Op Bezoek | ‘Size does matter’ voor De Beer en Wittebrug

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Zowel De Beer als Wittebrug: Grotere showrooms zijn de toekomst (Foto: Wendy van Bree)

Veel van de 300 bezoekers keken toch wel even verbaasd op toen ze, tijdens de officiële opening van afgelopen donderdag, de imposante nieuwe Kia-vestiging van De Beer in Rotterdam Charlois binnen liepen. Want het pand is met een oppervlakte van 4.500 m2 in totaal al snel drie keer groter dan de gemiddelde Kia-vestiging. “Het was nooit zo gepland”, vertelde dga Arno Boer tijdens de opening. Het bedrijf voegde twee panden samen en gedurende het proces werden er steeds weer nieuwe dingen bedacht. Het pand is zo duurzaam mogelijk en multifunctioneel. Ook opvallend is de speciale werkplaats voor de aflevering van nieuwe auto’s, waar drie bruggen staan. De werkplaats zelf was twee jaar geleden al vernieuwd; daar staan 8 bruggen.

Wij zijn geen prijsvechters voor klanten die alleen de goedkoopste deal willen

René van Oosten, mede-eigenaar Kia De Beer

Het leverde naast een factuur die 30 procent hoger lag dan begroot ook een enorm en imposant pand op. “We denken dat het ons echt gaat helpen om meer showroomtraffic te genereren. De nieuwverkoop moet jaarlijks op ongeveer 750 stuks komen te liggen. “Wij zijn geen prijsvechters voor klanten die alleen de goedkoopste deal willen, wij willen langdurige relaties opbouwen door middel van het creëren van een beleving”, vertelde eigenaar René van Oosten. “Dat begint ermee dat we ze hier kunnen verwelkomen op een gepaste wijze. Het proces van een auto kopen vinden veel mensen niet leuk meer, wij proberen dat te veranderen.”de beer kia foto2 wendy van bree 2021 s avonds

Corpulente duif

Maar de grootte van het pand is opmerkelijk, aangezien veel fabrikanten hun dealers liever in kleinere panden zien, met meerdere merken. Boer: “Wij willen beter zijn dan andere bedrijven. Dat begint met de huisvesting. We hebben hier alle opties en kunnen alle kanten op. Daarnaast sorteren we voor op verdere groei van onze Kia-activiteiten.” De vader van eigenaar Van Oosten, ook een automan, was het helaas niet gegeven om de opening mee te maken. “Sinds zijn overlijden zit er iedere dag een corpulente duif op onze oprijbaan buiten. Mijn vader was ook vrij gezet. Dat kan geen toeval zijn”, glimlachte Van Oosten.

Audi Terminal Wittebrug

Een dag later werd 20 kilometer noordelijker een nóg groter pand geopend: de nieuwe Audi-Terminal van Audi-dealer Wittebrug. Zo’n 350 relaties waren aanwezig tijdens de feestelijke opening van het pand aan de Donau in Den Haag. In de nieuwe vestiging wordt de verkoop voor de regio geclusterd: naar verwachting worden er op jaarbasis zo’n 1.300 nieuwe Audi’s en 350 occasions verkocht. Wat opvalt, is dat de werkplaats en de showroom slechts door een glazen wand worden gescheiden. “Het gaat in deze tijd om transparantie”, zo zei Wittebrug- 20211105 155734eigenaar Mark van der Kallen tijdens de opening. “Consumenten moeten kunnen zien wat er met hun auto gebeurt, en de werkplaats verdient een centrale positie want uiteindelijk wordt daar het geld verdiend.”

Onze monteurs moeten nog schoner werken dan ze al deden. De vloer loopt helemaal door dus daar mag niks liggen

Emiel van Egmond, directeur Wittebrug

Wittebrug-directeur Emiel van Egmond vertrouwde ons tijdens de

wittebrug opening pand 2021 bezoekers online

 ontvangst al toe dat dit intern wel wat te weeg bracht. “Onze monteurs moeten nog schoner werken dan ze al deden. De vloer loopt helemaal door dus daar mag niks liggen. We zijn met die werkwijze begonnen voordat het nieuwe pand werd geopend. Wat je nu ziet is dat ze er zelf ook erg blij mee zijn. Met de schonere werkplek en met de connectie met de showroom. Het is nu één bedrijf.” Het nieuwe pand heeft een totaal vloeroppervlak van 6.000 m2, verdeeld over twee verdiepingen.

De showroom is 1.800 m2 groot, een verdubbeling in oppervlakte ten opzichte van de oude vestiging. Dat Wittebrug kiest voor een grotere showroom – naar eigen zeggen de grootste in de EU –, heeft ook te maken met de huidige ontwikkelingen, aldus Van Egmond. “We clusteren hier de nieuwverkoop in de regio. We geloven er in dat de verkoop via veel minder, maar grotere showrooms zal gaan. Dat geldt voor zowel volume- als premiummerken. We verwachten dat dit ook een aanzuigende werking heeft op bijvoorbeeld de aftersales. Met de uitbreiding van 16 naar 23 bruggen en 2 aparte bandenbruggen zijn we daar ook op ingericht.”

Illusie

Klok Hans opening wittebrug online

Uiteraard was Willem Trip, senior vice president van Audi-importeur Pon Automotive, aanwezig om het glas te heffen op de opening, waarbij hij uitsprak hoe prettig de samenwerking met Wittebrug verloopt (“innig, gezellig en constructief”). In het pand is ook Wittebrug Lease gevestigd. Een steeds groter deel van de nieuwverkoop – bij Wittebrug inmiddels zo’n 70 procent – gaat immers via leaseconstructies.

Het openingsfeest werd afgesloten met een act van illusionist Hans Klok, op de tweede verdieping van het pand. Hij wist dames tevoorschijn te toveren en te laten verdwijnen alsof het geen enkele moeite kostte – Bij Wittebrug zouden ze willen dat ze zo’n truc ook met de auto’s kunnen uithalen. Want boven het mooie nieuwe pand hangt tijdelijk de donkere wolk van de leveringsproblemen. “Om gek van te worden”, bevestigde Van Egmond, “maar gelukkig van tijdelijke aard.”

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Opening Kia-pand De Beer in Rotterdam / Wanneer: 4 november / Aantal bezoekers: 300 / Doelgroep: Relaties
Wat: Opening Audi Terminal Wittebrug in Den Haag / Wanneer: 5 november / Aantal bezoekers: 350 / Doelgroep: Relaties

 

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Op Bezoek | ‘Size does matter’ voor De Beer en Wittebrug | Automotive Online

Op Bezoek | ‘Size does matter’ voor De Beer en Wittebrug

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Zowel De Beer als Wittebrug: Grotere showrooms zijn de toekomst (Foto: Wendy van Bree)

Veel van de 300 bezoekers keken toch wel even verbaasd op toen ze, tijdens de officiële opening van afgelopen donderdag, de imposante nieuwe Kia-vestiging van De Beer in Rotterdam Charlois binnen liepen. Want het pand is met een oppervlakte van 4.500 m2 in totaal al snel drie keer groter dan de gemiddelde Kia-vestiging. “Het was nooit zo gepland”, vertelde dga Arno Boer tijdens de opening. Het bedrijf voegde twee panden samen en gedurende het proces werden er steeds weer nieuwe dingen bedacht. Het pand is zo duurzaam mogelijk en multifunctioneel. Ook opvallend is de speciale werkplaats voor de aflevering van nieuwe auto’s, waar drie bruggen staan. De werkplaats zelf was twee jaar geleden al vernieuwd; daar staan 8 bruggen.

Wij zijn geen prijsvechters voor klanten die alleen de goedkoopste deal willen

René van Oosten, mede-eigenaar Kia De Beer

Het leverde naast een factuur die 30 procent hoger lag dan begroot ook een enorm en imposant pand op. “We denken dat het ons echt gaat helpen om meer showroomtraffic te genereren. De nieuwverkoop moet jaarlijks op ongeveer 750 stuks komen te liggen. “Wij zijn geen prijsvechters voor klanten die alleen de goedkoopste deal willen, wij willen langdurige relaties opbouwen door middel van het creëren van een beleving”, vertelde eigenaar René van Oosten. “Dat begint ermee dat we ze hier kunnen verwelkomen op een gepaste wijze. Het proces van een auto kopen vinden veel mensen niet leuk meer, wij proberen dat te veranderen.”de beer kia foto2 wendy van bree 2021 s avonds

Corpulente duif

Maar de grootte van het pand is opmerkelijk, aangezien veel fabrikanten hun dealers liever in kleinere panden zien, met meerdere merken. Boer: “Wij willen beter zijn dan andere bedrijven. Dat begint met de huisvesting. We hebben hier alle opties en kunnen alle kanten op. Daarnaast sorteren we voor op verdere groei van onze Kia-activiteiten.” De vader van eigenaar Van Oosten, ook een automan, was het helaas niet gegeven om de opening mee te maken. “Sinds zijn overlijden zit er iedere dag een corpulente duif op onze oprijbaan buiten. Mijn vader was ook vrij gezet. Dat kan geen toeval zijn”, glimlachte Van Oosten.

Audi Terminal Wittebrug

Een dag later werd 20 kilometer noordelijker een nóg groter pand geopend: de nieuwe Audi-Terminal van Audi-dealer Wittebrug. Zo’n 350 relaties waren aanwezig tijdens de feestelijke opening van het pand aan de Donau in Den Haag. In de nieuwe vestiging wordt de verkoop voor de regio geclusterd: naar verwachting worden er op jaarbasis zo’n 1.300 nieuwe Audi’s en 350 occasions verkocht. Wat opvalt, is dat de werkplaats en de showroom slechts door een glazen wand worden gescheiden. “Het gaat in deze tijd om transparantie”, zo zei Wittebrug- 20211105 155734eigenaar Mark van der Kallen tijdens de opening. “Consumenten moeten kunnen zien wat er met hun auto gebeurt, en de werkplaats verdient een centrale positie want uiteindelijk wordt daar het geld verdiend.”

Onze monteurs moeten nog schoner werken dan ze al deden. De vloer loopt helemaal door dus daar mag niks liggen

Emiel van Egmond, directeur Wittebrug

Wittebrug-directeur Emiel van Egmond vertrouwde ons tijdens de

wittebrug opening pand 2021 bezoekers online

 ontvangst al toe dat dit intern wel wat te weeg bracht. “Onze monteurs moeten nog schoner werken dan ze al deden. De vloer loopt helemaal door dus daar mag niks liggen. We zijn met die werkwijze begonnen voordat het nieuwe pand werd geopend. Wat je nu ziet is dat ze er zelf ook erg blij mee zijn. Met de schonere werkplek en met de connectie met de showroom. Het is nu één bedrijf.” Het nieuwe pand heeft een totaal vloeroppervlak van 6.000 m2, verdeeld over twee verdiepingen.

De showroom is 1.800 m2 groot, een verdubbeling in oppervlakte ten opzichte van de oude vestiging. Dat Wittebrug kiest voor een grotere showroom – naar eigen zeggen de grootste in de EU –, heeft ook te maken met de huidige ontwikkelingen, aldus Van Egmond. “We clusteren hier de nieuwverkoop in de regio. We geloven er in dat de verkoop via veel minder, maar grotere showrooms zal gaan. Dat geldt voor zowel volume- als premiummerken. We verwachten dat dit ook een aanzuigende werking heeft op bijvoorbeeld de aftersales. Met de uitbreiding van 16 naar 23 bruggen en 2 aparte bandenbruggen zijn we daar ook op ingericht.”

Illusie

Klok Hans opening wittebrug online

Uiteraard was Willem Trip, senior vice president van Audi-importeur Pon Automotive, aanwezig om het glas te heffen op de opening, waarbij hij uitsprak hoe prettig de samenwerking met Wittebrug verloopt (“innig, gezellig en constructief”). In het pand is ook Wittebrug Lease gevestigd. Een steeds groter deel van de nieuwverkoop – bij Wittebrug inmiddels zo’n 70 procent – gaat immers via leaseconstructies.

Het openingsfeest werd afgesloten met een act van illusionist Hans Klok, op de tweede verdieping van het pand. Hij wist dames tevoorschijn te toveren en te laten verdwijnen alsof het geen enkele moeite kostte – Bij Wittebrug zouden ze willen dat ze zo’n truc ook met de auto’s kunnen uithalen. Want boven het mooie nieuwe pand hangt tijdelijk de donkere wolk van de leveringsproblemen. “Om gek van te worden”, bevestigde Van Egmond, “maar gelukkig van tijdelijke aard.”

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Opening Kia-pand De Beer in Rotterdam / Wanneer: 4 november / Aantal bezoekers: 300 / Doelgroep: Relaties
Wat: Opening Audi Terminal Wittebrug in Den Haag / Wanneer: 5 november / Aantal bezoekers: 350 / Doelgroep: Relaties

 

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.