.

  • Roel Hindriks

    Sorry, tekst had twee foutjes:
    In aansluiting van de aankoop ervaring van Frank Bolsenbroek wil ik ook wel melden dat onze laatste (twee) auto’s in Frankfurt zijn gekocht met resp. circa 8 en 10 mille voordeel ten opzichte van de prijs voor een vergelijkbare auto bij een NL dealer van ons merk. Het effect van de nog te betalen BPM is daarbij wel degelijk meegewogen. Het hele prijsniveau in NL is dus niet echt Europees, maar een abrupte afschaffing van de BPM zal het voor meerdere jaren alleen maar erger maken.