Louwman noteert forse winststijging, investeert in mobiliteitsdivisie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De dealervestiging in Ridderkerk. (Foto: Louwman)

Louwman Groep heeft in 2021 een nettowinst gerealiseerd van 6,9 miljoen euro, een forse verbetering ten opzichte van 2020, toen de winst uitkwam op 1,9 miljoen euro. De omzet steeg vorig jaar naar 1,6 miljard euro (+17%). Dat blijkt uit de jaarcijfers van het concern, die vorige week werden gedeponeerd.

Voor Louwman is het de hoogste winst sinds 2014. Vooral bij zorgtak Welzorg stapelden de verliezen zich de afgelopen jaren op. Inmiddels draait Welzorg rond de nullijn en presteert de automotive-divisie goed, aldus het concern.

Over de verwachtingen voor het lopende jaar wil Louwman geen uitspraken doen. De leveringsproblematiek voor de importmerken die het voert (Toyota, Lexus en Suzuki) zijn beperkt. “De levertijd ligt tussen de 2 en 9 maanden en in enkele gevallen kan er sneller geleverd worden”, meldt het concern in een reactie.

Byd

Het bedrijf geeft geen resultaten op divisieniveau maar wil wel zeggen dat de retailtak goede occasion- en aftersalesresultaten noteerde. In de afgelopen jaren centraliseerde Louwman van meerdere locaties de activiteiten. In de komende periode blijft het bedrijf kijken naar optimalisatie.

Recent meldde Louwman retailpartner van Byd te worden. Daarvan zijn de verwachtingen hoog. “Byd is in China marktleider met geëlektrificeerde auto’s en het breidt zijn gamma snel uit. Het bedrijf is van oorsprong een batterijfabrikant en rust al zijn auto’s uit met toonaangevende batterijtechnologie.”

Verder blijft het bedrijf investeren in Auto.nl. “De lessen die we leren bij auto.nl zijn relevant voor onze andere distributiemodellen bij Louwman onderdelen. Auto.nl groeit ondanks de issues rond de beschikbaarheid van auto’s verder door met een sterke focus op private lease en een verbreding van het occasionaanbod.”

Mobiliteitsdivisie

Vorig jaar nam Louwman verhuurder Autohopper over en investeerde het fors in de fietsenmarkt en in mobiliteitsabonnementen en ov. Die investeringen zullen alleen maar toenemen. “In de zakelijke markt is multimodaal de norm aan het worden, naast batterij en waterstof elektrische aandrijving is multimodale mobiliteit een belangrijke verandering in de automotive-retail.”Lees hier een interview met Willem Verschuur over de mobiliteitsstrategie van Louwman.

De grootste transactie van dit jaar betrof leasebedrijf Alcredis, dat werd verkocht aan Toyota Financial Services (dat 51% van de aandelen kocht). Na jaren van groei met dank aan private lease, moest de leasedivisie nu de slagkracht krijgen om verdere groei mogelijk te maken, aldus Louwman. “En daarbij blijft het onderdeel uitmaken van het Louwman-ecosysteem”, benadrukt het bedrijf.

Louwman stelt in een reactie op de cijfers bovenal een goede werkgever te willen zijn. “We zijn bijvoorbeeld erg trots dat we als een van de weinige bedrijven in de automotive, van een aspirant-status naar Trede 2 op de PSO-ladder stegen. Dit betekent dat Louwman op een kwalitatief, goede manier werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • R. Biesheuvel

    Van mij zou een artikel over zo’n mooi bedrijf wat slechts 0,4% rendement scoort in de afgelopen gunstige periode best wat kritischer mogen zijn Bart!