Overzicht verkoopregistraties afgelopen tien jaar per kopersgroep

Kennisbank | Consumenten kochten in 2018 meer auto’s dan ooit

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Particulieren kopen steeds minder nieuwe auto’s. In tien jaar tijd nam het aantal marktaandeel van particuliere kopers met 44 procent af: van 47 naar 26 procent. Zelfs met private lease meegerekend, waarvan de cijfers schattingen zijn van de VNA-leden en de 2018-cijfers geschat zijn op basis van marktverwachtingen, is het marktaandeel van particulieren zo’n tien procent afgenomen (van 47 naar 43). Dat blijkt uit een analyse van Automotive op basis van de registratiecijfers van het RDC. Automotive deelde de verkoopregistraties van de afgelopen tien jaar onder per kopersgroep.

Ouderen

De cijfers vertekenen enigszins. Al voor de opkomst van private lease begon het marktaandeel van particulieren te dalen. In 2014 – toen Leaseplan als een van de eersten op grote schaal actief werd op de private leasemarkt – lag het marktaandeel van particulieren al 11 procentpunt lager dan in 2009.

marktaandeel nieuw

 

Bron: Automotive obv cijfers RDC. N.B. Private lease is in de RDC-statistieken opgenomen in het Leasesegment; in deze tabel zijn ze gesplitst.

Private lease heeft de terugval weten te dempen, want als de aandelen van particulieren en private lease worden opgeteld, dan steeg het aandeel van auto’s bestemd voor de particuliere markt met enkele procentpunten. Opgeteld waren beide categorieën in 2017 samen goed voor een marktaandeel van 43 procent, tegen 40 procent in 2013 (toen private lease nog niet apart geteld werd en nog bescheiden van omvang was).  Een van de verklaringen hiervoor is dat voor jongere mensen (tot 45) een private lease auto een goed alternatief is geworden voor een gebruikte auto. Al jaren zijn het voornamelijk 55 plussers die nieuwe auto’s kopen, zij hebben het vermogen om die te kunnen financieren. Het marktaandeel van de groep 55+ is binnen de particuliere verkoop rond de 65 procent.

Dankzij private lease is de leasevloot in 2018 door de grens van 1 miljoen voertuigen gegaan.

Occasions

totale autoverkoop aan particulierenToch zijn particulieren in de afgelopen tien jaar beduidend meer auto’s gaan kopen. In 2009 kochten particulieren 2,03 miljoen occasions, terwijl ze er in 2018 ruim 2,17 miljoen kochten (+7%). Een groei die niet los gezien kan worden van de daling van de nieuwverkoop. De combinatie van onvoldoende goed aanbod en een steeds hogere bpm, zorgde voor een forse stijging van de import, die inmiddels boven de 200 duizend auto’s ligt. Opgeteld maakt het dat consumenten in 2019 2,35 miljoen auto’s kochten (inclusief private lease), tegen 2,21 miljoen in 2009, een groei van 140 duizend (waarvan private lease ongeveer de helft is). 

Zelfregistraties

Tot slot aandacht voor een categorie registraties die altijd veel aandacht wekt: de registraties op naam van het autobedrijf. Een van de meest geventileerde klachten door dealers betreft de hoge registratiedruk, waardoor er veel op naam van de dealer geregistreerd wordt. In de afgelopen jaren zijn dealers steeds vaker ingezet om voorraden te absorberen, wat de marges verder onder druk zet. Ondanks dat de cijfers behoorlijk vertekend worden door alle fiscaal gedreven eindejaarsregistraties, lijkt de piek in het aantal zelfregistraties wel echt bereikt. De PSA-merken, Fiat, Ford en BMW zitten dit jaar boven de twintig procent. Ford heeft de bonussystematiek aangepast waardoor ten opzichte van 2016 het aantal zelfregistraties gehalveerd is (van 38 naar 20 procent). En ook bij FCA zit er een sterk dalende lijn in (wat wel hand in hand gaat met lagere verkopen). Aan de andere kant gaat een merk als Opel nu meer mee met de overige PSA-merken, waardoor het nu boven de twintig procent komt.

Cijfers

  • De occasionverkoop lag in 2018 wederom hoger. Er werden 1,16 miljoen auto’s door autobedrijven aan particulieren verkocht. Dat zijn er 2,3 procent meer dan in 2017, met de aantekening dat een klein deel van deze groei komt door een andere manier van registeren.
  • De import groeide eveneens, met 14 procent naar 226 duizend. De export blijft dankzij een opleving (+12%) met 236 duizend de import net voor.
  • Ook bij de apk was er goed nieuws: er waren ongeveer 100 duizend keuringen meer dan vorig jaar, waardoor het totaal uitkwam op 7 miljoen. 
  • Er werden in het afgelopen jaar ruim 207 miljoen banden verkocht in de Europese vervangingsmarkt, dat zijn er 1 procent meer dan in 2017. 
  • In 2018 daalde het aantal gestolen personenauto’s met 12,1 procent. Er werden 7.261 gestolen, terwijl dat er in 2017 nog 8.257 waren. De C-HR hybrid heeft hierdoor het hoogste diefstalrisico van 1 op 97. In totaal werden er afgelopen jaar 105 Toyota’s C-HR gestolen van de ruim 10 duizend die er rondrijden in Nederland. 
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Kennisbank | Consumenten kochten in 2018 meer auto’s dan ooit | Automotive Online
Overzicht verkoopregistraties afgelopen tien jaar per kopersgroep

Kennisbank | Consumenten kochten in 2018 meer auto’s dan ooit

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Particulieren kopen steeds minder nieuwe auto’s. In tien jaar tijd nam het aantal marktaandeel van particuliere kopers met 44 procent af: van 47 naar 26 procent. Zelfs met private lease meegerekend, waarvan de cijfers schattingen zijn van de VNA-leden en de 2018-cijfers geschat zijn op basis van marktverwachtingen, is het marktaandeel van particulieren zo’n tien procent afgenomen (van 47 naar 43). Dat blijkt uit een analyse van Automotive op basis van de registratiecijfers van het RDC. Automotive deelde de verkoopregistraties van de afgelopen tien jaar onder per kopersgroep.

Ouderen

De cijfers vertekenen enigszins. Al voor de opkomst van private lease begon het marktaandeel van particulieren te dalen. In 2014 – toen Leaseplan als een van de eersten op grote schaal actief werd op de private leasemarkt – lag het marktaandeel van particulieren al 11 procentpunt lager dan in 2009.

marktaandeel nieuw

 

Bron: Automotive obv cijfers RDC. N.B. Private lease is in de RDC-statistieken opgenomen in het Leasesegment; in deze tabel zijn ze gesplitst.

Private lease heeft de terugval weten te dempen, want als de aandelen van particulieren en private lease worden opgeteld, dan steeg het aandeel van auto’s bestemd voor de particuliere markt met enkele procentpunten. Opgeteld waren beide categorieën in 2017 samen goed voor een marktaandeel van 43 procent, tegen 40 procent in 2013 (toen private lease nog niet apart geteld werd en nog bescheiden van omvang was).  Een van de verklaringen hiervoor is dat voor jongere mensen (tot 45) een private lease auto een goed alternatief is geworden voor een gebruikte auto. Al jaren zijn het voornamelijk 55 plussers die nieuwe auto’s kopen, zij hebben het vermogen om die te kunnen financieren. Het marktaandeel van de groep 55+ is binnen de particuliere verkoop rond de 65 procent.

Dankzij private lease is de leasevloot in 2018 door de grens van 1 miljoen voertuigen gegaan.

Occasions

totale autoverkoop aan particulierenToch zijn particulieren in de afgelopen tien jaar beduidend meer auto’s gaan kopen. In 2009 kochten particulieren 2,03 miljoen occasions, terwijl ze er in 2018 ruim 2,17 miljoen kochten (+7%). Een groei die niet los gezien kan worden van de daling van de nieuwverkoop. De combinatie van onvoldoende goed aanbod en een steeds hogere bpm, zorgde voor een forse stijging van de import, die inmiddels boven de 200 duizend auto’s ligt. Opgeteld maakt het dat consumenten in 2019 2,35 miljoen auto’s kochten (inclusief private lease), tegen 2,21 miljoen in 2009, een groei van 140 duizend (waarvan private lease ongeveer de helft is). 

Zelfregistraties

Tot slot aandacht voor een categorie registraties die altijd veel aandacht wekt: de registraties op naam van het autobedrijf. Een van de meest geventileerde klachten door dealers betreft de hoge registratiedruk, waardoor er veel op naam van de dealer geregistreerd wordt. In de afgelopen jaren zijn dealers steeds vaker ingezet om voorraden te absorberen, wat de marges verder onder druk zet. Ondanks dat de cijfers behoorlijk vertekend worden door alle fiscaal gedreven eindejaarsregistraties, lijkt de piek in het aantal zelfregistraties wel echt bereikt. De PSA-merken, Fiat, Ford en BMW zitten dit jaar boven de twintig procent. Ford heeft de bonussystematiek aangepast waardoor ten opzichte van 2016 het aantal zelfregistraties gehalveerd is (van 38 naar 20 procent). En ook bij FCA zit er een sterk dalende lijn in (wat wel hand in hand gaat met lagere verkopen). Aan de andere kant gaat een merk als Opel nu meer mee met de overige PSA-merken, waardoor het nu boven de twintig procent komt.

Cijfers

  • De occasionverkoop lag in 2018 wederom hoger. Er werden 1,16 miljoen auto’s door autobedrijven aan particulieren verkocht. Dat zijn er 2,3 procent meer dan in 2017, met de aantekening dat een klein deel van deze groei komt door een andere manier van registeren.
  • De import groeide eveneens, met 14 procent naar 226 duizend. De export blijft dankzij een opleving (+12%) met 236 duizend de import net voor.
  • Ook bij de apk was er goed nieuws: er waren ongeveer 100 duizend keuringen meer dan vorig jaar, waardoor het totaal uitkwam op 7 miljoen. 
  • Er werden in het afgelopen jaar ruim 207 miljoen banden verkocht in de Europese vervangingsmarkt, dat zijn er 1 procent meer dan in 2017. 
  • In 2018 daalde het aantal gestolen personenauto’s met 12,1 procent. Er werden 7.261 gestolen, terwijl dat er in 2017 nog 8.257 waren. De C-HR hybrid heeft hierdoor het hoogste diefstalrisico van 1 op 97. In totaal werden er afgelopen jaar 105 Toyota’s C-HR gestolen van de ruim 10 duizend die er rondrijden in Nederland. 
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.