Hyundai kan prima zonder de Bayon

Autonieuws | Panel bekroont Ioniq 5, minder lof voor Bayon

Autonieuws • Welke nieuwe auto heeft een verpletterende indruk gemaakt op ons autopanel? En welke auto moet juist weer zo snel mogelijk vergeten worden? Ons panel geeft zijn weloverwogen mening over het autojaar 2021. Veel lof is er voor de Hyundai Ioniq 5 (en ook voor de Kia EV6), maar tegelijkertijd zijn ze niet over alles van het Koreaanse merk positief. 
Redactie Redactie
• Laatste update:

 

Wat zeggen de experts?

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat is voor jullie dé auto van het jaar?

Zonder meer de Mercedes-Benz EQS. Zowel op het gebied van assistentiesystemen als op het gebied van actieradius maakt de EQS een behoorlijke stap.

Welke nieuwe auto viel het meest tegen?

Van het merk Hyundai zijn we de afgelopen tien jaar steeds meer gaan verwachten. De Koreanen zijn van een goedkoop alternatief een voorloper op het gebied van elektrische mobiliteit geworden. In dat licht valt de Hyundai Bayon enorm tegen. De auto voegt weinig toe aan en rijdt erg middelmatig.

Wat is de meest opvallende auto in 2021?

Ondanks dat compacte coupés uit de gratie zijn en de 1-serie nu voorwielaandrijving heeft, komt er een opvolger voor de 2-serie coupé die, in tegenstelling tot de 2-serie Gran Coupe, gewoon weer achterwielaandrijving heeft. Opvallend dat BMW speciaal voor dit model het platform van de 3-serie inkort.

p50 Paul HarmsPaul Harms, directeur Mobility Service Nederland

De MSN Leaseauto van het Jaar is de…?

De Hyundai Ioniq 5. De auto is ruim, scherp geprijsd en laadt uitstekend. Toch is met name de toekomstvisie die Hyundai uitdraagt onderscheidend. Door de mogelijkheid stroom terug te leveren laat Hyundai zien dat de elektrische auto zoveel meer is dan alleen mobiliteit. Dit vooruitstrevende gedachtegoed past wat ons betreft echt bij een potentiële leasetopper.

Welke fabrikant krijgt jullie aanmoedigingsprijs?

De Cupra Born heeft ons positief verrast. Als het gaat om rijden en uitstraling doet het Spaanse merk het uitstekend. Zo goed zelfs, dat je de ID.3 al vlot bent vergeten.

autonieuws klarenJoost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Over welke auto van dit jaar maken jullie je het minst zorgen over de restwaarde?

Het duo Kia EV6/Hyundai Ioniq5. Optimaal gebruik makend van een nieuw EV-platform, met een slim, ruimtelijk en praktisch interieur. Kies wel de 77/73 kWh versie voor de grootste range: de combinatie van 800V snelladen en een fatsoenlijke range creëren maximaal gebruiksgemak.

En wie gaat het heel moeilijk krijgen?

Laten we zeggen dat de grotere limousines momenteel het meest uit de gratie zijn. En dan vooral als er ook nog een dikke dieselmotor in ligt. Overigens bevinden we ons in een tijd(perk) waarin vrijwel geen enkele auto echt incourant is, allemaal vanwege de aanhoudende schaarste.

fer derwortFer Derwort, eigenaar FDW Fleetmanagement

Van welke auto of automerk had jij (zakelijk) meer verwacht?

Van de VAG-merken. Om twee redenen. De eerste is dat de elektrificering tegenvalt. Een aantal interessante modellen en uitvoeringen is afgeblazen of uitgesteld. Daarnaast zijn er afgelopen jaar drie prijsaanpassingen doorgevoerd waardoor populaire modellen behoorlijk in prijs stegen. De leveringsproblemen zijn voor veel merken een issue, maar nu willen ze een blanco cheque van de fleetowner, zonder dat zekerheid over prijzen en leverdata wordt gegeven.

Welke merken moeten fleetowners toevoegen?

Op korte termijn de merken waarbij de auto’s besteld en afgeleverd kunnen worden. Persoonlijk ben ik daarnaast heel benieuwd naar het merk en de modellen die bijvoorbeeld een Foxxconn, BYD, Sion en Lightyear op de markt gaan brengen.

autonieuws van den brinkWillem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welk ontwikkeling heeft jullie in positieve zin het meest verrast?

Waren het eerst nog een handje vol merken die een volledige EV aanboden, zien we nu dat bijna ieder merk er een of meerdere aanbiedt. Ook de praktische inzetbaarheid van EV’s neemt steeds verder toe. Met name de Koreaanse merken Hyundai en Kia hebben hierin een voorsprong door het 800 volt systeem, waardoor er met maar liefst 240 kW kan worden snelgeladen.

En welke ontwikkelingen houden jullie scherp in de gaten, nog los van de productieproblemen ?

Het lidmaatschapsmodel van Lynk & Co, dat relatief goed scoort. Als het gaat om aftersales zien we steeds meer universele garageketens die zich gaan richten op het onderhoud aan EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Panel bekroont Ioniq 5, minder lof voor Bayon | Automotive Online
Hyundai kan prima zonder de Bayon

Autonieuws | Panel bekroont Ioniq 5, minder lof voor Bayon

Autonieuws • Welke nieuwe auto heeft een verpletterende indruk gemaakt op ons autopanel? En welke auto moet juist weer zo snel mogelijk vergeten worden? Ons panel geeft zijn weloverwogen mening over het autojaar 2021. Veel lof is er voor de Hyundai Ioniq 5 (en ook voor de Kia EV6), maar tegelijkertijd zijn ze niet over alles van het Koreaanse merk positief. 
Redactie Redactie
• Laatste update:

 

Wat zeggen de experts?

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat is voor jullie dé auto van het jaar?

Zonder meer de Mercedes-Benz EQS. Zowel op het gebied van assistentiesystemen als op het gebied van actieradius maakt de EQS een behoorlijke stap.

Welke nieuwe auto viel het meest tegen?

Van het merk Hyundai zijn we de afgelopen tien jaar steeds meer gaan verwachten. De Koreanen zijn van een goedkoop alternatief een voorloper op het gebied van elektrische mobiliteit geworden. In dat licht valt de Hyundai Bayon enorm tegen. De auto voegt weinig toe aan en rijdt erg middelmatig.

Wat is de meest opvallende auto in 2021?

Ondanks dat compacte coupés uit de gratie zijn en de 1-serie nu voorwielaandrijving heeft, komt er een opvolger voor de 2-serie coupé die, in tegenstelling tot de 2-serie Gran Coupe, gewoon weer achterwielaandrijving heeft. Opvallend dat BMW speciaal voor dit model het platform van de 3-serie inkort.

p50 Paul HarmsPaul Harms, directeur Mobility Service Nederland

De MSN Leaseauto van het Jaar is de…?

De Hyundai Ioniq 5. De auto is ruim, scherp geprijsd en laadt uitstekend. Toch is met name de toekomstvisie die Hyundai uitdraagt onderscheidend. Door de mogelijkheid stroom terug te leveren laat Hyundai zien dat de elektrische auto zoveel meer is dan alleen mobiliteit. Dit vooruitstrevende gedachtegoed past wat ons betreft echt bij een potentiële leasetopper.

Welke fabrikant krijgt jullie aanmoedigingsprijs?

De Cupra Born heeft ons positief verrast. Als het gaat om rijden en uitstraling doet het Spaanse merk het uitstekend. Zo goed zelfs, dat je de ID.3 al vlot bent vergeten.

autonieuws klarenJoost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Over welke auto van dit jaar maken jullie je het minst zorgen over de restwaarde?

Het duo Kia EV6/Hyundai Ioniq5. Optimaal gebruik makend van een nieuw EV-platform, met een slim, ruimtelijk en praktisch interieur. Kies wel de 77/73 kWh versie voor de grootste range: de combinatie van 800V snelladen en een fatsoenlijke range creëren maximaal gebruiksgemak.

En wie gaat het heel moeilijk krijgen?

Laten we zeggen dat de grotere limousines momenteel het meest uit de gratie zijn. En dan vooral als er ook nog een dikke dieselmotor in ligt. Overigens bevinden we ons in een tijd(perk) waarin vrijwel geen enkele auto echt incourant is, allemaal vanwege de aanhoudende schaarste.

fer derwortFer Derwort, eigenaar FDW Fleetmanagement

Van welke auto of automerk had jij (zakelijk) meer verwacht?

Van de VAG-merken. Om twee redenen. De eerste is dat de elektrificering tegenvalt. Een aantal interessante modellen en uitvoeringen is afgeblazen of uitgesteld. Daarnaast zijn er afgelopen jaar drie prijsaanpassingen doorgevoerd waardoor populaire modellen behoorlijk in prijs stegen. De leveringsproblemen zijn voor veel merken een issue, maar nu willen ze een blanco cheque van de fleetowner, zonder dat zekerheid over prijzen en leverdata wordt gegeven.

Welke merken moeten fleetowners toevoegen?

Op korte termijn de merken waarbij de auto’s besteld en afgeleverd kunnen worden. Persoonlijk ben ik daarnaast heel benieuwd naar het merk en de modellen die bijvoorbeeld een Foxxconn, BYD, Sion en Lightyear op de markt gaan brengen.

autonieuws van den brinkWillem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welk ontwikkeling heeft jullie in positieve zin het meest verrast?

Waren het eerst nog een handje vol merken die een volledige EV aanboden, zien we nu dat bijna ieder merk er een of meerdere aanbiedt. Ook de praktische inzetbaarheid van EV’s neemt steeds verder toe. Met name de Koreaanse merken Hyundai en Kia hebben hierin een voorsprong door het 800 volt systeem, waardoor er met maar liefst 240 kW kan worden snelgeladen.

En welke ontwikkelingen houden jullie scherp in de gaten, nog los van de productieproblemen ?

Het lidmaatschapsmodel van Lynk & Co, dat relatief goed scoort. Als het gaat om aftersales zien we steeds meer universele garageketens die zich gaan richten op het onderhoud aan EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.