BYD vertrouwt op de ervaring van Louwman

Dossier Nieuwkomers | 25 jaar geduld bij BYD

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
BYD heeft met Louwman zijn Nederlandse partner. (Foto: BYD)

Het Chinese BYD vestigde zich 25 jaar geleden al in Europa, met een hoofdkantoor in Schiedam. In 2008 werd met Autobinck de beoogde distributeur gevonden voor het merk in Europa. Maar verder dan een paar auto’s in Oost-Europa kwam BYD niet. De auto’s waren simpelweg nog niet geschikt voor de Europese markt. Maar de tijd is nu rijp voor een grootschalige marktintroductie, stelt de van oorsprong batterijfabrikant. Dit jaar nog komt BYD met drie modellen waaronder de Atto 3, een elektrische suv in het C-segment. En om de ambities te onderstrepen werd er een megadeal gesloten met de Duitse verhuurder Sixt, tot onvrede van de Europese fabrikanten.

Als retailpartner is de Louwman Groep aangesteld. De Chinese batterij- en autogigant benadrukt in alles dat het leunt op de kennis van lokale retailpartners. “Daarom spreken we van een Dealer+ model”, zegt marketingverantwoordelijke Penny Peng. “We hebben de afgelopen jaren ook in onze andere business in Europa kunnen groeien door intensieve samenwerking. Voor ons is dat reden om te kiezen voor een dealermodel in plaats van direct sales.” BYD positioneert zich als een technologische grootmacht met state-of-the art batterijtechnologie. De vanafprijzen worden pas in oktober bekend gemaakt (inmiddels is bekend dat de Atto3 vanaf 38 duizend euro te koop is, red) , maar die lijken in de buurt van de bekende concurrenten te komen. “Wij zijn geen prijsvechter”, zegt Peng daarop vooruitlopend. 

Slim werken

Het optimisme is groot bij BYD.daar komen ze 2 In amper drie decennia werd het bedrijf een van de grootste batterijfabrikanten van de wereld. Inmiddels is het concern een kleine 300 miljard euro waard. Dit jaar verkocht het al 600 duizend EV’s, waarmee het wereldwijd een van de marktleiders is in de verkoop van geëlektrificeerde voertuigen.

Recent werd het nieuwe BYD e-platform 3.0 gepresenteerd, waarin de blade battery-techniek centraal staat, wat de kostprijs van het batterijpakket aanzienlijk moet verlagen. Maar tegelijkertijd betreden nog 26 andere, vaak ook kapitaalkrachtige merken, de markt en wordt het een harde, lange strijd wordt om een positie te veroveren op de Europese automarkt. Ook een technologiereus moet investeren in zijn aanwezigheid en naamsbekendheid. “We moeten slim te werk gaan”, zegt Peng. Over bedragen en budgetten doet ze geen uitspraken. “Daarover zijn we constant in overleg met het hoofdkantoor. We betreden nu de b2c markt en dat is voor ons nieuw. Maar we hebben reden om optimistisch te zijn. In Noorwegen doen we het veel beter dan we hadden geanticipeerd. Samen met Louwman zullen we kijken naar een optimale strategie om de Nederlandse markt te benaderen.”Lees alles over de 27 nieuwkomers in ons Dossier Nieuwkomers.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dossier Nieuwkomers | 25 jaar geduld bij BYD | Automotive Online
BYD vertrouwt op de ervaring van Louwman

Dossier Nieuwkomers | 25 jaar geduld bij BYD

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
BYD heeft met Louwman zijn Nederlandse partner. (Foto: BYD)

Het Chinese BYD vestigde zich 25 jaar geleden al in Europa, met een hoofdkantoor in Schiedam. In 2008 werd met Autobinck de beoogde distributeur gevonden voor het merk in Europa. Maar verder dan een paar auto’s in Oost-Europa kwam BYD niet. De auto’s waren simpelweg nog niet geschikt voor de Europese markt. Maar de tijd is nu rijp voor een grootschalige marktintroductie, stelt de van oorsprong batterijfabrikant. Dit jaar nog komt BYD met drie modellen waaronder de Atto 3, een elektrische suv in het C-segment. En om de ambities te onderstrepen werd er een megadeal gesloten met de Duitse verhuurder Sixt, tot onvrede van de Europese fabrikanten.

Als retailpartner is de Louwman Groep aangesteld. De Chinese batterij- en autogigant benadrukt in alles dat het leunt op de kennis van lokale retailpartners. “Daarom spreken we van een Dealer+ model”, zegt marketingverantwoordelijke Penny Peng. “We hebben de afgelopen jaren ook in onze andere business in Europa kunnen groeien door intensieve samenwerking. Voor ons is dat reden om te kiezen voor een dealermodel in plaats van direct sales.” BYD positioneert zich als een technologische grootmacht met state-of-the art batterijtechnologie. De vanafprijzen worden pas in oktober bekend gemaakt (inmiddels is bekend dat de Atto3 vanaf 38 duizend euro te koop is, red) , maar die lijken in de buurt van de bekende concurrenten te komen. “Wij zijn geen prijsvechter”, zegt Peng daarop vooruitlopend. 

Slim werken

Het optimisme is groot bij BYD.daar komen ze 2 In amper drie decennia werd het bedrijf een van de grootste batterijfabrikanten van de wereld. Inmiddels is het concern een kleine 300 miljard euro waard. Dit jaar verkocht het al 600 duizend EV’s, waarmee het wereldwijd een van de marktleiders is in de verkoop van geëlektrificeerde voertuigen.

Recent werd het nieuwe BYD e-platform 3.0 gepresenteerd, waarin de blade battery-techniek centraal staat, wat de kostprijs van het batterijpakket aanzienlijk moet verlagen. Maar tegelijkertijd betreden nog 26 andere, vaak ook kapitaalkrachtige merken, de markt en wordt het een harde, lange strijd wordt om een positie te veroveren op de Europese automarkt. Ook een technologiereus moet investeren in zijn aanwezigheid en naamsbekendheid. “We moeten slim te werk gaan”, zegt Peng. Over bedragen en budgetten doet ze geen uitspraken. “Daarover zijn we constant in overleg met het hoofdkantoor. We betreden nu de b2c markt en dat is voor ons nieuw. Maar we hebben reden om optimistisch te zijn. In Noorwegen doen we het veel beter dan we hadden geanticipeerd. Samen met Louwman zullen we kijken naar een optimale strategie om de Nederlandse markt te benaderen.”Lees alles over de 27 nieuwkomers in ons Dossier Nieuwkomers.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.