Hoge raad: bpm bij import op basis inkoopwaarde
De uitspraak heeft tot gevolg dat de import van auto’s goedkoper wordt. Tot op heden werd het te betalen bpm-bedrag vastgesteld aan de hand van de verkoopwaarde van de auto aan de eindgebruiker, dus inclusief de marge en kosten voor de handelaar. Dit terwijl –volgens de Hoge Raad- bij auto’s die in Nederland worden ingekocht de bpm die nog op de auto rust wordt berekend op basis van de betaalde inkoopsom. De Hoge Raad heeft nu bepaald dat dit verschil in berekeningsmethode dient te vervallen.
Meer concurrentiemogelijkheden
Voor handelaren en particulieren betekent het dat de import van auto’s aanmerkelijk goedkoper wordt. “Dat voordeel kan, afhankelijk van de nieuwprijs en de handelsinkoopwaarde van de auto behoorlijk oplopen”, zegt importadviseur Frank Bolsenbroek, die vanochtend al de eerste auto onder het nieuwe regime taxeerde. Deze aangifte werd door de douane na enig overleg zonder meer geaccepteerd. “Bij deze auto, die een jaar geleden een nieuwprijs had van 50 duizend euro, ging het om een verschil van 1.100 euro. Dat geeft bedrijven meer concurrentiemogelijkheden. Om deze reden zullen slimme dealers steeds vaker gebruikte auto`s van het eigen merk gaan importeren.”
Autotelex
Autotelex, gespecialiseerd in de bepaling van inkoopwaarden, stelt in een reactie dat voor het afhandelen van de bpm-afgifte haar handelswaarden nu te gebruiken zijn, in tegenstelling tot de inkoopfactuur of inkoopwaarde in het buitenland. Ook is de uitspraak reden voor Autotelex om alle relevante producten aan te passen aan het arrest.