Autonieuws | Captur zoekt nieuw succes
Wat zeggen de experts?
Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek
Wat spreekt in zijn voordeel?
Er is een grote klantenkring van huidige Captur-rijders die veel in het nieuwe uiterlijk zullen herkennen maar van binnen verrast worden met opgewaardeerd interieur.
Wat in zijn nadeel?
Zien de buren wel dat je een nieuwe Captur rijdt, als je er al één had?
Consumentenpotentieel
Toch een 8,5.
Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland
Wat spreekt in zijn voordeel?
De auto is flink gegroeid en ruim geworden. In combinatie met zijn robuuste achterkant heeft de nieuwe Captur een volwassen uitstraling, zonder het lijnenspel van zijn succesvolle voorganger uit het oog te verliezen. Als groot voorstander van EV’s ben ik blij te zien dat er een plug-in komt.
Wat in zijn nadeel?
Ondanks de goede kwaliteit en betrouwbaarheid van Renault, kiezen veel mensen toch voor Duitse of Aziatische auto.
Leasepotentieel:
De vraag naar crossovers en kleinere suv’s neemt verder toe. Als Renault de zakelijke rijder kan overtuigen – daar zal het nieuwe interieur en uiterlijk zeker aan bijdragen – dan wordt dit weer een succesnummer. Wij geven een 7,7.
Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex
Wat zijn de sterke restwaardekanten?
De huidige Captur is erg geliefd en zijn opvolger borduurt daar prima op voort. Het interieur is een enorme vooruitgang, inclusief digitaal dashboard, zwevende console, beter materiaalgebruik en fraaie stoelen.
En wat de zwakke?
Renault schudt maar lastig het (on)betrouwbare imago van zich af. Dat heeft invloed op de restwaarde.
Restwaardepotentieel
Een 7,5. Geslaagde opvolger van de huidige Captur.
Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco
Wat spreekt in zijn voordeel?
Dat de nieuwe Captur beschikbaar komt als plug-in hybride is goed, ook voor particulieren. Renault moet wel om in 2020 nog enigszins in de buurt te komen van 95 g/km CO2. De auto heeft redelijk veel ruimte.
Wat in zijn nadeel?
De concurrentie is stevig in dit segment. Fleetowners die de stap richting nul-emissie willen gaan zetten, gaan bij de Koreaanse broertjes Niro en Kona shoppen en bij Volkswagen met de ID3.
Fleetpotentieel
Een 7. Ik zie de Captur toch vooral richting particuliere kopers en priveleasers gaan.
Willem van den Brink, data specialist Mivar Group
Welke (nieuwe) technieken maken de Renault Captur interessant?
Renault levert de nieuwe Captur alleen met benzinemotoren in Nederland, geen diesels. Wel komen er op termijn lpg- en plug-In versies beschikbaar. De E-Tech Plugin-in heeft een accucapaciteit waarmee volgens de WLTP-cyclus 45 kilometer op stroom gereden kan worden. De topsnelheid bedraagt in de elektrische modus 135 kilometer per uur.
Wat hadden jullie graag anders gezien?
Er is geen volledig elektrische versie die de concurrentie kan aangaan met het Koreaanse duo, Hyundai Kona en Kia Niro.
Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?
Officiële onderhoudsvoorschriften zijn nog niet bekend. Gebaseerd op voorgaande en andere Renault modellen verwachten we dat de kosten voor het voorgeschreven onderhoud op circa 25 tot 30 euro per maand uitkomen (48 maanden/ 30.000 km per jaar). Vanwege de lange onderhoudsinterval (30.000 km) zijn deze kosten aan de lage kant.
Welk cijfer geven jullie voor de auto?
Een 7,5.