Consumentenbond: Ford-navigatie werkt met stokoude kaarten

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
In de navigatiesystemen van nieuwe Fords zitten volgens de Consumentenbond kaarten uit 2014. (Foto: Ford)

Uit klachten die bij de Consumentenbond binnenkomen, blijkt dat Ford potentiële kopers niet informeert over de verouderde kaarten in het navigatiesysteem en ook niet meldt dat het nog onduidelijk is wanneer er een update komt. De bond stapt daarom nu naar de Reclame Code Commissie.

“Als consumenten een nieuwe auto kopen verwachten ze, terecht, dat ook álles eraan nieuw is”, zegt Consumentenbond-directeur Bart Combée. “Als dan blijkt dat het navigatiesysteem kaarten uit 2014 gebruikt, is dat onacceptabel. In september 2017 beloofde Ford ons nog de kaarten te updaten, maar dat is dus nog steeds niet gebeurd. Ondertussen denken consumenten onterecht dat ze een auto met up-to-date navigatiesysteem aanschaffen.”

Compensatie

De Consumentenbond vindt ook dat huidige klanten een compensatie van Ford Nederland moeten krijgen, omdat de auto die ze kochten niet aan de verwachting voldoet. Daarnaast moet Ford haast maken met het (gratis) beschikbaar stellen van de beloofde kaartupdates. Normaal kost het bijwerken van de navigatiekaarten consumenten tientallen of zelfs honderden euro’s.

De Consumentenbond ziet het probleem van oude kaarten bij ingebouwde navigatiesystemen ook bij andere merken en roept alle autofabrikanten op om consumenten hierover juist te informeren en de levering van actuele kaarten flink te versnellen. Eerder dit jaar trok de ANWB ook al aan de bel over gebrekkige updates en de hoge kosten die hiermee gemoeid zijn. 

Ford Nederland is om een reactie gevraagd.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.