Autonieuws | Panel bekroont Ioniq 5, minder lof voor Bayon
Wat zeggen de experts?
Marco Gorter, coördinator tests Autoweek
Wat is voor jullie dé auto van het jaar?
Zonder meer de Mercedes-Benz EQS. Zowel op het gebied van assistentiesystemen als op het gebied van actieradius maakt de EQS een behoorlijke stap.
Welke nieuwe auto viel het meest tegen?
Van het merk Hyundai zijn we de afgelopen tien jaar steeds meer gaan verwachten. De Koreanen zijn van een goedkoop alternatief een voorloper op het gebied van elektrische mobiliteit geworden. In dat licht valt de Hyundai Bayon enorm tegen. De auto voegt weinig toe aan en rijdt erg middelmatig.
Wat is de meest opvallende auto in 2021?
Ondanks dat compacte coupés uit de gratie zijn en de 1-serie nu voorwielaandrijving heeft, komt er een opvolger voor de 2-serie coupé die, in tegenstelling tot de 2-serie Gran Coupe, gewoon weer achterwielaandrijving heeft. Opvallend dat BMW speciaal voor dit model het platform van de 3-serie inkort.
Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland
De MSN Leaseauto van het Jaar is de…?
De Hyundai Ioniq 5. De auto is ruim, scherp geprijsd en laadt uitstekend. Toch is met name de toekomstvisie die Hyundai uitdraagt onderscheidend. Door de mogelijkheid stroom terug te leveren laat Hyundai zien dat de elektrische auto zoveel meer is dan alleen mobiliteit. Dit vooruitstrevende gedachtegoed past wat ons betreft echt bij een potentiële leasetopper.
Welke fabrikant krijgt jullie aanmoedigingsprijs?
De Cupra Born heeft ons positief verrast. Als het gaat om rijden en uitstraling doet het Spaanse merk het uitstekend. Zo goed zelfs, dat je de ID.3 al vlot bent vergeten.
Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex
Over welke auto van dit jaar maken jullie je het minst zorgen over de restwaarde?
Het duo Kia EV6/Hyundai Ioniq5. Optimaal gebruik makend van een nieuw EV-platform, met een slim, ruimtelijk en praktisch interieur. Kies wel de 77/73 kWh versie voor de grootste range: de combinatie van 800V snelladen en een fatsoenlijke range creëren maximaal gebruiksgemak.
En wie gaat het heel moeilijk krijgen?
Laten we zeggen dat de grotere limousines momenteel het meest uit de gratie zijn. En dan vooral als er ook nog een dikke dieselmotor in ligt. Overigens bevinden we ons in een tijd(perk) waarin vrijwel geen enkele auto echt incourant is, allemaal vanwege de aanhoudende schaarste.
Fer Derwort, eigenaar FDW Fleetmanagement
Van welke auto of automerk had jij (zakelijk) meer verwacht?
Van de VAG-merken. Om twee redenen. De eerste is dat de elektrificering tegenvalt. Een aantal interessante modellen en uitvoeringen is afgeblazen of uitgesteld. Daarnaast zijn er afgelopen jaar drie prijsaanpassingen doorgevoerd waardoor populaire modellen behoorlijk in prijs stegen. De leveringsproblemen zijn voor veel merken een issue, maar nu willen ze een blanco cheque van de fleetowner, zonder dat zekerheid over prijzen en leverdata wordt gegeven.
Welke merken moeten fleetowners toevoegen?
Op korte termijn de merken waarbij de auto’s besteld en afgeleverd kunnen worden. Persoonlijk ben ik daarnaast heel benieuwd naar het merk en de modellen die bijvoorbeeld een Foxxconn, BYD, Sion en Lightyear op de markt gaan brengen.
Willem van den Brink, data specialist Mivar Group
Welk ontwikkeling heeft jullie in positieve zin het meest verrast?
Waren het eerst nog een handje vol merken die een volledige EV aanboden, zien we nu dat bijna ieder merk er een of meerdere aanbiedt. Ook de praktische inzetbaarheid van EV’s neemt steeds verder toe. Met name de Koreaanse merken Hyundai en Kia hebben hierin een voorsprong door het 800 volt systeem, waardoor er met maar liefst 240 kW kan worden snelgeladen.
En welke ontwikkelingen houden jullie scherp in de gaten, nog los van de productieproblemen ?
Het lidmaatschapsmodel van Lynk & Co, dat relatief goed scoort. Als het gaat om aftersales zien we steeds meer universele garageketens die zich gaan richten op het onderhoud aan EV’s.