De prijs van totaalvoetbal

Jaar in beeld Merkkanaal | Mager jaar voor dealerbedrijven

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
“Een dealer speelt totaalvoetbal”, zo omschreef Markeur-ceo Jan Boon het businessmodel eerder dit jaar, aar het levert ze weinig op. (Foto: Shutterstock)

Na een teleurstellend 2019 ligt een even uitdagend 2020 in het verschiet. Dat is de algemene tendens bij het Nederlandse dealernetwerk. Ze beoordelen in de eindejaarsenquête van Automotive het jaar waarin Tesla met de Model 3 het best verkopende model aflevert, met een 6-. Komend jaar verwachten ze op een 6+ uit te komen. Er ging maar weinig echt goed in 2019, is de sombere constatering. Bij zo goed als alle merken daalde het gemiddelde rendement. Alleen bij merken met gewilde EV’s viel de schade mee. Dankzij de grote vraag naar onder meer de Hyundai e-Kona en Kia e-Niro wisten dealers van deze merken een wat beter rendement te scoren. Voor Renault-dealers was het een dramatisch jaar. Een tekort aan productie en de late introductie van nieuwe modellen zorgden voor een enorme verkoopdaling (-40%).

Afkalven

In aanloop naar de strenge CO2-normen die volgend jaar van kracht worden, zijn dit jaar grote aantallen relatief onzuinige auto’s de markt in gepusht. Opel wist op deze manier de aantallen op te krikken, maar de auto’s moeten voor een deel nog wel verkocht gaan worden. Volgend jaar krijgen Opel-dealers een nieuwe ‘marge-uitdaging’, namelijk als ze de verkoop van onderdelen aan het universele kanaal moeten afstaan aan Distrigo. Het is een van de voorbeelden van het afkalvende verdienmodel. Tel daar de toenemende private leaseregistraties, investeringen in nog lang niet rendabele mobiliteitsproducten en de eerste golf onderhoudsarme EV’s bij op en het is duidelijk dat dealers alle zeilen bij moeten zetten. En dankzij de genoemde CO2-norm komt er volgend jaar een stortvloed aan EV’s bij, is het nog de vraag hoe fabrikanten hun productie gaan verdelen over Europa en gaat de bpm op brandstofauto’s omhoog. 

whatsapp image 2019 12 11 at 12.33.06

Allemaal factoren waarop dealers weinig tot geen invloed hebben. De roep om het franchisemodel in te ruilen voor een agentschap wordt steeds luider. De grootste dealers van Nederland verwachten zonder uitzondering een moeizaam 2020, dat gaven zij aan in het kader van de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60. In de afgelopen jaren is er door deze bedrijven – met dank aan de gunstige economie – geïnvesteerd in vestigingen en medewerkers. Dat kan, maar daar moeten dan wel groei en marge tegenover staan. Anders gaat het direct knellen.

Optimaliseren en efficiency zijn bij de holdings de toverwoorden voor 2020. Nu de marges onder druk staan, zit de winst het komend jaar uitsluitend aan de kostenkant. Het goede nieuws is dan ook dat veel holdings mogelijkheden zien om op korte termijn vestigingen te sluiten. Bij dealers die al jaren bezig zijn om hun huisvesting te flexibiliseren, zijn de zorgen dan ook beperkt. Maar voor de partijen die in de afgelopen jaren gekozen hebben voor relatief lange huurcontracten, ziet het er minder gunstig uit. Ook zal het personeelsbestand tegen het licht worden gehouden. Dat is niet alleen uit menselijk oogpunt vervelend, ook beseffen dealers dat deze mensen voor nieuwe verdienmodellen die de marge-erosie van de bestaande business moeten opvangen, eigenlijk hard nodig zijn. 

Totaalvoetbal

Andere verdienmodellen hoeven niet ook direct innovatieve modellen te zijn: in sommige gevallen zijn bijzaken als leasing, schadeherstel, occasions, bedrijfswagen(ombouw) en de verkoop van financieringen en verzekeringen hoofdzaken geworden. Ze kunnen bestaan dankzij nieuwverkoop, of krikken die nieuwverkoop juist op. En nieuwverkoop levert dealers weer inruilers op (alhoewel dat door private lease snel afneemt), een groot voordeel in een tijd dat occasions steeds schaarser worden. “Een dealer speelt totaalvoetbal”, zo omschreef Markeur-ceo Jan Boon het businessmodel eerder dit jaar (zie kader De honderdjarige). De bedrijven die als eerste in staat waren om andere verdienmodellen te ontwikkelen rondom de verkoop van nieuwe auto’s, zijn nu veelal de bedrijven die het beste in staat zijn om de marge-erosie tegen te gaan.

Smaakmakers

De Voorzitter
bert de kroon 3Dit jaar halveerde het gemiddelde dealerrendement van 1,2 naar 0,6. Een deel van de problemen ligt volgens Bert de Kroon, eigenaar van Vallei Auto Groep en voorzitter van Bovag Autodealers, bij de productiebeperkingen bij veel merken en door invloeden als de WLTP, de komst van EV’s en het wachten op nieuwe modellen. “Kennelijk zijn veel dealers niet in staat om tot noodzakelijke verbeteringen te komen. Zo zien we wél bijna 7 procent omzetstijging in de werkplaats, maar het afdelingsresultaat neemt af en het personeelsbestand en de loonkosten stijgen. De komende periode gaan we met een trainingsprogramma van Innovam en Oomt 20 vestigingen coachen om meer rendement uit de aftersales te halen; een belangrijk aspect in de weg naar een toekomstbestendig dealerresultaat.”

De grootste
van mosselIn de Automotive Dealerholding Top 60 staat Van Mossel op grote afstand op nummer 1. Dit jaar werden onder meer VKV Groep en een deel van Automotions ingelijfd en werd de grens van 2 miljard euro omzet doorbroken. Topman Eric Berkhof voorziet voor 2020 hooguit nog een paar overnames in Nederland en zoekt het bedrijf een entree op de truckmarkt. Ook de fietsactiviteiten groeien snel. Van Mossel is exclusieve leasepartner van Stella fietsen – waarin Ben Mandemakers een belang heeft – en in de eigen Volkswagen-vestigingen worden fietsen van de Pon-merken verkocht. “In België hebben we al 3.600 fietsen in de lease, in Nederland verwachten we een forse groei (dan
worden de nieuwe fietsbijtellingsregels van kracht, red.).”

De honderdjarige
motorhuis 100Het Motorhuis vierde dit jaar zijn honderdste verjaardag. Een groot feest was het niet, want de dealer schrijft nog altijd rode cijfers. Jelle Hassefras staat aan het roer van het dealerbedrijf, dat sinds 2015 binnen de Spuigroep een moeizame aanloop kende. “Spuigroep stapte blanco in de autoretail. Dat moest de groep zich eerst eigen maken. Ondertussen moesten ook Multilease, Autoschadehuis  en Multirent (de andere dochterbedrijven van Markeur, dat door Spuigroep werd gekocht, red.) worden ingepast. Ook kwamen de marges in de retail door importeursbeleid verder onder druk te staan. We doen nu achterstallig onderhoud, daarna willen we groeien” Als alles meezit dan hoopt Hassefras volgend jaar al richting break-even te kunnen gaan.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Jaar in beeld Merkkanaal | Mager jaar voor dealerbedrijven | Automotive Online
De prijs van totaalvoetbal

Jaar in beeld Merkkanaal | Mager jaar voor dealerbedrijven

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
“Een dealer speelt totaalvoetbal”, zo omschreef Markeur-ceo Jan Boon het businessmodel eerder dit jaar, aar het levert ze weinig op. (Foto: Shutterstock)

Na een teleurstellend 2019 ligt een even uitdagend 2020 in het verschiet. Dat is de algemene tendens bij het Nederlandse dealernetwerk. Ze beoordelen in de eindejaarsenquête van Automotive het jaar waarin Tesla met de Model 3 het best verkopende model aflevert, met een 6-. Komend jaar verwachten ze op een 6+ uit te komen. Er ging maar weinig echt goed in 2019, is de sombere constatering. Bij zo goed als alle merken daalde het gemiddelde rendement. Alleen bij merken met gewilde EV’s viel de schade mee. Dankzij de grote vraag naar onder meer de Hyundai e-Kona en Kia e-Niro wisten dealers van deze merken een wat beter rendement te scoren. Voor Renault-dealers was het een dramatisch jaar. Een tekort aan productie en de late introductie van nieuwe modellen zorgden voor een enorme verkoopdaling (-40%).

Afkalven

In aanloop naar de strenge CO2-normen die volgend jaar van kracht worden, zijn dit jaar grote aantallen relatief onzuinige auto’s de markt in gepusht. Opel wist op deze manier de aantallen op te krikken, maar de auto’s moeten voor een deel nog wel verkocht gaan worden. Volgend jaar krijgen Opel-dealers een nieuwe ‘marge-uitdaging’, namelijk als ze de verkoop van onderdelen aan het universele kanaal moeten afstaan aan Distrigo. Het is een van de voorbeelden van het afkalvende verdienmodel. Tel daar de toenemende private leaseregistraties, investeringen in nog lang niet rendabele mobiliteitsproducten en de eerste golf onderhoudsarme EV’s bij op en het is duidelijk dat dealers alle zeilen bij moeten zetten. En dankzij de genoemde CO2-norm komt er volgend jaar een stortvloed aan EV’s bij, is het nog de vraag hoe fabrikanten hun productie gaan verdelen over Europa en gaat de bpm op brandstofauto’s omhoog. 

whatsapp image 2019 12 11 at 12.33.06

Allemaal factoren waarop dealers weinig tot geen invloed hebben. De roep om het franchisemodel in te ruilen voor een agentschap wordt steeds luider. De grootste dealers van Nederland verwachten zonder uitzondering een moeizaam 2020, dat gaven zij aan in het kader van de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60. In de afgelopen jaren is er door deze bedrijven – met dank aan de gunstige economie – geïnvesteerd in vestigingen en medewerkers. Dat kan, maar daar moeten dan wel groei en marge tegenover staan. Anders gaat het direct knellen.

Optimaliseren en efficiency zijn bij de holdings de toverwoorden voor 2020. Nu de marges onder druk staan, zit de winst het komend jaar uitsluitend aan de kostenkant. Het goede nieuws is dan ook dat veel holdings mogelijkheden zien om op korte termijn vestigingen te sluiten. Bij dealers die al jaren bezig zijn om hun huisvesting te flexibiliseren, zijn de zorgen dan ook beperkt. Maar voor de partijen die in de afgelopen jaren gekozen hebben voor relatief lange huurcontracten, ziet het er minder gunstig uit. Ook zal het personeelsbestand tegen het licht worden gehouden. Dat is niet alleen uit menselijk oogpunt vervelend, ook beseffen dealers dat deze mensen voor nieuwe verdienmodellen die de marge-erosie van de bestaande business moeten opvangen, eigenlijk hard nodig zijn. 

Totaalvoetbal

Andere verdienmodellen hoeven niet ook direct innovatieve modellen te zijn: in sommige gevallen zijn bijzaken als leasing, schadeherstel, occasions, bedrijfswagen(ombouw) en de verkoop van financieringen en verzekeringen hoofdzaken geworden. Ze kunnen bestaan dankzij nieuwverkoop, of krikken die nieuwverkoop juist op. En nieuwverkoop levert dealers weer inruilers op (alhoewel dat door private lease snel afneemt), een groot voordeel in een tijd dat occasions steeds schaarser worden. “Een dealer speelt totaalvoetbal”, zo omschreef Markeur-ceo Jan Boon het businessmodel eerder dit jaar (zie kader De honderdjarige). De bedrijven die als eerste in staat waren om andere verdienmodellen te ontwikkelen rondom de verkoop van nieuwe auto’s, zijn nu veelal de bedrijven die het beste in staat zijn om de marge-erosie tegen te gaan.

Smaakmakers

De Voorzitter
bert de kroon 3Dit jaar halveerde het gemiddelde dealerrendement van 1,2 naar 0,6. Een deel van de problemen ligt volgens Bert de Kroon, eigenaar van Vallei Auto Groep en voorzitter van Bovag Autodealers, bij de productiebeperkingen bij veel merken en door invloeden als de WLTP, de komst van EV’s en het wachten op nieuwe modellen. “Kennelijk zijn veel dealers niet in staat om tot noodzakelijke verbeteringen te komen. Zo zien we wél bijna 7 procent omzetstijging in de werkplaats, maar het afdelingsresultaat neemt af en het personeelsbestand en de loonkosten stijgen. De komende periode gaan we met een trainingsprogramma van Innovam en Oomt 20 vestigingen coachen om meer rendement uit de aftersales te halen; een belangrijk aspect in de weg naar een toekomstbestendig dealerresultaat.”

De grootste
van mosselIn de Automotive Dealerholding Top 60 staat Van Mossel op grote afstand op nummer 1. Dit jaar werden onder meer VKV Groep en een deel van Automotions ingelijfd en werd de grens van 2 miljard euro omzet doorbroken. Topman Eric Berkhof voorziet voor 2020 hooguit nog een paar overnames in Nederland en zoekt het bedrijf een entree op de truckmarkt. Ook de fietsactiviteiten groeien snel. Van Mossel is exclusieve leasepartner van Stella fietsen – waarin Ben Mandemakers een belang heeft – en in de eigen Volkswagen-vestigingen worden fietsen van de Pon-merken verkocht. “In België hebben we al 3.600 fietsen in de lease, in Nederland verwachten we een forse groei (dan
worden de nieuwe fietsbijtellingsregels van kracht, red.).”

De honderdjarige
motorhuis 100Het Motorhuis vierde dit jaar zijn honderdste verjaardag. Een groot feest was het niet, want de dealer schrijft nog altijd rode cijfers. Jelle Hassefras staat aan het roer van het dealerbedrijf, dat sinds 2015 binnen de Spuigroep een moeizame aanloop kende. “Spuigroep stapte blanco in de autoretail. Dat moest de groep zich eerst eigen maken. Ondertussen moesten ook Multilease, Autoschadehuis  en Multirent (de andere dochterbedrijven van Markeur, dat door Spuigroep werd gekocht, red.) worden ingepast. Ook kwamen de marges in de retail door importeursbeleid verder onder druk te staan. We doen nu achterstallig onderhoud, daarna willen we groeien” Als alles meezit dan hoopt Hassefras volgend jaar al richting break-even te kunnen gaan.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.