Acea: ‘De vijand is fossiele energie, niet een bepaalde technologie’

De Europese vereniging van autofabrikanten (Acea) roept de Europese Commissie en de Raad op om een oplossing te vinden voor de huidige impasse over de EU-wetgeving met betrekking tot het verkoopverbod voor verbrandingsmotoren. De Europese auto-industrie heeft planningszekerheid nodig. Dat meldt Acea in een persbericht.
Acea roept beleidsmakers ook op om de emissies van het bestaande wagenpark aan te pakken. “Massale elektrificatie is een belangrijk onderdeel van de oplossing waar we allemaal naar streven, maar het is geen wondermiddel”, aldus Luca de Meo, voorzitter van Acea. “De vijand is fossiele energie, niet een bepaalde technologie.”
“Wij stellen vast dat Europa het enige geografische gebied is dat technologische neutraliteit als pijler van zijn regelgevingskader wil opgeven”, voegde de Meo eraan toe.
Acea dringt er bij de beleidsmakers op aan de randvoorwaarden te scheppen die essentieel zijn voor een sterke en snelle marktintroductie van nulemissieauto’s en -bestelwagens. Daartoe behoren toegang tot de nodige grondstoffen en een dicht netwerk van laad- en tankinfrastructuur voor deze voertuigen. Als onderdeel van de voor 2026 geplande herziening van de CO2-verordening moeten er duidelijke KPI’s komen om de vooruitgang op deze gebieden te volgen.
Duitse Blokkade
De Europese Unie worstelt om het plan te redden dat de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor per 2035 effectief verbiedt. Duitsland en Italië dreigen de overeenkomst te blokkeren. In een mogelijk compromis zoekt Duitsland naar garanties op een vrijstelling voor klimaatneutrale synthetische brandstoffen. De last-minute tussenkomst van het Duitse transportministerie heeft wat normaal gesproken een formaliteit zou zijn, in de war gegooid.