Verzekeringsadviseur Aon lanceert onderhoudsabonnement voor occasions
Verzekerings- en risicoadviseur Aon lanceert een abonnement voor reparatie en onderhoud aan occasions: Care to Drive. Voor een vast bedrag per maand worden reparaties, periodiek onderhoud, apk, pechhulp en vervangend vervoer gedekt. Ook kan op basis van data en een dongel in de auto preventief onderhoud worden gesignaleerd.
Care to Drive is bedoeld voor particulieren die een tweedehandse personenauto aanschaffen tussen de drie en acht jaar oud met maximaal 100 duizend kilometer op de teller. Het product wordt aangeboden via dealers. “Eén van de grootste ergernissen van consumenten is de confrontatie met extra reparaties tijdens bijvoorbeeld een apk. Dat verklaart mede het succes van private lease. Het voordeel van ons abonnement is dat het dezelfde voordelen biedt, maar dan met je eigen auto en dus zonder bkr-registratie”, zegt Robert Spaan, managing director business development bij Aon. Er geldt geen eigen risico of claimlimiet.
Niet alles wat binnen private (operational) lease wordt gedekt: schadeherstel, banden, glas en lak, “de onderdelen aan de buitenkant van de auto”, zitten er niet bij. Op termijn zouden schades wel in het product opgenomen kunnen worden, zegt Spaan.
Dongel
Care to Drive, dat door Aon is ontwikkeld in samenwerking met databedrijf Crossyn Automotive, voertuiginformatieleverancier GT Motive en Allianz Partners, wordt via geselecteerde autodealers in abonnementsvorm aangeboden. De hoogte van het maandbedrag hangt af van factoren als de leeftijd van de auto, het aantal gereden en verwachte kilometers, het type voertuig en de eventuele aanwezigheid van fabrieksgarantie.
Volgens Spaan wordt het steeds belangrijker voor dealers om te investeren in klantcontactmomenten, nu die steeds schaarser worden. De onderhouds- en reparatiebehoefte neemt immers af. “Daarbij komt dat het regelmatig hebben van contact tussen dealer en klant steeds lastiger wordt omdat fabrikanten steeds vaker rechtstreeks met de particuliere autobezitter in contact komen en blijven”, aldus Spaan. Consumenten die Care to Drive afnemen, krijgen een kastje (dongel) in de auto ingebouwd waarmee er op afstand communicatie mogelijk is tussen voertuig, berijder en dealer. “Op deze manier kan de dealer tijdig onderhoud of reparaties in te plannen, nog voordat een mogelijk defect ontstaat”, zegt Spaan.
Tien procent
Er vinden op dit moment afrondende gesprekken plaats met een aantal dealers die het product willen gaan voeren, waardoor het te vroeg is om al te melden om welke dealerbedrijven het gaat. Wel kan Spaan iets zeggen over de doelstellingen. “Wij verwachten een paar duizend contracten te verkopen en mikken op een conversie van tien procent op verkochte occasions waarop Care to Drive op van toepassing kan zijn. We hebben onderzoek gedaan naar de wensen en behoeftes van consumenten en met de lancering gaan we nu in de praktijk leren hoe consumenten onze propositie waarderen en waar we verbeteringen aan kunnen brengen.”
Vorig jaar lanceerde Go Remarketing Solutions een online platform waarop autobedrijven onderhoudsabonnementen kunnen samen stellen en aanbieden aan de eigen klanten.