Paul Zekhuis (Autobinck): We hebben veel gekocht en nog meer geleerd

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Paul Zekhuis (Foto: Autobinck)

Dat zegt Autobinck-ceo Paul Zekhuis. Twee jaar geleden ontvouwde hij op het Nationaal Automotive Congres zijn agenda. Dit jaar komt hij de lessen delen die het bedrijf geleerd heeft. “In de afgelopen jaren zochten we naar nieuwe verdienmodellen die een fundament onder onze toekomst moeten leggen. Dat is aan het lukken en we zijn goed op weg. Overigens blijkt dan niet alles te passen. Zekhuis’ presentatie draagt dan ook de titel: ‘Always change a winning strategy’. “Zo waren wij simpelweg een maatje te klein voor New Motion, een speler met Europese potentie. Vandaar dat het bedrijf verkocht is aan Shell.”

Telematica

Het bedrijf nam verder onder meer belangen in Snappcar, Zelfstroom en Radius, allemaal snel groeiende scale-ups. “We nemen de tijd om te experimenteren en willen onze investeringen spreiden. Tegelijkertijd dient er wel een strategische focus te ontstaan.” Een paar lessen wil Zekhuis op voorhand wel al delen. Zo is kopen geen doel op zich. “Soms blijkt dat we sommige dingen zelf beter kunnen, we hebben in dat opzicht veel geleerd. Vandaar dat we zelf Bynco en Moove opgericht hebben. Moove is een bedrijf dat binnen en buiten Autobinck telematica-diensten levert. Voor onze klanten laten voertuig- en gebruiksdata zich op termijn krachtig combineren met de data over de mobiliteitsconsumptie van medewerkers via het Radiuz en Yor24 platform”. 

Maar dat is nog toekomstmuziek en brengt Zekhuis bij een andere les die inmiddels geleerd is. “Er is intern veel enthousiasme en energie voor  onze transitie, want iedereen is doordrongen van de urgentie. Maar het is een balanceer act waarbij de verandercapaciteit niet ongelimiteerd is. Veranderen kan pas als de kern van het bedrijf sterk en stabiel is. Bij sommige bedrijfsonderdelen hebben wij mogelijk te snel te veel willen aanpakken.”

Gezin

De meest recente aankoop, die van Fleet Support, maakt de cirkel rond, stelt Zekhuis. “De fleetowner speelt als klant een centrale rol bij alle producten en diensten die wij gaan aanbieden. Met de komst van Fleet Support kunnen we nog meer zaken gaan verbinden, variërend van de keuze voor een vervoersmodaliteit, het betalen en de administratie daarvan, maar ook het managen van de mobiliteitsconsumptie en de daarbij behorende data.

Toch is het intern verbinden zeker geen doel op zich. Zekhuis gebruikt voor Autobinck de metafoor van een gezin. “Bij iedere business unit staat het eigen verdienmodel centraal. Ik zie ons daarom als een gezin, waarin we samen opgroeien en toch zelfstandig zijn. Het in eigendom hebben van auto’s zal meer en meer een zaak worden van slechts een beperkt aantal spelers, zoals de fabrikanten en grote fleetowners. Daarmee zullen we graag gaan samenwerken, uiterst flexibel, onder eigen label of white label en ons blijven aanpassen aan de mogelijkheden. 

Het Nationaal Automotive Congres vindt plaats op 17 mei in theater De Flint in Amersfoort.

Het Nationaal Automotive Congres 0.0 wordt mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk nacv9.1

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Paul Zekhuis (Autobinck): We hebben veel gekocht en nog meer geleerd | Automotive Online

Paul Zekhuis (Autobinck): We hebben veel gekocht en nog meer geleerd

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Paul Zekhuis (Foto: Autobinck)

Dat zegt Autobinck-ceo Paul Zekhuis. Twee jaar geleden ontvouwde hij op het Nationaal Automotive Congres zijn agenda. Dit jaar komt hij de lessen delen die het bedrijf geleerd heeft. “In de afgelopen jaren zochten we naar nieuwe verdienmodellen die een fundament onder onze toekomst moeten leggen. Dat is aan het lukken en we zijn goed op weg. Overigens blijkt dan niet alles te passen. Zekhuis’ presentatie draagt dan ook de titel: ‘Always change a winning strategy’. “Zo waren wij simpelweg een maatje te klein voor New Motion, een speler met Europese potentie. Vandaar dat het bedrijf verkocht is aan Shell.”

Telematica

Het bedrijf nam verder onder meer belangen in Snappcar, Zelfstroom en Radius, allemaal snel groeiende scale-ups. “We nemen de tijd om te experimenteren en willen onze investeringen spreiden. Tegelijkertijd dient er wel een strategische focus te ontstaan.” Een paar lessen wil Zekhuis op voorhand wel al delen. Zo is kopen geen doel op zich. “Soms blijkt dat we sommige dingen zelf beter kunnen, we hebben in dat opzicht veel geleerd. Vandaar dat we zelf Bynco en Moove opgericht hebben. Moove is een bedrijf dat binnen en buiten Autobinck telematica-diensten levert. Voor onze klanten laten voertuig- en gebruiksdata zich op termijn krachtig combineren met de data over de mobiliteitsconsumptie van medewerkers via het Radiuz en Yor24 platform”. 

Maar dat is nog toekomstmuziek en brengt Zekhuis bij een andere les die inmiddels geleerd is. “Er is intern veel enthousiasme en energie voor  onze transitie, want iedereen is doordrongen van de urgentie. Maar het is een balanceer act waarbij de verandercapaciteit niet ongelimiteerd is. Veranderen kan pas als de kern van het bedrijf sterk en stabiel is. Bij sommige bedrijfsonderdelen hebben wij mogelijk te snel te veel willen aanpakken.”

Gezin

De meest recente aankoop, die van Fleet Support, maakt de cirkel rond, stelt Zekhuis. “De fleetowner speelt als klant een centrale rol bij alle producten en diensten die wij gaan aanbieden. Met de komst van Fleet Support kunnen we nog meer zaken gaan verbinden, variërend van de keuze voor een vervoersmodaliteit, het betalen en de administratie daarvan, maar ook het managen van de mobiliteitsconsumptie en de daarbij behorende data.

Toch is het intern verbinden zeker geen doel op zich. Zekhuis gebruikt voor Autobinck de metafoor van een gezin. “Bij iedere business unit staat het eigen verdienmodel centraal. Ik zie ons daarom als een gezin, waarin we samen opgroeien en toch zelfstandig zijn. Het in eigendom hebben van auto’s zal meer en meer een zaak worden van slechts een beperkt aantal spelers, zoals de fabrikanten en grote fleetowners. Daarmee zullen we graag gaan samenwerken, uiterst flexibel, onder eigen label of white label en ons blijven aanpassen aan de mogelijkheden. 

Het Nationaal Automotive Congres vindt plaats op 17 mei in theater De Flint in Amersfoort.

Het Nationaal Automotive Congres 0.0 wordt mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk nacv9.1

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.