Autonieuws | Geen nieuwe golf 308-en

Autonieuws • De verkoopcijfers van zijn voorganger zal de nieuwe Peugeot 308 onmogelijk kunnen evenaren. De 14 procentsbijtellingstopper van 2015 scoorde extreem goed. Maar hoe ver kan zijn opvolger komen, die vooralsnog niet als EV geleverd wordt maar wel als plug-in? Kan de 308 concurreren met andere C-klasse toppers en hoe groot is de markt voor hatchbacks nog?
Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Peugeot

Wat zeggen de experts?

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel?

Peugeot lijkt goed te hebben geluisterd naar de klachten over de beperkte achterbankruimte van de vorige generatie. De nieuwe 308 is fors langer. Daarbij lijkt het infotainmentsysteem een sprong te maken en is er een selectie aan aandrijflijnen beschikbaar.

Wat in zijn nadeel?

Dat de elektrische versie pas over een paar jaar komt. De vorige was door de 14 procent diesel een bijtellingtopper, terwijl de auto het aflegde tegen een groot deel van de concurrentie.

Consumentenpotentieel:

Geen elektrische versie, maar wel benzine, diesel en PHEV dus een 7,5.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?

Het scherpe design, de technologisch sprong vooruit (met oa semi-automatische rijstrookwisseling), een ruimer interieur en in de stad kan elektrisch gereden worden bij de PHEV-versie.

Wat in zijn nadeel?

Er is geen e-308 versie leverbaar, de i-cockpit met lager geplaatst stuur is niet favoriet en de stationcar-versie komt pas volgend jaar.

Leasepotentieel:

Een 6,5. Nederland was lang een hatchback-land, toen stationcar-land (want: meer auto voor nauwelijks meer geld) en is momenteel een suv-land. Omdat ook een e-versie ontbreekt, is het leasepotentieel beperkt.

Joost Klaren, restwaarde­specialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

Een agressiever en scherper design, ingezet met de 508 en daarna ook de 208/2008. De goede ontvangst hiervan beïnvloedt de restwaarde positief. Ook is Peugeot het interieur niet vergeten. Veiligheidssystemen en infotainment zijn up-to-date.

En wat de zwakke?

Het komt traditioneel over dat, naast de PHEV vooralsnog alleen reguliere benzine- als dieselversies leverbaar zijn. Anderzijds: met de huidige WLTP-eisen is de lucht die uit de auto komt schoner dan die de motor ingaat.

Restwaardepotentieel

Een 7,5. Looks zijn belangrijk voor succes, helaas zijn er nog geen prijzen bekend.

Hans den Hollander, fleet-manager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel?

Deze hatchback heeft een fraaie vormgeving, die veel fans van de vorige generaties 308 zal bekoren (mooi die retro-emblemen). De auto lijkt state of the art wat betreft techniek, dashboard en veiligheidssystemen. Het prijsniveau onder voorbehoud, is de PHEV-uitvoering zakelijk interessant door de lage CO2-uitstoot en alleszins redelijke elektrische actieradius.

Wat in zijn nadeel?

Het ontbreken van een BEV-uitvoering, waarmee dit jaar in het zakelijke segment een flinke stap gezet had kunnen worden.

Fleetpotentieel:

Een 8.

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de 308 interessant?

De 308 III staat net als de nieuwe DS 4 en de, nog te onthullen, nieuwe Opel Astra op een doorontwikkeling van het EMP2-platform. De wielbasis is met 5 centimeter gegroeid. De ruimte op de achterbank belooft beter te zijn dan van zijn krappe voorganger. Het is de eerste Peugeot met het nieuwe logo. Daarachter zijn de sensoren weggewerkt voor de veiligheidssystemen. Op het gebied van aandrijflijnen is er keuze uit 2 verschillende hybride’s, 180 en 225 pk, beide hebben een 12,4kWh accu waarbij circa 60 km elektrisch gereden kan worden.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

Een volledig elektrische versie komt vooralsnog niet op de markt, deze wordt pas in 2023 verwacht. Op een GTI hoeven we niet te rekenen en ook een snelle PSE-versie staat op losse schroeven.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (in vergelijking tot vergelijkbare modellen)?

Officiële onderhoudsvoorschriften zijn nog niet bekend. Gebaseerd op voorgaande en andere modellen verwachten we dat de kosten voor het voorgeschreven onderhoud tussen de 30 en 35 euro per maand uitkomen (48 maanden / 30.000 km per jaar), vergelijkbaar met de concurrentie. De garantietermijn bedraagt slechts 2 jaar, dus houd rekening met onvoorziene kosten.

Welk cijfer geven jullie de auto?

Een 7.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Geen nieuwe golf 308-en | Automotive Online

Autonieuws | Geen nieuwe golf 308-en

Autonieuws • De verkoopcijfers van zijn voorganger zal de nieuwe Peugeot 308 onmogelijk kunnen evenaren. De 14 procentsbijtellingstopper van 2015 scoorde extreem goed. Maar hoe ver kan zijn opvolger komen, die vooralsnog niet als EV geleverd wordt maar wel als plug-in? Kan de 308 concurreren met andere C-klasse toppers en hoe groot is de markt voor hatchbacks nog?
Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Peugeot

Wat zeggen de experts?

nieuwe foto roland gorter 1Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel?

Peugeot lijkt goed te hebben geluisterd naar de klachten over de beperkte achterbankruimte van de vorige generatie. De nieuwe 308 is fors langer. Daarbij lijkt het infotainmentsysteem een sprong te maken en is er een selectie aan aandrijflijnen beschikbaar.

Wat in zijn nadeel?

Dat de elektrische versie pas over een paar jaar komt. De vorige was door de 14 procent diesel een bijtellingtopper, terwijl de auto het aflegde tegen een groot deel van de concurrentie.

Consumentenpotentieel:

Geen elektrische versie, maar wel benzine, diesel en PHEV dus een 7,5.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?

Het scherpe design, de technologisch sprong vooruit (met oa semi-automatische rijstrookwisseling), een ruimer interieur en in de stad kan elektrisch gereden worden bij de PHEV-versie.

Wat in zijn nadeel?

Er is geen e-308 versie leverbaar, de i-cockpit met lager geplaatst stuur is niet favoriet en de stationcar-versie komt pas volgend jaar.

Leasepotentieel:

Een 6,5. Nederland was lang een hatchback-land, toen stationcar-land (want: meer auto voor nauwelijks meer geld) en is momenteel een suv-land. Omdat ook een e-versie ontbreekt, is het leasepotentieel beperkt.

Joost Klaren, restwaarde­specialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

Een agressiever en scherper design, ingezet met de 508 en daarna ook de 208/2008. De goede ontvangst hiervan beïnvloedt de restwaarde positief. Ook is Peugeot het interieur niet vergeten. Veiligheidssystemen en infotainment zijn up-to-date.

En wat de zwakke?

Het komt traditioneel over dat, naast de PHEV vooralsnog alleen reguliere benzine- als dieselversies leverbaar zijn. Anderzijds: met de huidige WLTP-eisen is de lucht die uit de auto komt schoner dan die de motor ingaat.

Restwaardepotentieel

Een 7,5. Looks zijn belangrijk voor succes, helaas zijn er nog geen prijzen bekend.

Hans den Hollander, fleet-manager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel?

Deze hatchback heeft een fraaie vormgeving, die veel fans van de vorige generaties 308 zal bekoren (mooi die retro-emblemen). De auto lijkt state of the art wat betreft techniek, dashboard en veiligheidssystemen. Het prijsniveau onder voorbehoud, is de PHEV-uitvoering zakelijk interessant door de lage CO2-uitstoot en alleszins redelijke elektrische actieradius.

Wat in zijn nadeel?

Het ontbreken van een BEV-uitvoering, waarmee dit jaar in het zakelijke segment een flinke stap gezet had kunnen worden.

Fleetpotentieel:

Een 8.

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de 308 interessant?

De 308 III staat net als de nieuwe DS 4 en de, nog te onthullen, nieuwe Opel Astra op een doorontwikkeling van het EMP2-platform. De wielbasis is met 5 centimeter gegroeid. De ruimte op de achterbank belooft beter te zijn dan van zijn krappe voorganger. Het is de eerste Peugeot met het nieuwe logo. Daarachter zijn de sensoren weggewerkt voor de veiligheidssystemen. Op het gebied van aandrijflijnen is er keuze uit 2 verschillende hybride’s, 180 en 225 pk, beide hebben een 12,4kWh accu waarbij circa 60 km elektrisch gereden kan worden.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

Een volledig elektrische versie komt vooralsnog niet op de markt, deze wordt pas in 2023 verwacht. Op een GTI hoeven we niet te rekenen en ook een snelle PSE-versie staat op losse schroeven.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (in vergelijking tot vergelijkbare modellen)?

Officiële onderhoudsvoorschriften zijn nog niet bekend. Gebaseerd op voorgaande en andere modellen verwachten we dat de kosten voor het voorgeschreven onderhoud tussen de 30 en 35 euro per maand uitkomen (48 maanden / 30.000 km per jaar), vergelijkbaar met de concurrentie. De garantietermijn bedraagt slechts 2 jaar, dus houd rekening met onvoorziene kosten.

Welk cijfer geven jullie de auto?

Een 7.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.